Avatar billede doktoren Nybegynder
08. marts 2005 - 21:14 Der er 64 kommentarer og
3 løsninger

Computer genstarter flere gange dagligt (evt. Blue Screen fejl)

Hej Eksperter
Jeg har haft et problem med min computer siden jeg indkøbte mig et nyt grafikkort. Kortet er et PointofView 5900. Jeg mistænker grafikkortet som værende skyld i computerens talrige reboots.

En enkelt gang fik jeg en blue screen, men normalt genstarter den automatisk. Når jeg spiller World of Warcraft, crasher spillet desuden en gang i mellem.

Kan reboots skyldes for lille strømforsyning? Chieftec kabinet med en 360W psu.

Jeg giver 200 point til den som kan hjælpe mig med at få løst/diagnosticeret fejlen. Håber på et hurtigt input.

VH
Doktoren
Avatar billede doktoren Nybegynder
08. marts 2005 - 21:16 #1
Jeg har scannet med Hijackthis, Stinger, Blasterfix, Trendmicros Free online virus scan og har ikke fundet noget. Jeg har desuden fjernet al spyware med adaware.

Det sker omkring 5-15 gange om dagen, primært når jeg kører grafiktunge ting som spil, DVD og streaming af Wulffmorgentaler  :)
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
08. marts 2005 - 21:50 #2
check om alle blæsere kører korrekt på bundkortet..
prøv evt. dette program, til at se temperaturene..O)
http://www.lavalys.hu/downloads/everesthome151.exe
Avatar billede doktoren Nybegynder
08. marts 2005 - 23:11 #3
Hvor varmt må der være ?

Og hvordan checker jeg om alle blæsere kører korrekt ?
Avatar billede halifax Nybegynder
09. marts 2005 - 01:22 #4
Du bør nok slå Automatisk genstart fra og i tilfælde af "blå skærm" kommer en fejlkode og fejlmeddelelse. Det noteres ned og skrives herind, da det kan være med til at indkredse fejlkilden.
H-klik Denne computer, faneblad Avanceret, klik på Indstillinger under Start og genoprettelse, fjern hak ved automatisk genstart
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
09. marts 2005 - 09:36 #5
blæserne kigger du ind i kabennettet og evt. holder en hånd hen over og mærker om der er luftstrøm. Hvis du da ikke på pc-en kan finde en overvågning som fortæller om det.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
09. marts 2005 - 10:13 #6
Hvor varmt må der være ?... det kommer lidt an på hvad..må være hvor varmt
En AMD, kan godt klarer en del varme, men jeg vil sige er den 80 grader, er den for varm.
Intel, maks ca. 50 grader, og bundkortet ligeså.

Der skal være overtryk i kabinettet, man kan evt. checke det med en cigaret, og se om røgen køre ind el. ud..O)
hvis der er censorer på, kan everest sikkert se rpm(rounds per minut), på blæserne.. og selvfølig er det individuelt, men ca. 2500, vil jeg mene den skal køre.
Avatar billede cyberspace Nybegynder
09. marts 2005 - 13:04 #7
Det kan måske også skyltes en hardware konflikt mellem dit motherbord og grafikkort. Havde problemet på tidligere pc og den genstartede eller gik i bluescreen når grafikkort arbejde meget.

Hvis dette er tilfældet så kontakt din forhandler og hør om det ikke kan byttes.
Kender du ikke en der har et grafik kort du kan låne for at checke, hvordan din pc fungerer med et andet kort
Avatar billede d4rkd3vil Nybegynder
09. marts 2005 - 20:54 #8
Citat (1 (doktoren)): "primært når jeg kører grafiktunge ting som spil, DVD"
Citat (2 (cyberspace)): "Det kan måske også skyltes en hardware konflikt"

Det burde ikke være nødvendigt. Ville jeg ikke mene. Men, jeg måtte reinstallere min maskine totalt, da jeg fik BSOD væk, da jeg skulle afspille DVD, efter installering af mit nye Combo drev for lidt over et halvt år siden.

