Avatar billede oz1eqp Nybegynder
02. marts 2005 - 15:17 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Canon BJC 7000 PRINTER

Har købt sådan en brugt printer.Har installeret den nyeste driver,og systemet siger,at det skulle virke.Men jeg kan ikke få den til at printe noget som helst.
Skulle der være nogle eksperter her som evt. kunne hjælpe med et godt råd,hvad der kan være galt.
Der er nye farvepatroner monteret.
Jeg vil være meget taknemlig for et hvert godt tip.
oz1eqp Arne
Avatar billede ole_madsen Ekspert
02. marts 2005 - 16:45 #1
Hvor går den galt henne - kommer der et tomt stykke papir ud, eller sker der slet ingen ting?
Hvad er aktiviteten på printeren? (er der lamper der lyser - hvilke farver o.s.v.)
Avatar billede oz1eqp Nybegynder
02. marts 2005 - 18:44 #2
Den prøver på at tage et stykke papir,jeg har prøvet både manuelt og automatisk,og den er sat op til at skulle bruge A4 ark,men der sker ikke noget.
Kontrollampen ON lyser,men ikke ERROR lampen.
Såsnart jeg beder den om at printe melder den fejl i printerdocumentmappen.
Jeg har set et sted,at man også kunne bruge en driver til HP 1200,den har jeg også
prøvet men det ændrer ikke noget.
oz1eqp Arne
Avatar billede ole_madsen Ekspert
02. marts 2005 - 20:25 #3
Du skriver den prøver at tage et stykke papir. Laver den noget fysisk - kan du høre den arbejde? - eller er den bare helt tavs?
Hvis den støjer, kan den ikke få fat på papiret, og så er det gummirullerne der skal gribe papiret den er galt med.

Men hvis der slet ikke sker noget, tyder det mere på at din PC ikke kommunikerer ordentligt med printeren. Jeg går ud fra det er en gammel parallelportsprinter, og så skal du ind i egenskaber for printeren og printerporten, og se om der er noget galt her.
Avatar billede oz1eqp Nybegynder
03. marts 2005 - 08:10 #4
Den arbejder og jeg kan se gummirullerne kører rundt,men den får ikke fat i papiret.
De ser ellers fine ud de gummiruller.
Det er en SCSI portsprinter forsynet med et originalt kabel SCSI til RS232 port,så kan ikke se det skulle være der det er galt.
oz1eqp Arne
Avatar billede ole_madsen Ekspert
03. marts 2005 - 22:06 #5
Noget galt er der i hvert fald :-)

SCSI til RS232 eksisterer mig bekendt ikke - det er to helt forskellige typer kommunikation. Lidt svarende til at sammenligne en rumraket med en elektrisk tandbørste :-)

Jeg tror at du regner Centronicsporten i din printer for værende en SCSI port. Det er en parallelport.
Og stikket i din computer er sikkert det brede hunstik - som er din parallelport.

Vi skal i hvert fald helst køre samme standard både i printeren og computeren - ellers går det da helt galt.

Men siden printeren arbejder, er kablingen og drivere sikkert helt fine. Problemet er nok at porrene i gummirullerne med tiden har lukket sig, og derfor ikke kan gribe papiret ordentligt. Det er et MEGET udbredt problem.

Hvis du skubber lidt på papiret og tvinger det ind, når rullerne kører rundt, så printer printeren sikkert fint.

I bund og grund er der kun det at gøre ved det, at skifte rullerne helt. Desværre er de ikke beregnet til at skifte i "billig" printere, så her må vi ty til diverse "gør-det-selv" tips.
*Hvis der sidder en fjedder og spænder gummirullerne ned mod papiret, kan du forsøge at stramme den.
*Hvis du kan åbne printeren og pille gummiet af rullerne, kan du forsøge at lægge lidt sammenfoldet papir ind bag gummiet, så det udvidder sig en smule.
Hjælper det ikke, er der følgende to ting tilbage:
*Prøv i første omgang at tørre rullerne grundigt af i husholdningssprit. Sørg for at tørre rullerne af MODSAT den retning den ruller for at gribe papiret.
*I anden omgang, hvis det første ikke virker, forsøger du med meget fint sandpapir i samme retning.

Og hjælper intet af ovenstående, vil kun ny ruller - eller en ny printer, kunne løse problemet.
Avatar billede oz1eqp Nybegynder
06. marts 2005 - 09:21 #6
Konsekvens = Fejlkøb,da den ikke kan skilles ad for at foretage reparation.
Tak for dit forsøg på at hjælpe mig i gang.
oz1eqp