Avatar billede cevik1 Nybegynder
08. marts 2005 - 16:12 Der er 10 kommentarer

Flash script til at zoome ind på områder på et billede

Jeg vil gerne kunne forstørre områder af et billede "en slags forstørrelsesglas effekt" når jeg kører musen hen over billedet.
Kan i hjælpe?
Avatar billede kalleballe Nybegynder
09. marts 2005 - 21:25 #1
mitBillede.onRollOver = function(){
this._xscale = 200;
this._yscale = 200;
}

mitBillede.onRollOut = function(){
this._xscale = 100;
this._yscale = 100;
}
Avatar billede cevik1 Nybegynder
10. marts 2005 - 10:08 #2
Hejsa, jeg har prøvet at sætte dette script ind men det virker ikke rigtigt. det er måske mig.. jeg er ikke super haj. Jeg har gjort følgende: sat et billede ind på scenen og efterfølgende lavet et nyt layer og sat scriptet ind, men det virkede ikke
kunne du forklare hvad jeg skal gøre? takker
Avatar billede cevik1 Nybegynder
10. marts 2005 - 10:09 #3
skal lige sige at jeg bruger Flash MX (ikke 2004)
Avatar billede kalleballe Nybegynder
10. marts 2005 - 12:55 #4
du skal lave billedet om til et movieclip, - tryk f8 og så skal du give dit nye movieclip et instance navn, - det er så i dette tilfælde 'mitBillede', - men ovenstående script viser jo bare princippet, - at man kan bruge xscale/yscale.
Avatar billede cevik1 Nybegynder
10. marts 2005 - 13:06 #5
ok.. det virker nu, men jeg ville jo gerne kunne forstørre områder af et billede, så jeg får en sags forstørreslsesglas effekt. det vil sige at billedet forbliver i samme størrelse (nu er det hele billedet der bliver forstøøret) men at det kun er et område musen er hen over som bliver forstørret feks. en kvadrat på 150x150px. kan du mon klare den?
Avatar billede cevik1 Nybegynder
11. marts 2005 - 10:34 #6
her er et eksempel på hvad jeg mener. http://www.catinet.dk/HM/index.html
Avatar billede kalleballe Nybegynder
11. marts 2005 - 17:56 #7
okay, - du skal på scenen lægge det billede som du vil forstørre, - behøver ikke at være et movieclip.
I et lag over det lag hvor du har lagt dit billede skal du nu lave et movieclip der indholder en større udgave af dit billede samt din 'linse'

Så lave et nyt movieclip Ctrl-f8 og i dette movieclip laver du et lag med en forstørret udgave af dit billede. I laget over skal vi nu lave linsen.
Tegn en firkant eller hvad du nu har lyst til og lave det om til et movieclip (tryk f8) så går du ud der hvor lagets navn står i venstre side og højreklikker og så skal du trykke på mask, - dvs at du bruger din firkant som maske oven på den store udgave af dit billede, - hvilket igen vil sige at du nu kun kan se den del af det store billede som er lige under din firkant (masken)
Husk at maske laget skal være låst.

Nu kan du lave et ekstra lag og lige skrive lidt kode for sjov:

small.onPress = function(){
    this.startDrag();

}

her har jeg kald mit maske movieclip (firkanten) for 'small'

når du så kører flash filen og trækker i den lille firkant så viser den den forstørrede udgave af billedet (altså det lille udsnit) oven på dit originale billede. Du kan så lige tilpasse placeringen af det store billede så det ser nogenlunde naturligt ud i forhold til det lille billede.

vh

KalleBalle
Avatar billede kalleballe Nybegynder
11. marts 2005 - 18:00 #8
Du kan så også forsøge at beregne den præcise placering af dit store billede i forhold til det lille billede men det er en længere sag.
Avatar billede cevik1 Nybegynder
23. marts 2005 - 10:00 #9
Hejsa
Jeg har været væk derfor har du ikke hørt fra mig, men 1000 tak dit svar. Det var præcis hvad jeg havde brug for.
Avatar billede kalleballe Nybegynder
23. marts 2005 - 15:43 #10
det var så lidt :)