Prøv eventuelt en Repair på Windows.

http://www.eksperten.dk/spm/538546
http://www.eksperten.dk/spm/544185

Jeg havde forsøgt mig med mange forskellige ting, det eneste der hjalp, var en total reinstallation af Windows. Kunne også godt være en Repair ville have været nok, men forsøgte mig bare med en fuld reinstallation.

Prøv en Repair, om det da virker bagefter. Eller eventuelt "sfc /scannow" metoden. :)

Jeg prøvede ikke selv en Repair da jeg havde et problem med det, men, det kan være det også løser problemet. Prøv eventuelt det.
Avatar billede Slettet bruger
09. marts 2005 - 20:59 #9
Mellem alle de gode forslag ville jeg nok først og fremmest concentrere mig om temperaturen -> -> PÅ GRAFIKKORTET
Prøv at belast det lidt, rør ved det, hvis du bander lige bagefter har du fundet synderen
Avatar billede doktoren Nybegynder
10. marts 2005 - 12:23 #10
Jeg har fået en del BSODs siden mit første indlæg, og umiddelbart var der ikke ret mange brugbare informationer på dem.
Den foreslår at jeg kører et diagnosticeringssoftware fra hardwareproducenten, men ved ikke helt hvad der menes.
Mht. temperaturen så virker temperaturerne ikke særligt høje. Mellem 30 og 50 grader celsius.
Avatar billede doktoren Nybegynder
10. marts 2005 - 12:25 #11
Mht. Windows repair.
Hmm der er ikke noget der indikerer at det skulle være windows det er galt med.
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvilke krav et grafikkort som 5900XT stiller til strømforsyning.
Jeg har hørt at mange nye grafikkort stille store krav til PSU.
Jeg har en Chieftec 360W i mit nuværende kabinet.
Avatar billede doktoren Nybegynder
10. marts 2005 - 12:37 #12
Sensor Egenskaber:
      Sensor Type                                      Winbond W83627HF, National LM90  (ISA 290h, SMBus 4Ch)
      Motherboard Navn                                  Soltek 75FRN Series

    Temperaturer:
      Motherboard                                      24 °C  (75 °F)
      CPU                                              33 °C  (91 °F)
      CPU diode                                        43 °C  (109 °F)
      MAXTOR 6L080L4                                    41 °C  (106 °F)
      Seagate ST3200822A                                29 °C  (84 °F)

    Køle Ventilator:
      CPU                                              1520 RPM
      Chassis                                          2109 RPM

    Spændings Værdier:
      CPU Kerne                                        1.65 V
      +3.3 V                                            3.36 V
      +5 V                                              5.08 V
      +12 V                                            11.92 V
      -12 V                                            -11.79 V
      -5 V                                              -5.10 V
      +5 V Standby                                      5.02 V
      AGP                                              3.09 V
      Debug Info V                                      67 FF D2 BD C4 26 34 18 (01)
      Debug Info T                                      24 34 24
Avatar billede doktoren Nybegynder
10. marts 2005 - 12:39 #13
somme tider fryser World of Warcraft, så jeg hverken kan bruge CTL-ALT-DEL eller lignende. Kan det indikere at der er noget galt med grafikkortet.

Grafikkortet, 512 MB ram er det eneste nye i min computer, og vel dermed de eneste ting der kan forårsage fejlen
Avatar billede d4rkd3vil Nybegynder
10. marts 2005 - 13:20 #14
Min far viste mig på et tidspunkt, et sted, der stod at Geforce kort skulle bruge 400-450W strømforsyning, mindst.

