Avatar billede shaggy Nybegynder
08. marts 2005 - 13:16 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Iframes i en tabel ødelækker margin

Hej alle. jeg har en simpel struktur på en side.

<table>
<tr>
<td><iframe src="left.html"></iframe></td>
<td><iframe src="main.html"></iframe></td>
<td><iframe src="right.html"></iframe></td>
</tr>

Det er meningen at disse iframes skal fylde hele vinduet, og at der ikke skal være borders eller nogen form for mellemrum -
men det vil de ikke. Det virker fint hvis jeg har alt andet end iframes i tabellen, f.eks. billeder, men så snart jeg putter iframes i tabellen kommer der en margen/mellemrum hele vejen rundt. Håber i kan hjælpe

CSS koden er som følger
-----------------[hovedsiden.css]-------------------
table{
height: 100%;
width: 100%;
border-collapse: collapse;
border: 0px;
margin: 0px;
padding: 0px;
}

iframe {
height: 100%;
width: 100%;
border: 0px;
margin: 0px;
padding: 0px;
}

td {
width:500px;
}

-----------[siden iframe'erne henviser til CSS]--------------------
html {
border: 0px;
border-collapsed: collapsed;
}
Avatar billede olebole Juniormester
08. marts 2005 - 13:35 #1
<ole>

Jeg kan ikke se meningen med 'border-collapsed: collapsed;' på body-elementet. Til gengæld bør du have: 'margin:0' og 'padding:0' på dit html- og body-element.
Udover 'border-collapse: collapse;' bør du nok også have 'border-spacing:0' med - ellers får du mellemrum mellem cellerne i browsere, der har en god CSS-tolkning.

Det giver jo heller ikke megen mening, at angive tabellens bredde til 100%, når dens rækker kun indholder én celle - der er sat til en bredde på 500px. Hvad er det, du mener af de to ting?

Hvorfor har du både padding på tabellen og dens celler?

Har du husket at sætte en højde på det element, der indeholder tabellen? Ellers giver det ingen mening at angive en højde på 100%.

Det virker lidt, somom du prøver at skyde fra hoften og halv-/hel-gardere 'på udsatte steder'  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
08. marts 2005 - 13:36 #2
"Udover 'border-collapse: collapse;' bør du nok også have ..."
- skulle have været:
"Udover 'border-collapse: collapse;' på tabellen bør du nok også have ... "

PS: Husk frameborder="0" på dine iframes  ;o)
Avatar billede shaggy Nybegynder
08. marts 2005 - 21:22 #3
hej olebole
Tak for din hjælp og sorry jeg ikek har svaret før men var et smut på arbejde.
Jeg skrive lige et overslag ned over koden i en fart inden jeg skulle afsted på job så det er derfor det ser lidt rodet ud, men ja du har ret jeg famler i blinde for det vil bare ikke virke. Heller ikke med dine forslag :( Problemet er at det virker fint indtil jeg sætter en iframe ind i tabellen og så kommer de her trælse marginer. Her er den fulde kode så håber du lige kan finde på et guldkorn

------------------html-file--------------------

<table>
<tr>
    <td id="backgroundCell"><iframe src="background.php" scrolling="no">FrameError; this site uses technology not supported by your browser.</iframe></td>
    <td id="mainCell">some iframe</td>
    <td id="marginCell">some iframe</td>
</tr>
</table>
--------------------------------------------------

------------------CSS-til-html-file--------------------

body, html {
    margin: 0px;
    padding: 0px;
    border: 0px;
}

table{
    height: 100%;
    width: 100%;
    border-collapse: collapse;
    border-spacing:0px;
}

iframe{
    height: 100%;
    width: 100%;
    border: 0px;
    margin: 0px;
    padding: 0px;
}

#backgroundCell{

}

#mainCell{
    width: 592px;
    background-color: gray;

}

#marginCell{
    background-color: yellow;
    width: 37px;

}
------------------------------------------

---------css-på-filen-iframe-linker-til-----
html {
    border: 0px;
    margin: 0px;
    padding: 0px;
}

body {
    border: 0px;
    margin: 0px;
    padding: 0px;
    background: #F3F2DD url('../sitegraphics/background.jpg') center no-repeat fixed;

}
---------------------------------------------
Avatar billede shaggy Nybegynder
11. marts 2005 - 22:24 #4
Jeg har fundet løsningen og syntes jeg ville dele den med jer andre:
Det er åbenbart ikke nok kun at style table elementet, men det er også påkrævet at style
td elementet hvis man vil undgå margin når man bruger iframes i en table. Man kunne eks. indsætte nedenstående css selvom det måske er lidt en hel-gardering
table, td {
    border-collapse: collapse;
    border-spacing:0px;
    border: 0px;
    margin: 0px;
    padding: 0px;
}----------------------