Avatar billede creative79 Nybegynder
28. februar 2005 - 15:28 Der er 5 kommentarer

Hvordan fungerer klasser

Er der en eller flere her, der kort kan forklare hvordan klasser bruges og eventuel vise et eksempel på en klasse!
I må også meget gerne forklare de forskellige udtryk såsom destruktør og konstruktør?

På forhånd tak!
Avatar billede arne_v Ekspert
28. februar 2005 - 15:36 #1
Bedste råd: få fat i en bog. Objekt orienteret programmering er et stort emne.

En klasse kan jo være næsten hvad som helst. Jeg kan godt copy paste et
eksempel ind, men det er ikke nødvendigvis specielt oplysende.

constructor er en metode som kaldes når en instans af en klasse oprettes

destructor er en metode som kaldes når en instans af en klasse nedlægges
Avatar billede arne_v Ekspert
28. februar 2005 - 15:40 #2
Avatar billede krismort Nybegynder
28. februar 2005 - 17:25 #3
Arve_v:
Kan man ikke sige at pointen med at benytte oop og klasser er at opnå større flexibilitet og overskuelighed af et edb system og dermed større kvalitet af edb systemet ?

creative79:
En klasse er definationen til hvordan et objekt ser ud inden i og udenpå. Når man bruger en klasse definerer man et objekt/instans af en klasse som repræsenterer det reele "fysiske" objekt. Et sådan objekt kaldes en instans af en klasse.

du definerer typisk et objekt i en header fil og implementerer funktionaliteten af members methods i et cpp dokument.
en typisk defination af en klasse kunne se sådan her ud:

class Person {
public:
  string getCpr();
  Person( string cpr );
  ~Person( );
private:
  string mCpr;
  bool validerLøbeNriCpr();
};

Person() - er contructoren som er en member method som bliver kørt i det et objekt bliver oprettet af en specifik klasse.

~Person() - er destruktoren som bliver kørt når objektet slettet.
Avatar billede arne_v Ekspert
28. februar 2005 - 17:30 #4
krismort>

Det er vel sådan set pointen med de fleste principper indenfor software udvikling.
Avatar billede medions Nybegynder
01. marts 2005 - 14:39 #5