Kan bare ikke lige huske hvor det var at han viste mig det :'(
Avatar billede Slettet bruger
10. marts 2005 - 13:45 #15
"d4rkd3vil" ER din far politiker ??
Avatar billede doktoren Nybegynder
10. marts 2005 - 14:11 #16
Temperaturer:
      Motherboard                                      33 °C  (91 °F)
      CPU                                              50 °C  (122 °F)
      CPU diode                                        54 °C  (129 °F)
      MAXTOR 6L080L4                                    54 °C  (129 °F)
      Seagate ST3200822A                                42 °C  (108 °F)

    Køle Ventilator:
      CPU                                              1834 RPM
      Chassis                                          2109 RPM

    Spændings Værdier:
      CPU Kerne                                        1.65 V
      +3.3 V                                            3.36 V
      +5 V                                              5.08 V
      +12 V                                            11.86 V
      -12 V                                            -11.87 V
      -5 V                                              -5.10 V
      +5 V Standby                                      5.04 V
      AGP                                              3.10 V
      Debug Info V                                      67 FF D2 BD C3 25 34 21 (01)
      Debug Info T                                      33 52 30

Det her var temperaturerne lige efter et crash
Avatar billede doktoren Nybegynder
10. marts 2005 - 14:12 #17
det var mens jeg spillede
Avatar billede doktoren Nybegynder
10. marts 2005 - 14:13 #18
alle temperaturer er steget men ved ikke hvor højt de må stige
Avatar billede doktoren Nybegynder
10. marts 2005 - 14:13 #19
Grafikkortet er ikke varmt
Avatar billede Slettet bruger
10. marts 2005 - 14:15 #20
Det kan godt være lidt svært at tage dig alvorligt jeg giver dig et råd 09/03-2005 20:59:29 og du fortsætter i dit spor,er du overhovedet interesseret i hjælp
Avatar billede doktoren Nybegynder
10. marts 2005 - 14:18 #21
Undskyld mig. men hvad mener du? Har fulgt alle råd?
Avatar billede doktoren Nybegynder
10. marts 2005 - 14:19 #22
jeg svarer at grafikkortet ikke er varmt
Avatar billede doktoren Nybegynder
10. marts 2005 - 14:20 #23
og et råd om at røre ved grafikkortet?

Først overfalder du d4rkd3vil derefter mig? Måske du skulle forlade debatten her hvis du ikke har noget positivt at bidrage med
Avatar billede Slettet bruger
10. marts 2005 - 14:51 #24
OK jeg forlader tråden, men jeg fik sat min kommentar 10/03-2005 14:15:00 ind imellem dine 2 kommentarer vedr. temperaturene, jeg beklager
Vedr. min reaktion på kommentaren fra "d4rkd3" så vil jeg fortsat mene at hvis du opfatter det som posetiv hjælp er der lang vej igen
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
10. marts 2005 - 15:05 #25
jeg kunne ikke lige se om der er ekstra strømtilførsel fra bundkortet på det kort? er der en ekstra ledning på kortet? Som du evt ikke har haft sluttet til?
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
10. marts 2005 - 15:36 #26
jeg vil mene at din blæser køre for langsomt
Køle Ventilator:
      CPU                                              1834 RPM
      Chassis                                          2109 RPM
Avatar billede doktoren Nybegynder
10. marts 2005 - 19:34 #27
Hvad kan jeg gøre ved at min blæser kører for langsomt ?
Avatar billede doktoren Nybegynder
10. marts 2005 - 19:34 #28
der er en ekstra stik på grafikkortet til strøm.
Som jeg faktisk ikke kan huske om jeg har tilsluttet
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
10. marts 2005 - 19:37 #29
sæt det til.!
Og køb evt. en ny blæser , eller se om du kan justere astigheden et sted, måske i bios, eller hvis der er software til det..?
Avatar billede doktoren Nybegynder
10. marts 2005 - 20:03 #30
snakker vi blæser på grafikkort, processor eller strømforsyning ?
Avatar billede doktoren Nybegynder
10. marts 2005 - 20:04 #31
blæseren på grafikkortet dækker hele kortet så jeg tror ikke umiddelbart den kan skiftes ud
Avatar billede doktoren Nybegynder
10. marts 2005 - 20:06 #32
måske jeg bare skulle sende hele computeren til shg.dk
Avatar billede d4rkd3vil Nybegynder
10. marts 2005 - 20:28 #33

Har du taget kursus i dumme kommentare?

anyway, gider ikke diskutere. Synes du er for langt ude...

