Avatar billede signori Nybegynder
03. marts 2005 - 08:23 Der er 6 kommentarer

Kan man logge hvad brugerne laver

Hej,

jeg har en database i ms sql og vil gerne logge hvis brugere ændrer eller sletter i udvalgte tabeller. Kan dette lade sig søre? Hvor sætter jeg log oplysninger op?
Avatar billede japping Nybegynder
03. marts 2005 - 08:44 #1
Jeg mener phpMyAdmin har denne funktion. Jeg kigger lige efter.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. marts 2005 - 09:10 #2
Det mener jeg ikke at du kan.

Lad være med at give dem privs, hvis ikke du stoler på dem.

Husk at du kan lave en SQLServer database rimelig sikker, hvis du
ikke giver nogen som helst adgang til tabeller men kun giver adgang
til stored proecdures som kan lave ganske bestemte operationer.
Avatar billede lorentsnv Nybegynder
03. marts 2005 - 09:51 #3
Du kan lave triggers på tabeller, der logger hvad brugere laver.
En trigger kan fange både update, insert og delete, og du kan lave forskellige response, afhængig af hvad brugeren laver. I den SQL du lægger ind på triggeren, kan du eventuelt hente brugernavn, og logge dette til en log-tabel.
Avatar billede japping Nybegynder
03. marts 2005 - 10:18 #4
Jeg fandt ikke noget ..
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
03. marts 2005 - 13:39 #5
japping  > forkert kategori, dette er MSSQL
Avatar billede trer Nybegynder
03. marts 2005 - 14:58 #6
lorentsnv har ganske ret - triggers er sandsynligvis løsningen hvis det er DML du vil logge.

Ekstreme logningsbehov (behov for logning af DDL og læsninger) kan du dække ved at sætte et server-side trace op, men vær opmærksom på at det kan/vil sløve serveren betragteligt ned.