Avatar billede dynablast Nybegynder
04. marts 2005 - 23:39 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Liste 2 tabeller i samme dataudtræk?

Hej,

Overskriften er måske ret dårlig, men her en en forklaring.

Jeg har 2 tabeller
GROUPS og ITEMGROUPS

Jeg skal have listet dataudtrækket så det står som følger:

GROUPS.title
ITEMGROUPS.title

GROUPS.title
ITEMGROUPS.title

sådan at forstå, at i den samme SQL sætning/udtræk, skal den først liste Titlen fra tabellen GROUPS og herunder skal alle de ITEMGROUP titler med et id der relatere til GROUP id så komme, og når de er listet kommer næste Title i GROUPS.

Gør jeg mig selv forståelig?
Avatar billede eagleeye Praktikant
04. marts 2005 - 23:47 #1
Du kan lave det med en JOIN så den tager det ud fra begge tabellerne:

SQL = "select GROUPS.title as gtitle, ITEMGROUPS.title as ititle from GROUPS inner join ITEMGROUPS on GROUPS.id = ITEMGROUP.groupID"

Så kan du udskrive det i stil med dette så den gemmr den title den er ved så GROUPS.title kun udskrives en gang for alle ITEMGROUPS som høre til den:

SQL = "select GROUPS.title as gtitle, ITEMGROUPS.title as ititle from GROUPS inner join ITEMGROUPS on GROUPS.id = ITEMGROUP.groupID"
Set rs = Conn.Execute(SQL)
oldTitle = ""
do while not rs.EOF
  if oldTitle <> rs("gtitle") then
    oldTitle = rs("gtitle")
    response.write oldTitle & "<br>"
  end if
  Response.Write rs("ititle") & "<br>"

  rs.Movenext
loop
Avatar billede dynablast Nybegynder
05. marts 2005 - 14:21 #2
Tak for hurtigt svar, men det virker desværre kun delvist.
Står inputet i tabellen ITEMGROUS f.eks. sådan her:

GroupID 1
GroupID 2
GroupID 1

Så vil udtrækket se sådan ud:
GROUPS1
ITEMGROUPS.title

GROUPS2
ITEMGROUPS.title

GROUPS1
ITEMGROUPS.title
Avatar billede dynablast Nybegynder
05. marts 2005 - 14:25 #3
Arg.. glem det, det løste sig jo selvfølgelig med en ORDER BY GROUPS.id

så mange tak for hjælpen, dine point er på vej med posten.