FY! FØJ!
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
11. marts 2005 - 13:25 #34
Det kunne ligne du evt.skal udskifte chassis blæser, den er hårdest beslatest, men temp ser ikke alarmerende ud. Men hvis du mangler at tilslutte den ledning, forklarer det problemet, for så får dit kort for lidt strøm.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
11. marts 2005 - 16:55 #35
sorry, men det er forsloget flere gange.O)
det er din cpu-blæser der skal skiftes.!
Avatar billede halifax Nybegynder
12. marts 2005 - 01:43 #36
@bartfreak - Der er ikke kommet tilstrækkelig sandsynlighed for at CPU'en bliver for varm og at blæser derfor skal skiftes. Hvorfor pludselig smide det svar.  :)

@doktoren - Du skriver 10/03-2005 12:23:59
"Jeg har fået en del BSODs siden mit første indlæg, og umiddelbart var der ikke ret mange brugbare informationer på dem.
Den foreslår at jeg kører et diagnosticeringssoftware fra hardwareproducenten, men ved ikke helt hvad der menes.
Mht. temperaturen så virker temperaturerne ikke særligt høje. Mellem 30 og 50 grader celsius."

Har du slået automatisk genstart fra, som foreslået??  Og hvorfor gider du ikke skrive infå fra BSOD ind her. Ud over tekst indeholder de ofte en kode som kan være en ledetråd til fejlen.
Hvordan kan du afvise at der ikke er ret mange brugbare infos?
Ku' være andre kunne bruge dem til at komme på sporet.

Prøv at være lidt bedre til at komme med info VI beder om, for at DU kan blive hjulpet.  :)

Avatar billede doktoren Nybegynder
12. marts 2005 - 09:35 #37
Halifax du har nok ret. Mht. til at oplysninger jeg ikke anså som brugbare, kunne være brugbare for andre.
I går kom er der faktisk en linie man kunne bruge til noget, nemlig at der var en fejl der vedrørte nv4_disp.dll eller så noget. Det mente jeg at kunne genkende som vedrørende Nvidia drivers så jeg afinstallerede alle drivers og downloadede nye drivere. Og computeren har kørt uden at fryse eller genstarte siden i går.

Jeg havde aldrig fundet ud af det uden diskussionen herinde, så jeg vil gerne bede jer om at smide et svar (Bartfreak og Halifax), så deler jeg points efter bedste evne.
Det var dog Halifax guide i at slå automatisk genstart fra der var den direkte anledning til løsningen på mit problem

Endnu engang 1000 tak for hjælpen

Og Halifax din kommentar er taget til efterretning, og det skal ikke ske igen :)
Avatar billede doktoren Nybegynder
12. marts 2005 - 09:36 #38
Men linket til everest var guld værd, brugte tidligere AIDA men har ikke kunne finde det i lang tid.

Tak for det
Avatar billede halifax Nybegynder
12. marts 2005 - 15:19 #39
Jeps, info fra BSOD kan ofte bruges. Samen med en evt. fejlkode kan de fleste af dem søges på nettet efter en årsag og løsning.

Håber ominstalering af grafikdriver holder dig kørende.  :)

AIDA32 er hengået til de evige bit-marker. Det fortsættende program er Everest Home Edition, som har overtaget AIDA32. Se selv på www.aida32.hu  - dets officielle website oprindeligt.
Avatar billede doktoren Nybegynder
12. marts 2005 - 17:44 #40
Faktisk glædede jeg mig for tidligt. Efter for første gang i et halvt år at have kørt perfekt uden genstarter, skete fejlen igen.

