Avatar billede snoozie Nybegynder
07. marts 2005 - 18:28 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Brugersystem i C# vha en Acces database

Jeg har fået lavet et nyhedssystem, hvor man logger ind, og så kan man oprette nyheder, eller slette nyheder.

Indtil videre har der bare ligget 1 bruger i selve programmet, og nu vil jeg gerne prøve at lave et brugersystem, så man kan oprette, og bruge forskellige brugere.

Mit problem er: Når personen har valgt et brugernavn og kode, skal programmet tjekke om brugernavnet allerede findes i databasen. Hvis brugernavnet allerede findes skal den levere et eller andet tilbage, fx en bool med true/false. Så kan jeg nemlig nemt lægge det ind i en if-sætning og så kan jeg fortsætte derfra.

Men jeg kan ikke finde ud af hvordan jeg kan tjekke om brugernavnet findes!

Hjælp søges!

Jeg bruger SharpDevelop, C#, og der bliver brugt oleDbDataAdapter, oleDbConnection og dataSet.
Avatar billede arne_v Ekspert
07. marts 2005 - 18:32 #1
Til det formål ville jeg jo nok ikke bruge DataSet men kun
OldDbConnection og OleDbCommand og ExecuteScalar på en
SELECT brugernavn FROM brugertabel WHERE brugernavn='...' AND password='...'
og så teste for om den returnerer null
Avatar billede snoozie Nybegynder
07. marts 2005 - 18:39 #2
hvordan kan man teste om den returnerer null?
Avatar billede arne_v Ekspert
07. marts 2005 - 18:42 #3
if(cmd.ExecuteScalar() != null) {
  ...
}
Avatar billede snoozie Nybegynder
07. marts 2005 - 18:59 #4
bool brugernavnfindes;
string query = "SELECT * FROM Logind WHERE Brugernavn = " + NyBrugernavnBox.Text;
oleDbConnection1.Open();
OleDbCommand myCommand = new OleDbCommand();
myCommand.CommandText = query;
myCommand.Connection = oleDbConnection1;
myCommand.ExecuteNonQuery();
oleDbConnection1.Close();

if(myCommand.ExecuteScalar() == null)
{
    brugernavnfindes = false;
}
else
{
    brugernavnfindes = true;
}

Der kommer en fejl der siger at den manglede en eller flere parametre
Avatar billede arne_v Ekspert
07. marts 2005 - 19:02 #5
De her 2 skal ihvertfald slettes:

myCommand.ExecuteNonQuery();
oleDbConnection1.Close();
Avatar billede arne_v Ekspert
07. marts 2005 - 19:03 #6
Hvilken linie får du fejlen i ?
Avatar billede snoozie Nybegynder
07. marts 2005 - 19:26 #7
Den kommer først med fejlen når jeg trykker på opretnybruger knappen. Den kommer med samme fejl efter jeg har slettet de to linjer.
Avatar billede arne_v Ekspert
07. marts 2005 - 19:30 #8
Den må vel skrive lidt mere om hvor fejlen sker ????
Avatar billede arne_v Ekspert
07. marts 2005 - 19:31 #9
string query = "SELECT * FROM Logind WHERE Brugernavn = " + NyBrugernavnBox.Text;

skal nok være:

string query = "SELECT * FROM Logind WHERE Brugernavn = '" + NyBrugernavnBox.Text + "'";
Avatar billede snoozie Nybegynder
07. marts 2005 - 19:38 #10
det virker nu. det var de små ' det gjorde en forskel.

Hvad gør ExecuteNonQuery(); egentlig, hvis jeg må spørge?

Tusind tak!
svar
Avatar billede arne_v Ekspert
07. marts 2005 - 19:41 #11
ExecuteNonQuery bruges til UPDATE/INSERT/DELETE sætninger
Avatar billede arne_v Ekspert
07. marts 2005 - 19:41 #12
svar