Avatar billede doodoo Novice
04. marts 2005 - 12:52 Der er 5 kommentarer og
6 løsninger

Buet kasse - hvordan laves det

Hey

Sidder med et problem i 3d smax...
Jeg kan ikke få lavet en buet kasse... noget lign. en > (

- skal lave en gavl - noget lign. http://www.kiddyhouse.com/Farm/farmclips/farmbw.gif 's tag

Kan det gøres med LOFT eller hvordan?
Avatar billede geek Nybegynder
04. marts 2005 - 21:33 #1
Hvis det var mig der skulle lave den, tror jeg bare jeg ville lave en kasse, smide en modify mesh på og så trække verticerne i toppen ind imod hinanden...

Du kunne også lave en flad "plade" (med en del segmenter) derefter smide en "edit mesh" på og markere "ryglinjen" på taget, derefter slå "soft selection" til og så bare hive "tagryggen" opad, så vil resten af taget også følge med, du skal dog nok justere lidt på "Soft selection" for at det bliver som du vil have det...
Avatar billede doodoo Novice
06. marts 2005 - 00:45 #2
noget af det samme jeg har rodet med, men der må sq være en nemmere måde og mere korrekt måde at udføre det på...

søger nok nærmere en tutorial til det
Avatar billede amigafreak Nybegynder
09. marts 2005 - 22:25 #3
i er tætte på... i "line" lav en rektangel og så feks en "arc" med start og slut i toppen af kassen, fuse/weld så vertexerne og "remove" så den midterste line... konverter til poly ELLER smid en "shell" på så er den vist i vinkel...
Avatar billede doodoo Novice
09. marts 2005 - 23:33 #4
damn amiga < er jo lige startet i 3dmax så kan kun det grundlæggende...

Du kender ikke en tutorial?
Avatar billede amigafreak Nybegynder
10. marts 2005 - 00:07 #5
hmm du skal lære at arbejde med "spline" der ligger med max en masse tutorials oppe under "help"  ellers er der også mange af dem i bogen der følger med... led efter "Modeling a Knight "...
Avatar billede osborne Nybegynder
19. marts 2005 - 22:08 #6
Jeg ville lave selve galven ved simpelt hen at tegne en spline i den form som gavlen har (gå til create > splines > line og tegn det der med musen, stil på parametrene under creation method der, alt efter om linien skal rundes eller hvordan), lav evt. hul der hvor porten skal være. Slut med at ramme det samme punkt og sig ja til spørgsmålet om splinen skal lukkes. Tegn evt. også vindue når du nu er i gang (og husk til sidst at attache alle elementer til din oprindelige form (gør du f.eks. ved at markere linien og derunder Attach vinduet osv.). Nu skulle alt gerne være en stor editable spline.

Derefter kan du f.eks. blot smide en Extrude modifier på din editable spline.

Bagefter ville jeg konvertere den til en Editable Poly (eller bruge Edit Poly i Max 7 hvis du har den version), og så bruge Slice eller Cut til at få lidt flere polygoner at arbejde med.

Håber det hjælper
Avatar billede osborne Nybegynder
19. marts 2005 - 22:09 #7
.. glemte at sige at fra starten ville jeg tegne i f.eks. left viewport, og så se resultatet i perspective view.
Avatar billede amigafreak Nybegynder
20. marts 2005 - 13:02 #8
så hellere en shell i stedet for extrude, den lukker meshen på bagsiden med det samme
Avatar billede osborne Nybegynder
21. marts 2005 - 00:47 #9
>amigafreak: Rigtigt, shell kan også bruges til sidst istedet for extrude (kræver Max 6 eller 7), men afhænger af om man har brug for polygonerne på indersiden af huset også.
Avatar billede frichke Nybegynder
31. marts 2005 - 01:38 #10
Hej doodoo

Jeg ville benytte mig af den modifier der hedder "Taper".
Lav f.eks. en box. Smid 5-10 segmenter på i xyz akserne. Hop over i "modify".
Fra Modifier listen vælger du bare den modifier der hedder Taper.
Her ser du et eksempel på hvad den gør.

http://www.aub.dk/~cogco/Taper-modifier.gif
Denne modifier kan som de fleste andre smides på næsten alle objekter du har lavet.
Kombineret med f.eks. "Bend" modifieren nærmer man sig hurtigt en cartoon stil.

mvh
frichke
Avatar billede doodoo Novice
31. marts 2005 - 14:57 #11
Prøvede alle 3 - og de virker sådan nogenlunde...
Blev da klogere og med at tænke lidt selv kan det lade sig gøre...

I deler