SUUUUK

Fejlen var igen noget med NV4_disp.dll noterede mig ikke resten i denne omgang da jeg var ved at lave noget ved computeren.
Avatar billede halifax Nybegynder
13. marts 2005 - 00:54 #41
Fysisk defekt grafikkort! Fejl har været der, siden du fik nuv. kort.

Du indleder spørgsmålet sådan:
"Jeg har haft et problem med min computer siden jeg indkøbte mig et nyt grafikkort. Kortet er et PointofView 5900. Jeg mistænker grafikkortet som værende skyld i computerens talrige reboots."

Har du tænkt på at gøre indsigelser (reklamere) over for sælger?

Har du prøvet at køre med et andet grafikkort?
Avatar billede doktoren Nybegynder
13. marts 2005 - 20:46 #42
Købt online. billigt men altid ensbetydende med besvær og ventetid i relation til reklamation.
Men det er købt ved shg.dk så ingen tvivl om at de vil hjælpe hvis det er en hardwarefejl og tage sig betalt hvis kortet viser sig at fungere korrekt.

Jeg har ikke prøvet med andre grafikkort. Har ikke mulighed for at sætte et andet grafikkort i.
Avatar billede doktoren Nybegynder
13. marts 2005 - 20:47 #44
fik en bad_pool_caller fejl idag.
Avatar billede doktoren Nybegynder
13. marts 2005 - 20:55 #45
vil gerne have et tip til hvordan jeg kan checke mine ram og harddisk.

Findes der ikke noget software der kan kontrollere harddisk for bad sectors og lignende.  Det er Maxtor og Seagate harddiske der sidder i min maskine
Avatar billede halifax Nybegynder
14. marts 2005 - 00:44 #47
Citat: "Kortet er et PointofView 5900" - hvor meget RAM er der på?
Citat: "Grafikkortet, 512 MB ram er det eneste nye i min computer"

Det er vel ikke grafikkortet, som har 512MB ram? Du har snarere fået nye 512 ram til pc'en. Er der fejl ved dem, kan det give anledning til mange mærkelige ting.

Test dem med memtest86  www.memtest86.com  download det og udpak filerne til diskette. Herefter bootes op på disketten for at køre testen.
Avatar billede gl.k. Nybegynder
14. marts 2005 - 01:29 #48
Ja, kunne nemt være ramfejl. Prøv det først.

Ellers:

"MAXTOR 6L080L4  54 °C (129 °F)"
Jeg synes , det er ret højt en temperatur. Google efter det, om de der Maxtrox bliver så varm.

"CPU: 1834 RPM"
Du har et eller andet prg. kørende, som skruer op og ned for CPU blæseren. Slå det fra ( evt. i bios ), så længe den er så ustabil.

"Spændings Værdier:  AGP 3.10 V"
Ved ikke,hvor du har det fra -  men 3V er AGP 1x. Check lige engang med Everest. Det burde se sådan ud :

AGP Enhed
      AGP Aperture Størrelse                            *128 eller 256 MB
      Understøttede AGP Hastigheder                    1x, 2x, 4x, *(8x)
      Nuværende AGP Hastighed                          *4x eller 8x
      Fast-Write                                        Understøttet, Tilkoblet
      Side Band Addressing                              Understøttet, Tilkoblet

Til sidst: jeg har selv haft et POV5900XT, derfor læst en del om 5950/5900 kortene, og samme er efter min bedste overbevisning yderst stabile kort. Derfor mener jeg bestemt ikke, at det er selve grafikkort, som fejler her.

vh
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
06. april 2005 - 17:55 #49
gad vide om der er fundet en løsning..O)
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
10. maj 2005 - 19:27 #50
har du fået skiftet din cpu-blæser...O)
Avatar billede doktoren Nybegynder
16. maj 2005 - 21:09 #51
Undskyld jeg ikke har svaret men min computer har været ude af drift af helt andre årsager.

