Avatar billede taitech2006 Nybegynder
07. marts 2005 - 05:53 Der er 14 kommentarer

Mangler hjælp til dato opsætning

Jeg er ved at lave en hjemmeside med tilhørende administrationssystem, men nu vil gerne have den til at vise hvor mange brugere der er ældre end 30 dage gamle ?

i min tabel som hedder brugere der har jeg et felt som hedder oprettet, det udfyldes fra et Hiddenfield i opretningsformularen med følgende kommando:
<%=FormatDateTime(Now(),vbLongDate)%>

nu vil så gerne på en anden side vise hvor mange brugere der er ældre end 30 dage, og når vi nu er ved datoer så vil jeg på en anden side gerne gå ind og sætte alle brugere som er ældre end en bestemt udløbsdato inaktive...

Håber i fatter hvad jeg mener

*jeg køre ASP via Dreamweaver og MS Access...*
Avatar billede fennec Nybegynder
07. marts 2005 - 08:12 #1
Find alle ældre end 30 dage:
"select * from brugere where DatoKolonne > dateadd('d',-30,now())"

sæt inaktiv:
"update brugere set activeKolonne=0 where Datokolonne>#12-31-2004#"
Avatar billede taitech2006 Nybegynder
07. marts 2005 - 08:56 #2
okay jeg fatter lige minus af det her desværrer... HEHE

jeg har forsøgt mig med følgende uden held:

"SELECT *  FROM brugere  WHERE oprettet >= '"& =FormatDateTime(Now()-30,vbLongDate) &"'"

grunden til at det skal være FormatDateTime LongDate er at den skal vise

eksempelvis at det idag er den

7. marts 2005
Avatar billede taitech2006 Nybegynder
07. marts 2005 - 08:57 #3
og skal jeg ikke bruge >= istedet for >
Avatar billede fennec Nybegynder
07. marts 2005 - 09:16 #4
Hvilken type er "oprettet" i databasen (tekst eller "dato & klokkeslet")??
Avatar billede taitech2006 Nybegynder
07. marts 2005 - 09:31 #5
tekst
Avatar billede fennec Nybegynder
07. marts 2005 - 09:35 #6
Det skal du have lavet om, ellers er der ingen mulighed for at løse problemet. Du kan evt bare lave en kolonne til, som er af "dato & klokkeslet" typen.
Avatar billede taitech2006 Nybegynder
07. marts 2005 - 09:39 #7
og den der med dateadd('d',-30,now())"

funger heller ikke rigtig jeg får afvide at jeg mangler en operation

nu har jeg godtnok brugt den i en anden sammenhæng men princippet er vel det samme

*jeg vil jo godt have lidt for de 200 point jeg giver ud*

UPDATE brugere
SET bannedstatus ='BANNED' AND udlobsdatofiretyve ='dateadd('d',+1,now())'
WHERE mail ='MMColParam'
Avatar billede taitech2006 Nybegynder
07. marts 2005 - 09:42 #8
okay skal der stå noget i standartværdi og skal det være af en special format dato & klokkeslæt:

Standartformat
Lang datoformat
Mellem datoformat
Kort datoformat
Avatar billede fennec Nybegynder
07. marts 2005 - 09:42 #9
Der skal ikke ' omkring dateadd() da det er en indbygget funktion i Access. Men det kræver at kolonnen som sammenlignes med er en "dato & klokkeslet" type:

UPDATE brugere
SET bannedstatus ='BANNED' AND udlobsdatofiretyve = dateadd('d',+1,now())
WHERE mail ='MMColParam'
Avatar billede fennec Nybegynder
07. marts 2005 - 09:46 #10
Formatet skal være standard eller kort (ren tal). Du skal ikke vælge en af dem hvor der er tekst i....
Avatar billede taitech2006 Nybegynder
07. marts 2005 - 09:53 #11
okay hvordan sætter jeg så ind at den skal opdater BANNED brugere til Unbanned på den dato som jeg satte som udlobsdato...

er det ikke noget i stil med:

UPDATE brugere
SET bannedstatus ='Unbanned'
WHERE mail ='MMColParam' AND udlobsdatofiretyve = dateadd("d",now())

eller er jeg galt på den
Avatar billede fennec Nybegynder
07. marts 2005 - 10:03 #12
Har du timer/min på udlobsdatofiretyve?? For hvis du ikke har skal du bruge date() i stedet for now(). Now() har nemlig timer/min/sek med også er det yderst sjældent at et = passer. Desuden skal du have et tal med på dateadd funktionen, ellers ved den ikke hvor lang frem/tilbage den skal gå.
Avatar billede taitech2006 Nybegynder
07. marts 2005 - 19:23 #13
der er ingen timer/min på udlobsdatofiretyve og vis du siger der skal være et tal kan jeg så bare ikke skrive +0 eller -0
Avatar billede fennec Nybegynder
08. marts 2005 - 08:58 #14
Hvis det skal være dagsdato er der ingen grund til at bruge dateadd funktionen.

UPDATE brugere
SET bannedstatus ='Unbanned'
WHERE mail ='MMColParam' AND udlobsdatofiretyve = Date()