Avatar billede kwanstudios Nybegynder
08. marts 2005 - 15:38 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Backup af PostgreSQL

Jeg mangler nogle gode tips til hvordan jeg bedst muligt tager backup af PostgreSQL. Det skal gemmes lokalt, gerne samlet i en fil. Hvad siger I? Jeg ønsker bare en simpel lille forklaring, evt. ledsaget af screenshots (det er ikke et krav).
Avatar billede bromer Nybegynder
08. marts 2005 - 15:54 #1
Der er forskellige måder at gøre det på alt efter hvorvidt din database server er online etc og hvilket operativsystem din databaseserver kører på. Det er beskrevet godt i deres manual: http://www.postgresql.org/docs/8.0/interactive/backup.html
Avatar billede kwanstudios Nybegynder
08. marts 2005 - 15:56 #2
Findes der en dansk forklaring?
Avatar billede bromer Nybegynder
08. marts 2005 - 15:57 #3
Det aner jeg ikke. Kører du postgres på windows eller unix?
Avatar billede kwanstudios Nybegynder
08. marts 2005 - 16:00 #4
Via webhotel. Men ønsker blot at tage en kopi af alt hvad der ligger i den database jeg har på serveren og så gemme det lokalt. Det er som sådan ligegyldigt om du beskriver det i Windows eller Unix miljø. Gerne begge.
Avatar billede bromer Nybegynder
08. marts 2005 - 16:01 #5
Så vidt jeg ved kan du bruge deres pg_dump til at tage et SQL dump af databasen. Det er beskrevet i http://www.postgresql.org/docs/8.0/interactive/backup.html#BACKUP-DUMP, men det er faktisk meget simpelt. Du kører bare:

pg_dump dbname > outfile

Så har du en backup af dbname databasen. Hvis du vil genskabe denne backup kører du:

psql dbname < infile

Hvor infile er den database-backup der blev genereret før
Avatar billede bromer Nybegynder
08. marts 2005 - 16:03 #6
Ahh.. du har sikkert ikke adgang til at køre disse filer når du er på et webhotel. Du kan bruge phpPgAmin til at eksporterer alt til en SQL dump fil. Du kan finde dokumentaiton og download på http://phppgadmin.sourceforge.net/. Du kan godt installere det selvom du kører på et webhotel.
Avatar billede kwanstudios Nybegynder
08. marts 2005 - 16:04 #7
Hvordan genskabes med phpPgAdmin?
Avatar billede bromer Nybegynder
08. marts 2005 - 16:06 #8
Idet det er en SQL DUMP fil er det SQL der står i den så du kører bare hele filen i et query vindue. Så vidt jeg husker kan du endda bare angive en SQL fil via upload og så klarer den det hele for dig
Avatar billede kwanstudios Nybegynder
08. marts 2005 - 16:16 #9
Det lyder godt. Ved du om der findes Windows programmer specielt lavet til PostGreSQL backup?
Avatar billede bromer Nybegynder
08. marts 2005 - 16:19 #10
Nej. Jeg aner det ikke. Jeg har kun arbejdet med postgres på unix.
Avatar billede kwanstudios Nybegynder
08. marts 2005 - 17:33 #11
Du svarede korrekt, men jeg var på udkig efter et værktøj. Så du får halvdelen.
Avatar billede bromer Nybegynder
08. marts 2005 - 17:52 #12
tak tak :)