Jeg har lige lavet en clean install af windows og problemet fortsætter derfor er jeg nu overbevist om at det er et hardware spørgmål.

Jeg har ikke diskettedrev i min computer derfor giver memorytesten mig lidt problemer ... kan jeg brænde den på en CD og boote op på den?
Avatar billede doktoren Nybegynder
16. maj 2005 - 21:10 #52
jeg vil også gerne lukke dette spørgsmål og fordele point til jer der har hjulpet mig. Og derefter åbne et nyt spørgsmål.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
16. maj 2005 - 21:13 #53
så må du bede dem som har hjulpet om ligge et svar..O)
Her er mit.???
Avatar billede doktoren Nybegynder
16. maj 2005 - 21:15 #54
Tror jeg deler lige mellem Halifax og Bartfreak.

Men nogen der ved hvordan jeg kan teste mine ram uden diskettedrev ?
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
16. maj 2005 - 21:18 #55
man kan ligge programmet over på en cd..
Det burde virke..
Avatar billede doktoren Nybegynder
16. maj 2005 - 21:22 #56
Til andre der læser tråden i forbindelse med lignende problemer.

Det må vist konkluderes at min kvaler skyldes en hardwarefejl i enten ram, grafikkort eller harddisk (med ram og grafikkort som de mest sandsynlige syndere)

1000 tak for hjælpen til dem der deltog i diskussionen
Avatar billede doktoren Nybegynder
16. maj 2005 - 21:25 #57
jeg kan forresten fastslå at harddisk ikke har udgjort et problem da computeren huseres af samme fejl med en ny windowsinstallation på en ny harddisk.
Avatar billede doktoren Nybegynder
16. maj 2005 - 22:36 #58
hvorfor kan jeg ikke give jer point ?

Rammene er hermed testet og frifundet.

Tilbage er grafikkort og evt. bundkort. Jeg har absolut ingen ide om hvorledes disse kan testes.
Avatar billede doktoren Nybegynder
16. maj 2005 - 22:37 #59
tak for hjælpen
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
16. maj 2005 - 22:38 #60
du skal markere navnene.. derefter trykke accepter.O)
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2005 - 22:43 #61
"09/03-2005 20:59:29"
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
16. maj 2005 - 22:46 #62
sjov test..O)
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
16. maj 2005 - 22:48 #63
ellers kan man prøve 3Dmark, vil det køre testen med en ok point, så er det ikke grafikkortet, crasher den, så er det nok det..???
(det er ikke et program, hvor der kommer en analyse el. noget, blot et ydelses/stres-program)
Avatar billede doktoren Nybegynder
17. maj 2005 - 09:25 #64
det vil jeg prøve - vender tilbage med resultatet idag d. 17/5 2005
Avatar billede doktoren Nybegynder
17. maj 2005 - 09:31 #65
den eneste version kræver mere end 2 ghz .. jeg har kun 1.8 ghz
Avatar billede doktoren Nybegynder
17. maj 2005 - 10:21 #66
Testede med 3dmark (opfyldte dog ikke mht minimum processor anbefalinger)

Efter at have kørt med mellem 0 og 5 fps frøs billedet i 5 eller 6 test og jeg blev nødt til at genstarte.

Specs:
bundkort:    Soltek nforce2 kort
ram:        1024 ram (fordelt på 3 blokke)
cpu:        AMD XP-2000 (1.667 ghz)
gfx:        Point of view 5900XT 128 mb
hd:          Seagate 80gb, 8 mb cache

service pack 2
direct x 9c
nyeste nvidia drivers (gfx og detonator)
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
17. maj 2005 - 17:53 #67
så du fik ikke et resultat..?

Prøv lige at skimme dette trick-.-> http://dbhome.dk/bartfreak/guider/Langsom%20computer2.htm