Avatar billede napisok Nybegynder
06. marts 2005 - 18:04 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

dropdown box

jeg har en form med nogle felter(navn,adresse,tlf,by), hvis man kender eks. navn indtastes det og der trykkes på en submitknap, skal de elementer der kommer fra databasen sættes ind i en dropdownmenu og der kan brugeren vælge et element og dette sættes ind i formen. Min søgefunktion fra db returnere et php array (alt mit kode er lavet i php). Hvordan laver man det??. Er ikke god til js
Avatar billede roenving Novice
07. marts 2005 - 11:30 #1
Lyder som om dit hovedproblem er at konvertere et php-array til et javasacript-array ...

f.eks.

//$array er dit php-array

<script type="text/javascript">
var personer = new Array();

<?
for($i=0;$i<$array.length;$i++){
  echo "personer[$i] = [$array[$i][0],$array[$i][1],$array[$i][2],$array[$i][3]];";
}
?>

function udfyld(sel){
  var num = sel.value,f = sel.form;
  f.navn.value = personer[num][0];
  f.adresse.value = personer[num][1];
  f.telefon.value = personer[num][2];
  f.by.value = personer[num][3];
}
</script>

-- og din select-boks:

<select name="pers" onchange="if(this.selectedIndex>0)udfyld(this)">
  <option>Vælg person</option>
<?
for($i=0;$i<$array.length;$i++){
  echo "<option value='$i'>$array[$i][0]</option>";
}
?>
</select>

-- og jeg har forudsat, at både select-boksen og felterne ligger i samme form !-)
Avatar billede roenving Novice
07. marts 2005 - 11:31 #2
-- forøvrigt er jeg ikke sikker på phps håndtering af flerdimensionale arrays, så jeg gjorde det bare på javascriptsk, da de fleste andre aspekter på lige det område stort set er ens mellem de to sprog !o]
Avatar billede napisok Nybegynder
07. marts 2005 - 11:41 #3
det var lige det jeg søgte, smid et svar :-)
Avatar billede napisok Nybegynder
07. marts 2005 - 12:04 #4
Lige et tillægsspr. hvis nu at din selectbox bliver for bred og man vælger at der skal stå navn, telefon og dbId, og du nu klikker på et element, der skal indsættes i alle tekstfelter, hvordan kan det løses, jeg har en funktion i php der modtager en dbId og returnere et objekt af denne person, er det muligt
Avatar billede napisok Nybegynder
07. marts 2005 - 12:06 #5
dbId er nummeret på personen
Avatar billede roenving Novice
07. marts 2005 - 12:12 #6
Du kan ikke fra javascript manipulere med php, det kræver nemlig en forespørgsel til serveren, som kan igangsætte php-scriptet ...

Så løsningen, hvis det alene skal være client-side, er som i det ovenstående, at opbygge en javascript-database i arrays, som du så kan spise fra !-)

-- els velbekomme '-)
Avatar billede roenving Novice
07. marts 2005 - 12:29 #7
-- og tak for point ;~}