Avatar billede rudestrand Nybegynder
05. marts 2005 - 15:33 Der er 9 kommentarer

Placere indhold centreret og præcist

Jeg sidder og bøvler med at lave den rigtige opbygning af et site.
Indholdet skal være centreret på siden (ligesom Eksperten.dk) og i tilfælde af at sitet er for højt til brugerens skærmopløsning, må scrollbaren kun komme i browservinduet (også ligesom Eksperten),  og ikke langs med indholdet.
Jeg har prøvet med frames, men der kommer scrollbars i indholdet, og jeg kan heller ikke få layers til at fungere, da de vil placere sig forkert når siden er centreret. Tilbage er der tables, men med dem har jeg store problemer mede at få indholdet til at vises præcis.
Jeg har brug for gode forslag!?
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
05. marts 2005 - 15:36 #1
har du mulighed for at skitser hvad du mener? jeg har lidt svært ved at følge det med at der ikke må scrolles men gerne alligevel
Avatar billede rudestrand Nybegynder
05. marts 2005 - 15:45 #2
Siden skal altid vises centreret. Den er 760 pix bred x 700 pix høj - derfor kan der være brug for at scrolle, og det skal der selvfølgelig være mulighed for!
Pga. designet må scrollbaren ikke ligge i selve siden, som den fx gør hvis den opbygges i frames. Derfor skal det være sådan at scrollbaren kommer i browservinduet efter behov.
Håbber det er til at forstå?
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
05. marts 2005 - 15:51 #3
<table name='content' align='center' cellpadding='0' cellspacing='0' style='width:760px;height:700px'>
  <tr align='left' valign='top'>
      <td>
        indholdet skal så stå her :)
      </td>
  </tr>
</table>
Avatar billede rudestrand Nybegynder
05. marts 2005 - 15:55 #4
Ja, men så har man bare balladen med at få de xxxx tabeller til at opføre sig som man gerne vil have det. Er der virkelig ikke andre muligheder?
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
05. marts 2005 - 15:57 #5
tjov... en div

<div style='text-align:center'>
<div id='content' style='width:760px;height:700px;text-align:left'>
  indholdet her
</div>
Avatar billede rudestrand Nybegynder
05. marts 2005 - 16:06 #6
okay, det ser interessant ud, men hvordan placerer jeg så indholdet (billeder, tekst og flash) så det følger centreringen.
Altså: jeg har nu lagt et baggrundsbillede i div'en som er fundamentet på sitet, men jeg skal også placere teksten og billederne og have en flashbar i toppen?
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
05. marts 2005 - 16:39 #7
altså jeg har set et link et sted hvor der var muligt at placere det hele vha at div's, men det er jeg desværre ikke god nok til, så det eneste jeg kan anbefale dig er at bruge tabels... jeg forstår ikke hvorfor du er så meget imod dem?
Avatar billede rudestrand Nybegynder
05. marts 2005 - 16:44 #8
jeg synes bare ikke rigtig at jeg kan styre dem. Når jeg opretter og justerer dem i DW, har det hele rykket sig når jeg preview'wer. Hvis jeg opretter tabeller i tabeller går det helt galt, så er det som om at tabellerne aligner til bunden!?
Avatar billede olebole Juniormester
06. marts 2005 - 08:33 #9
<ole>

text-align er beregnet til noget helt andet - og må ifølge CSS ikke virke på andet end tekst og inline-elementer. At det virker anderledes i IE, er en decideret bug.

Den korrekte måde at centrere et element på er:
  <div style="margin:0px auto">Centreret DIV</div>

- men det kræver, man skriver en DTD (og vel at mærke en rigtig DTD) før <html>-tag'et:
  <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
    "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

- ellers tolker IE CSS-standarden helt hen i vejret  :)

/mvh
</bole>