Avatar billede javaidioten Nybegynder
02. marts 2005 - 17:55 Der er 11 kommentarer

Problemer med php-myadmin

Mit system er som følger:
Win XP
Apache 1.3
PHP 5.0
MySql 4.1

Jeg er i gang med at installere php-myadmin. Problemet er at når jeg skal åbne den i en browser, så kommer der følgende meddelelse.
kan ikke indlæse udvidelsen mysql,
check PHP-konfigurationen!
Dokumentation

Og dokumentationen lyder som følgende:
[1.20] I receive the error "cannot load MySQL extension, please check PHP Configuration".
To connect to a MySQL server, PHP needs a set of MySQL functions called "MySQL extension". This extension may be part of the PHP distribution (compiled-in), otherwise it needs to be loaded dynamically. Its name is probably mysql.so or php_mysql.dll. phpMyAdmin tried to load the extension but failed.

Håber nogen kan hjælpe.
Avatar billede hmortensen Nybegynder
02. marts 2005 - 18:00 #1
Søg efter mysql i php.ini, og hvis der er et ; foran linien, så fjern den, og genstart apache.
Avatar billede javaidioten Nybegynder
02. marts 2005 - 18:08 #2
;extension=php_mysql.dll

Er det denne du tænker på?

Der står mysql mange steder, men da jeg fjernede denne kom der en fejlmeddelelse om at den ikke kunne loade modulet.

Desuden står der øverst:
Windows Extensions
;Note that ODBC support is built in, so no dll is needed for it.
Avatar billede hmortensen Nybegynder
02. marts 2005 - 18:11 #3
Er extension dir sat, og i såfald, til den mappe hvor php_mysql.dll ligger ?
Avatar billede detox Nybegynder
02. marts 2005 - 18:18 #4
Du skal osse kopiere: 'libmysql.dll' til din systemmappe.
Avatar billede japping Nybegynder
02. marts 2005 - 18:23 #5
Hej igen detox ..... jeg følger lige med, da jeg har samme problem i http://www.eksperten.dk/spm/596260
Avatar billede javaidioten Nybegynder
02. marts 2005 - 18:29 #6
Undskyld, men jeg har aldrig prøvet dette før.
1. Mener du (hmortensen)at det er her jeg skal sætte extension dir:

; Dynamic Extensions ;
;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
;
; If you wish to have an extension loaded automatically, use the following
; syntax:
;
;  extension=modulename.extension
;
; For example, on Windows:
;
;  extension=msql.dll
;
; ... or under UNIX:
;
;  extension=msql.so

2. Jeg har tre libmysql filer, ind i biblioteket /bin og 2 i /lib. Hvilken skal det være?
Avatar billede detox Nybegynder
02. marts 2005 - 22:22 #7
Det skal være i liste med ext, den skal se sådan ud:

;extension=php_mssql.dll
;extension=php_msql.dll
extension=php_mysql.dll
;extension=php_oci8.dll

Det skal være libmysql.dll fra mappen 'php5' som kopieres til 'windows/system32'.
Avatar billede javaidioten Nybegynder
03. marts 2005 - 09:10 #8
Det havde jeg også gjort. Men jeg har fundet problemet, php_mysql.dll skulle flyttes fra php\ext til php. Så fungede det.
Avatar billede detox Nybegynder
03. marts 2005 - 11:06 #9
I virkeligheden skal du hellere sætte extension_dir, som hmortensen er inde på: 18:11:16
Så kan du nemlig osse loade andre extensions med tiden og så har du samling på dem.
I din php.ini har du disse linjer:

; Directory in which the loadable extensions (modules) reside.
extension_dir = "./"

ret den til så den passer, fx:

extension_dir = "C:\php\ext"
Avatar billede javaidioten Nybegynder
03. marts 2005 - 11:19 #10
Ok, den fixer jeg lige. Tusind tak, vil du ikke have point. Jeg har efterhånden oprettet en del spørgsmål, uden at give point endnu...Nok mest fordi mine spørsmål er lidt uklare ;-)
Avatar billede detox Nybegynder
03. marts 2005 - 13:50 #11
Jo da, velbekommen