Avatar billede kov Nybegynder
01. marts 2005 - 14:52 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Bruger input til VBA script

Hej,

Jeg sidder og roder med et lille VBA program til brug i Excel. Problemet er at jeg gerne fra scriptet vil give brugeren mulighed for at komme med input med musen -noget i retning af en dialogbox der siger "markér første celle der skal formateres" hvorefter brugeren kan vælge en celle fra det åbne ark.

Når brugeren har valgt en celle skal programmet naturligvis arbejde videre med valget.

Any good idears??
Avatar billede medions Nybegynder
01. marts 2005 - 15:04 #1
strStreng = Input("Skriv dit navn")

//>Rune
Avatar billede kov Nybegynder
01. marts 2005 - 15:53 #2
Så vidt jeg kan se kan input ikke anvendes til det her -hvis den kan bliver du nok nødt til at udvide beskrivelsen lidt....

Det jeg egentlig ønsker, scriptet prompter brugeren for en action og derefter overgiver kontrollen til Excel således at brugeren kan markerer en celle. Efter brugeren har valgt en celle, skal scriptet fortsætte udførslen.

Noget i retning af nedenstående.

>dummy = MsgBox("vælg en celle", vbInformation)
>vent på brugeren vælger en celle
>set cell = ActiveCell
>gør noget med cell

Mit problem er linien "vent på brugeren vælger en celle"...
Avatar billede kov Nybegynder
01. marts 2005 - 21:50 #3
Jeg har fundet en løsning jeg kan bruge -ikke det mest elegante men....

Sub Dummy_Function()
    Call Active_Function(True)
End Sub

Sub Active_Function(Mode As Boolean)
    Static Semafore As Boolean
    Dim dummy As Variant

    If Semafore = True Then
        dummy = MsgBox("Du har markeret " & ActiveCell.Address, vbInformation)
        Semafore = False
    End If
    If Mode = True Then
        dummy = MsgBox("Vælg en celle ", vbOKCancel)
        If dummy = 1 Then
            Semafore = True
        End If
End Sub

Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Excel.Range)
    Call Active_Function(False)
End Sub

Dummy funktionen er der kun fordi man tilsyneladende ikke kan afvilke funktioner med variabeloverførsel som makroer fra Excel -> man kan ikke tilkytte den til en knap f.eks.

Jeg lader spg stå lidt, det kan være nogen har en bedre / mere elegant løsning.
Avatar billede kov Nybegynder
02. marts 2005 - 16:02 #4
Nå vi lukker..