Avatar billede bacarden Nybegynder
01. marts 2005 - 11:21 Der er 10 kommentarer

Asp til access database, email tilmelding til nyhedsbrev!

Hej eksperter

Jeg skal have lavet et asp script der sender oplysninger af en e-mail til en database, mit problem er at jeg ikke helt har fundet ud af hvordan man gør, jeg har lavet en database, det eneste den skal kunne er at sende oplysninger om kunders E-mail til database, altså skal der være et felt hvor der står "Tilmelding til Nyhedsbrev", hvorefter man kan indtaste en e-mail, og den så sender den til database, jeg synes selv jeg har rodet godt rundt i forummet, men fandt desværre ikke hvad jeg ledte efter, jeg håber, at der er nogen der kan hjælp mig med koden dertil, på forhånd tak
Avatar billede alister_crowley Nybegynder
01. marts 2005 - 11:28 #1
En access database laver du (sjovt nok) i Access.
Du tilgår database med SQL

Læs en tutorial -> w3schools.com/sql
Avatar billede bacarden Nybegynder
01. marts 2005 - 11:29 #2
Godt, men jeg skal bruge koden til at sende til databasen
Avatar billede alister_crowley Nybegynder
01. marts 2005 - 11:29 #3
som jeg skrev, læs en SQL tutorial :)
Avatar billede alister_crowley Nybegynder
01. marts 2005 - 11:30 #4
Avatar billede meelby Nybegynder
01. marts 2005 - 11:45 #5
Jeg tror slet ikke du skal starte med SQL, du skal gå ned i boghandleren eller på biblioteket og få en bog om grundlæggende ASP - ellers fatter du ikke meget om SQL.
Avatar billede alister_crowley Nybegynder
01. marts 2005 - 12:35 #6
meelby

SQL har jo intet med ASP at gøre :D
Det er et sprog som kan bruges i alle andre programmeringsprog.
Avatar billede meelby Nybegynder
01. marts 2005 - 12:42 #7
Tja, det kan du have ret i, men jeg læser nu i spørgsmålet at der skal udvikles et ASP-script, altså skal han starte med grundlæggende ASP og herigennem lærer han også forståelsen til SQL.
Avatar billede larsen45 Juniormester
01. marts 2005 - 13:35 #8
jeg ved ikke om jeg lige har forstået spørgsmålet korrekt
men hvis det er meningen at du bare skal sende nået til en database igennem en formular så kan du gører nået i stil med:

<html>
<head>
<meta name="Generator" content="Stone's WebWriter 4">
<title>Nyhedsbrev - tilmelding</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=ISO-8859-1">
<link REL="StyleSheet" HREF="style.css" type="text/css">
</head>
<body>
<% Dim mode
mode = Request.QueryString("mode")

If mode = "" Then 'Hvis mode = ingenting - så vis formular til tilmelding/framelding %>

<form method="POST" action="tilmeld.asp?mode=submit">
<p>E-mail adresse:<br>
<input type="text" name="email" size="30"><br>
Tilmeld:&nbsp;<input type="radio" name="status" value="tilmeld" CHECKED>
Frameld:&nbsp;<input type="radio" name="status" value="frameld"><br><br>
<input type="submit" value="Tilmeld/Frameld"></p>

<% ElseIf mode = "submit" Then 'Hvis mode = "submit" så godkend og registrer indtastning

Dim email, status, error
error = False 'Bruges til at teste om der er sket fejl eller der er mangler i indtastning
email = Trim(Replace(Request.Form("email"), "'", ""))
status = Request.Form("status")

If Len(email) = 0 Then 'Tester om der er indtastet e-mail adresse
Response.Write "<b>Du har ikke indtastet en e-mail adresse</b>"
error = True
End If

If error = False Then 'Tilføjer eller fjerner e-mail adresse fra database
Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath ("database.mdb")
Conn.Open DSN

If status = "tilmeld" Then 'Tilmelder e-mails
Set rs = Conn.Execute("SELECT email FROM nyhedsbrev WHERE email='" & email & "'")
If Not rs.EOF Then
Response.Write "<b>Denne e-mail adresse er allerede tilmeldt nyhedsbrevet</b>"
Else
Conn.Execute("INSERT INTO nyhedsbrev (email) VALUES ('" & email & "')")
Response.Write "<b>Du er nu tilmeldt nyhedsbrevet</b>"
End If
End If 'Slutter tilmeld

If status = "frameld" Then 'Framelder e-mails
Set rs = Conn.Execute("SELECT email FROM nyhedsbrev WHERE email='" & email & "'")
If Not rs.EOF Then
Conn.Execute("DELETE * FROM nyhedsbrev WHERE email='" & email & "'")
Response.Write "<b>Du er nu frameldt nyhedsbrevet</b>"
Else
Response.Write "<b>Din e-mail adresse blev ikke fundet i systemet</b>"
End If
End If 'Slutter frameld
Conn.Close
Set Conn = Nothing
End If 'Slutter tilmeld/frameld %>
<br><a href="java script:history.back()">&laquo;&nbsp;Tilbage</a>
<% End If %>
</form>
</body>
</html>
Avatar billede meelby Nybegynder
07. februar 2006 - 12:25 #9
Donk donk, luk spg...
Avatar billede larsen45 Juniormester
11. marts 2009 - 22:30 #10
luk