Avatar billede jba750 Nybegynder
07. marts 2005 - 23:35 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Delphi og MySQL

Jeg vil gerne bruge dbExpress i Delphi 6.0 til at forbinde til en mySQL-server.

Jeg mangler tilsyneladende en fil kaldet libmySQL.dll. Burde denne være installeret med delphi? Hvis ikke, hvor kan jeg så finde den?
Avatar billede stone Forsker
08. marts 2005 - 00:16 #1
Avatar billede jba750 Nybegynder
08. marts 2005 - 16:11 #2
Tak for filen! Desværre virker skidtet stadig ikke rigtigt - den siger "DBX Error: Invalid Username/Password" når jeg prøver at connecte.

Jeg har intastet begge dele korrekt - er der nogen der ved hvad fejlen skyldes?
Jeg bruger Delphi 6.0 Update Pack 2 og Win XP
Avatar billede hrc Mester
09. marts 2005 - 09:21 #3
Kan du bruge mit svar fra et tidligere indlæg?

http://www.eksperten.dk/spm/589506
Avatar billede jba750 Nybegynder
14. marts 2005 - 15:09 #4
Hmm nej, det tror jeg desværre ikke.

Jeg har indsat en TSQLConnection og sat dll'en til at være den stone gav mig. Derudover har jeg indstillet HostName, password og username i den dialogboks der kommer når jeg dobbeltklikker på connection-objektet.

Når jeg sætter connected til true beder den mig om brugernavn og password igen. Derefter kommer fejlen ligegyldigt hvad jeg skriver!
Avatar billede hrc Mester
14. marts 2005 - 15:41 #5
Jeg præver at lister hvad der er stående i den SqlConnection som jeg har kørende lige nu:

Dens properties ser sådan ud:

  object SQLConnection: TSQLConnection
    ConnectionName = <navnet på din database>
    DriverName = 'MYSQL'
    GetDriverFunc = 'getSQLDriverMYSQL'
    LibraryName = 'dbexpmysql.dll'
    LoginPrompt = False
    Params.Strings = (
      'DriverName=MYSQL'
      'BlobSize=-1'
      'Database=<MYSQL dababasen (eks: TheWorld)>'
      'ErrorResourceFile='
      'HostName=<Maskinen der rummer databasen (eks: TerraServer)>'
      'LocaleCode=0000'
      'Password=<password til brugernavn>'
      'User_Name=<brugernavn til maskinen (eks: root)>')
    VendorLib = 'LIBMYSQL.dll'
  end

Min LibMySQL.dll ligger i windows\system32 og er ikke registret med RegSvr32.
Avatar billede hrc Mester
14. marts 2005 - 15:42 #6
Vi præver og vi præver... En gang skal det væl løkkes!
Avatar billede jba750 Nybegynder
14. marts 2005 - 17:01 #7
Så vidt jeg kan se er den eneste tilføjelse 'LoginPrompt = False'. Når jeg ændrer det kommer der ingen promt efter brugernavn og password (logisk nok), men fejlen kommer desværre stadigvæk :-(
Avatar billede jba750 Nybegynder
14. marts 2005 - 17:01 #8
Hvilken version af Delphi + OS bruger du?
Avatar billede hrc Mester
14. marts 2005 - 23:45 #9
XP Pro US, Delphi 7 Pro - MySQL vist den næstnyeste version.
Avatar billede hrc Mester
15. marts 2005 - 10:35 #10
MySQL 4.0.20a. Min LibSql.dll er fra 28.6.2004 og fylder 249.856 bytes

dbexpmysql.dll ligger i mit Borland/Delphi7/bin katalog og er 27.2.2004 og fylder 95.744 bytes
Avatar billede jba750 Nybegynder
14. maj 2005 - 21:01 #11
fik aldrig rigtigt skidtet til at virke...