Avatar billede dynablast Nybegynder
01. marts 2005 - 18:58 Der er 12 kommentarer

Udtræk fra database, div/CSS eller Tables

Hej,

Jeg er ved at bygge et nyt layout til min butik, og i stedet for at bruge tables vil jeg bruge CSS.
Og det går også rigtig fint, men jeg har et KÆMPE problem, som jeg har kæmpet med hele dagen i dag og det meste af i går.

Når varene skal listes under hinanden med alle standard ting: varenavn, beskrivelse, billede, lager, pris og købsknap.

Skal man lave det i rent div og CSS, eller er det Ok at bruge tables?

Jeg kan nemlig ikke få det stillet op som jeg gerne vil, kun ved brug af div og CSS.
Se eks. her:
http://brugtefilm.dk/tweakshop.dk/
Her har jeg kun brugt div og CSS, men jeg er ikke tilfreds med resultatet, og jeg ved med tables, at jeg kan få det som jeg vil.

/Henrik
Avatar billede hmortensen Nybegynder
01. marts 2005 - 19:06 #1
-"og i stedet for at bruge tables vil jeg bruge CSS."

Tables og div er html, css er css.

Du kan sagtens bruge css sammen med tables, ville enda være en god idé.
Avatar billede dynablast Nybegynder
01. marts 2005 - 19:12 #2
okay, du forstod ikke det jeg skrev.
Jeg mener:
Er det OK at style udtrækket med tables, eller skal man designe siden rent med CSS.
Avatar billede hmortensen Nybegynder
01. marts 2005 - 19:16 #3
Jo, jeg forstår fint hvad du mener.

Hvordan vil du designe en side med rent css ?

Du blir nødt til at bruge nogle html elementer, som fx tables eller div.
Avatar billede dynablast Nybegynder
01. marts 2005 - 19:19 #4
Ok glem det, jeg behøver ikke hjælp fra dig.

Men som du kan se, så har jeg ikke brugt tabeller nu, kun Div og CSS.
Avatar billede alister_crowley Nybegynder
01. marts 2005 - 19:20 #5
hvis du vil lave et dataudtræk som skal opstilles tabulært bruger man tables.

CSS er et sprog som bruges til at style objekter, det kan i sig selv ikke lave noget konkret.

Men så vidt jeg kan forstå vil jeg klart anbefale tables.
Avatar billede hmortensen Nybegynder
01. marts 2005 - 19:23 #6
Det virker som om du ikke vil forstår at tables stylet med css er løsningen...
Avatar billede dynablast Nybegynder
01. marts 2005 - 19:48 #7
Her er vareudtrækket uden tabeller, ren Div/CSS
http://brugtefilm.dk/tweakshop.dk/default.asp

Og her er den nu med tabeller, uden brug af Div/CSS
http://brugtefilm.dk/tweakshop.dk/default2.asp

Er det rigtigt at stille dataen op på den måde med tabeller?
Avatar billede hmortensen Nybegynder
01. marts 2005 - 19:53 #8
Ja, men hvorfor ikke bruger CSS til at styrer dine tabeller ?
Avatar billede dynablast Nybegynder
01. marts 2005 - 19:55 #9
#hmortensen
Det har jeg heller ikke noget imod, spørgsmålet går på om det er rigtigt at opstille dataen ved hjælp af tabeller, altså højre/venstre teksterne og få dem til at stå i bund og top af varekortet. (valign)
Jeg tænker specielt på Pris og Købsknap, som man tydeligt kan se forskel på i de 2 eksembler.
Avatar billede hmortensen Nybegynder
01. marts 2005 - 19:59 #10
Ja, det er den rigtige måde at gøre det på (Det er det tabeller er beregnet til).
Avatar billede olebole Juniormester
02. marts 2005 - 15:26 #11
<ole>

Om det er 'rigtigt' at bruge tabeller eller ej, er et 'religiøst' spørgsmål.

Spørger du W3C, vil svaret være, at du bør bruge HTML-elementer til det, de er beregnet til - og tabeller er beregnet til at opdele sider i kollonner og til at vise tabullerede data.

Spørger du mange af de, der skriver web-tutorials, bliver du ofte præsenteret for noget tåget sludder om, at tabeller er outdatede og ikke passer ind i 'de nye' teknologier. Spørger du, hvorfor, får du sjældent svar - og får du et, hænger det ikke sammen med virkeligheden.

Om du vil tillægge religiøst formørkede og uvidende tutorial-forfattere eller W3C - og andre, der ved noget om WWW - størst vægt, må være din beslutning ... men den burde ikke være svær  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede dynablast Nybegynder
02. marts 2005 - 16:22 #12
#olebole

Det er ikke lykkes mig at lave det jeg ville i div/css, så det er blevet tabeller til fremstilling af database udtræk.
Resultatet kan ses på første link nu.