Avatar billede me64 Nybegynder
07. marts 2005 - 15:46 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

VBA: Redigere formula i Query

Jeg søger en mulighed for, via VBA, at kunne redigere i en eksisterende forespørgsels feltindhold.

Nærmere betegnet en formel som ligger lejret i et felt i en forespørgsel.

Jeg har haft gang i noget med rs.fields(x).properties etc  uden dog at ramme noget brugbart.

Enhver ledetråd vil være kærkommen.
07. marts 2005 - 15:48 #1
Det nemmeste er at lave en reference til DAO (hvis du ikke allerede har det)

og så bruge denne syntaks:

Currentdb.Querydefs("Din forespørgsel").SQL = "Select * From din tabel"
Avatar billede me64 Nybegynder
07. marts 2005 - 15:51 #2
Ok, det vil sige genskrive hele Forespørgslen.

Der er ikke nogen indgang til at man kan skrive til et enkelt qry.felts definitioner.?
07. marts 2005 - 15:54 #3
nej ikke rigtigt, desværre. Og det skyldes formentlig, at når du blot ændrer i ét felt i alm. forespørgselsdesign, så kan det få stor indflydelse på hele SQL-strengen (group by, Having, Where, Order by m.m.)

Men, hvis du ved, hvad du vil udskifte kan du bruge Replace:

Currentdb.Querydefs("Din forespørgsel").SQL = replace(Currentdb.Querydefs("Din forespørgsel").SQL, "A+B", "C+D")
07. marts 2005 - 15:55 #4
Det er dog ikke noget, jeg vil anbefale at man gør uden at afprøve det, så man er sikker på at det virker (jf min forklaring ovenfor)
Avatar billede me64 Nybegynder
07. marts 2005 - 16:05 #5
Ok

Jeg vil lave en forsigtig konkatenerings-rutine.  ;)

Tak for ekstremt hurtigt svar!

Points er på vej
Avatar billede me64 Nybegynder
07. marts 2005 - 16:08 #6
æhhm, jeg er lidt nybegynder i dette forum, sig lige til om du modtog pointene.
(jeg ser ingen indikationer på point-overførsel)
Avatar billede me64 Nybegynder
07. marts 2005 - 16:09 #7
...og nu så jeg så linien <accepteret svar> på øverste linie.
:)
07. marts 2005 - 16:09 #8
jo tak, jeg har modtaget point! :o)

Du kan også se det ved at du ikke længere har "Accepter"-knappen til rådighed :o)