Avatar billede hamsjell Nybegynder
01. marts 2005 - 16:28 Der er 6 kommentarer

funktion til at åbne, opdatere ODBC data, gemme og lukke XLS fil

Hej
Jeg har følgende problem:
Jeg har et Excel regneark, med data som kommer fra en ODBC forbindelse til en AS/400 server, der er 5 ark som er sat til at opdatere automatisk når filen åbnes.
så vidt så godt.

det jeg magler er en makro eller script til at gemme filen og lukke filen igen.

Således jeg kan "schedulere" en opdatering af filen udne at filen er åben/låst.
Jeg har forsøgt at anvende delt projektmappe, men det virker ikke rigtigt.
Filen skal være helt lukket.
Avatar billede bak Forsker
02. marts 2005 - 18:33 #1
hvorfor skal filen opdateres, mens den er lukket?  Hvad går der galt hvis den er åben??
Avatar billede bak Forsker
02. marts 2005 - 19:27 #2
Du kan evt. læse denne artikel. meget af den kan sagtens bruges i excel
http://www.eksperten.dk/artikler/378
Avatar billede hamsjell Nybegynder
03. marts 2005 - 10:29 #3
Excel filen bruges som database for et udskriftprogram.
Jeg startede med at bruge ODBC fra udskriftprogrammet direkte til AS/400, men ved at lave ODBC opslag i Excel filen i stedet er forespørgselshastigheden forbedret voldsomt.
Men udskriftsprogrammet kræver at XLS filen ikke er låst/åben.
Derfor denne hokus pokus løsning.
Jeg Håber at jeg hver morgen kan køre denne sekvens automatisk :
1. åbne XLS fil - opdatere data fra ODBC - gemme - lukke fil
2. åbne udskrift program

således vil jeg have et dagligt opdateret XLS fil og et hurtisvarende udskriftsprogram
Avatar billede bak Forsker
03. marts 2005 - 13:08 #4
Det kan du også snilt gøre.
I dit excelark optager du en makro der svarer til din opdatering (typisk højreklik i tabellen og tryk refresh)
Denne makro kalder du fra modulet ThisWorkbook med sub Workbook_open()
For at give den tid til at opdatere (her 45 sek.) skal du i enden af makro indsætte
Application.OnTime Now + TimeValue("00:00:45"), "Lukke"
Når de 45 sek. er gået kalder den automatisk Sub Lukke

Sub Lukke()
ThisWorkbook.Close savechanges:=true
end sub

For at få åbnet regnearket automatisk om morgenen skal du bruge scheduleren (planlægningsagenten) i windows.
Avatar billede hamsjell Nybegynder
03. marts 2005 - 15:48 #5
Beklager min uvidenhed
Hvor finder jeg dette "modul" ?
Avatar billede hamsjell Nybegynder
19. maj 2005 - 08:13 #6
Hej, jeg har stadig ikke løst problemet, hvor finder jeg "modulet ThisWorkbook med sub Workbook_open()"