Avatar billede lvn Nybegynder
07. marts 2005 - 00:11 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Exchange server opsætning i SBS

Jeg har sat en SBS op og skal nu have en MX record konfigureret i DNS, med henblik på at køre Exchange fra serveren. Problemet er at jeg ikke er sikker på hvor det skal gøres;
Under DNS (forward lookup zones) har jeg 2 foldere: _msdcs.domainnavn.local og
domainnavn.local.
I hvilken af de to skal MX recorden skrives ind?
og hvilken prioritet skal den have?
spm 2: Min ISP har allerede sat 2 MX records for mig, den ene hedder:
domainnavn.dk              3600    MX  100 mail.domain.dk

og den anden hedder:

domainnavn.dk              3600    MX  200 backup-mx.post.tele.dk

Ser det rigtigt ud?

Som det kan ses har min ISP refereret til min server, der skulle hedde: mail.domainnavn.dk.. Men det gør den ikke. Hvis den i stedet hedder ABC.domainnavn.dk, hvilken betydning har det så? Og er der derfor andet jeg skal huske at skrive i min DNS?

Jeg har prøvet at konfigurere det hele selv, men resultatet blev at jeg kun kunne sende mails ud, men ikke modtage.

Hvilke porte skal jeg åbne i min router, når jeg blot skal bruge OWA udefra?

Jeg har i min SBS 2 NIC, det ene kører standard 192.168.16.x og har forbindelse med arbejdsstationerne internt og det andet NIC kører 192.168.1.x og har forbindelse med routeren og dermed internettet.

Håber der er nogen der kan hjælpe...
Avatar billede preetz Nybegynder
07. marts 2005 - 01:29 #1
Du behøves ikke at rette i din interne DNS, hvis bare din ISP laver en MX som peger på din eksterne ip, så skulle det køre.
Avatar billede lvn Nybegynder
07. marts 2005 - 12:14 #2
Men når jeg prøver at køre den wizzard der er til Exchange opsætningen, så siger den at den ikke kan køre fordi den ser sig selv som en bridgehead server...?????
Avatar billede preetz Nybegynder
07. marts 2005 - 12:20 #3
Fra google:

If you're running a wizard from within Exchange System Manager, don't - it
is not required and won't work. You want Server Management, on the Start
button. Complete the items on the ToDo list, in the order that they are
presented.

When you get to the 'connect to the internet' wizard (Configure E-Mail and
Internet Connection Wizard), your exchange server will be configured by
successful completion of the wizard.
Avatar billede preetz Nybegynder
07. marts 2005 - 12:22 #4
Har du brug for at lave SMTP relay, eller er der åbent på port 25 hos din ISP?
Avatar billede lvn Nybegynder
07. marts 2005 - 12:28 #5
Min ISP er TDC, så der er lavet en backup MX, (se toppen af denne post), jeg tror det er det du mener....?
Avatar billede preetz Nybegynder
07. marts 2005 - 12:33 #6
TDC blokerer for udgående SMTP trafik, så medmindre du har en erhvervslinie, skal du bruge deres SMTP relay. Hvad hedder dit domæne?
Avatar billede lvn Nybegynder
07. marts 2005 - 12:38 #7
legacy.dk
I min DNS hos min ISP står der flg.:

domainnavn.dk              3600    MX  100 mail.domain.dk

og den anden hedder:

domainnavn.dk              3600    MX  200 backup-mx.post.tele.dk

Ser det rigtigt ud? I min DNS på min egen server er der ingen MX records, ved du om der skal være det?
Avatar billede preetz Nybegynder
07. marts 2005 - 12:43 #8
Det ser helt fint ud. Jeg kan dog ikke fange din SMTP server, er du sikker på at port 25 er forwardet til til server?

Der skal IKKE være en MX record i din interne DNS.
Avatar billede preetz Nybegynder
07. marts 2005 - 12:51 #9
Så har jeg fat i din SMTP !!!
Avatar billede lvn Nybegynder
07. marts 2005 - 12:51 #10
Jeg fandt lige en mindre men vigtig fejl i min router...
Gider du prøve igen?
Avatar billede lvn Nybegynder
07. marts 2005 - 12:53 #11
Kunne jeg få dig til at sende en mail til lars@legacy.dk ?
Avatar billede preetz Nybegynder
07. marts 2005 - 12:54 #12
2 stk test mails sendt til administrator@legacy.dk
Avatar billede preetz Nybegynder
07. marts 2005 - 12:57 #13
Mail sendt til lars@legacy.dk
Avatar billede lvn Nybegynder
07. marts 2005 - 12:57 #14
Tak for hjælpen, nu virker det! Jeg svarer lige på de to mail for at checkke at den også kan sende.. Læg et svar, så får du points..
Vh
Lars
Avatar billede preetz Nybegynder
07. marts 2005 - 13:01 #15
Hermed svar