Avatar billede monkeysee Nybegynder
04. marts 2005 - 11:33 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Specielle karakterer

Jeg har et spørgsmål, som først og fremmest er rettet mod kombinationen af flash og XML .

Det er nemlig sådan at jeg på et tidspunkt fandt ud af, at specielle tegn som ÆØÅ kunne erstattes af

Ã¥ (å)
ø (ø)
æ (æ)

...og så videre. Nu er problemet blot, at jeg ikke kan huske hvor jeg fandt den oversigt, og jeg har brugt timevis på at google uden resultat.

Det smarte ved at bruge disse tegn er, at man ikke behøves at erstatte karaktererne med entities som f.eks ø (og derved undgår at lave en funktion i flash der kan erstatte disse tegn)

/monkeysee
Avatar billede arne_v Ekspert
04. marts 2005 - 11:51 #1
Det der er UTF-8 !

Og ja det skal du bruge hvis din XML er i UTF-8.
Avatar billede arne_v Ekspert
04. marts 2005 - 11:52 #2
Hvis du har Windows XP så
  start Notepad
  skriv de bogstaver du skal bruge
  lav save as (gem som)
  angiv UTF-8
Avatar billede arne_v Ekspert
04. marts 2005 - 11:56 #3
Og når du så åbner den igen i notepad angiver du at det skal være ANSI.
Så har du de tegn du leder efter.
Avatar billede monkeysee Nybegynder
04. marts 2005 - 12:13 #4
Tak!! jeg fandt søreme også ud af at eksperten's søgemaskine (som den eneste jeg har prøvet) accepterer disse UTF8 tegn - så lige pludsli' havde jeg en masse artikler at læse :-)

Jeg har faktisk lavet et PHP script som lister samtlige ASCII/UTF8 karakterer:
<?
$chars = array();
for ($i = 0; $i < 256; ++$i)$chars[$i]=chr($i);
echo "<pre>";
foreach($chars as $key)echo "$key = ".utf8_encode($key)."<br>";
echo "</pre>";
?>
Avatar billede monkeysee Nybegynder
04. marts 2005 - 12:19 #5
Du kan se i funktion her :-)
http://www.blaagaarden.net/temp/ascii.php
Avatar billede monkeysee Nybegynder
04. marts 2005 - 16:27 #6
Hey arne, smid et svar! Du har da fortjent points
Avatar billede arne_v Ekspert
04. marts 2005 - 16:41 #7
ok
Avatar billede monkeysee Nybegynder
06. marts 2005 - 09:28 #8
there you go!