Avatar billede rastamand Nybegynder
01. marts 2005 - 09:13 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

ASP.Net: UPDATE(Templatecolmn i DG) og INSERT(form) i db

C#, oledb, dataset..

Update:

Jeg bruger EditCommandColumn i et datagrid til dette. Jeg kan godt få det til at virke vha BoundColumns, som følger:

men hvordan er syntaxen i min MyDataGrid_Update funktion, hvis jeg vil bruge TemplateColumns i mit datagrid? - Gerne både for textbox og dropdownlist's..

syntaxen til boundcolums (som jeg bruger):
int int_id = Convert.ToInt32(E.Item.Cells[1].Text);
int int_1 = ((TextBox) E.Item.Cells[3].Controls[0]).Text;
string str_1 = ((TextBox) E.Item.Cells[3].Controls[0]).Text;

String updateCmd = "UPDATE Tabel SET db_Id=@id, db_Int=@int ," +
                  "db_str=@str where db=@id";

myconnection = new OleDbConnection("Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; " +
"Data Source=" + Server.MapPath("mydb.mdb"));
myconnection.Open();

OleDbCommand mycommand = new OleDbCommand(updateCmd, myconnection);
mycommand.CommandType = CommandType.Text;

//tildeler værdier til de enkelte felter i db

OleDbParameter parameterRecid = new OleDbParameter("@id", System.Data.OleDb.OleDbType.Integer);
parameterRecid.Value = recid;
mycommand.Parameters.Add(parameterRecid);

samme måde med de 2 sidste..
----------------------------

Insert:

her bruger jeg en html form og input box (+ req field og reqex), poster input via knap, hvis funktion har denne syntax:
String insertcmd = "INSERT into Tabel (db_Id, db_Int, db_str) " +
  "values (@id, @int ,@str) where db=@id";

OleDbCommand mycommand = new OleDbCommand(insertcmd, myconnection);

mycommand.Parameters.Add(new System.Data.OleDb.OleDbParameter("@id", System.Data.OleDb.OleDbType.Integer));
mycommand.Parameters["@id"].Value = id.Value;

samme måde med sidste 2
Avatar billede rastamand Nybegynder
01. marts 2005 - 09:17 #1
rettelse i update:

OleDbParameter parameterRecid = new OleDbParameter("@id", System.Data.OleDb.OleDbType.Integer);
parameterRecid.Value = int_id; // <-- ikke recid..
mycommand.Parameters.Add(parameterRecid);
Avatar billede rastamand Nybegynder
01. marts 2005 - 13:16 #2
Er der ikke nogen venlige folk der vil hjælpe? Det vigtigste er:

update:

OleDbParameter parameterRecid = new OleDbParameter("@id", system.Data.OleDb.OleDbType.Integer);
parameterRecid.Value = int_id;
mycommand.Parameters.Add(parameterRecid);

insert:

mycommand.Parameters.Add(new System.Data.OleDb.OleDbParameter("@id", System.Data.OleDb.OleDbType.Integer));
mycommand.Parameters["@id"].Value = id.Value;

Hvordan insert næste id nr? Har prøvet med følgene uden held:

String insertcmd = "INSERT into Tabel (db_Id, db_Int, db_str) " +
  "values ('SELECT COUNT(*) FROM Economy', @int ,@str) where db=@id";

Eller skal man lave en funktion man kalder i sit insert statement??
Avatar billede rastamand Nybegynder
01. marts 2005 - 13:17 #3
rettelse:

'(SELECT COUNT(*) FROM Economy)+1' //skal jo være næste id nr..
Avatar billede rastamand Nybegynder
01. marts 2005 - 15:21 #4
Er der røg i systemet eller har jeg taget fuglen på jer?..
Avatar billede arne_v Ekspert
01. marts 2005 - 19:41 #5
Jeg tror at det er lidt svært at overskue hvad du har gang i.

Jeg kan hjælpe med en lille del - nemlig hvordan du får fat i den sidste indsatte id.

Når du har lavet en INSERT som genererer en ny id selv, så kan du i den næste
INSERT referere til @@IDENTITY (forudsat at det er Access, men det formoder jeg).
Avatar billede rastamand Nybegynder
05. marts 2005 - 19:22 #6
How its done:

Tilgå en template column i din MyDataGrid_Update:

string income = ((TextBox) E.Item.FindControl("Income")).Text;

i stedet for: string str_1 = ((TextBox) E.Item.Cells[3].Controls[0]).Text;

Insert funktion med primær nøgle:

String insertcmd = "INSERT into Tabel (db_Int, db_str) " +
  "values (@int ,@str)";

istedet for:
String insertcmd = "INSERT into Tabel (db_Id, db_Int, db_str) " +
  "values (@id, @int ,@str) where db_Id=@id";

bemærk: primær nøgle er autonummer som selv indsættes (i Access db)
Avatar billede rastamand Nybegynder
05. marts 2005 - 19:23 #7
hold kæft hvor er jeg egentlig blevet god til at svare på mine egne spørgsmål!