Avatar billede djones Nybegynder
27. februar 2005 - 19:55 Der er 8 kommentarer

"fange" disk input output og kryptere/dekryptere

Jeg vil lave et program der krypterer/dekrypterer alt data der skrives til/læses fra harddisk(ene).
Dvs kile mit program ind mellem win og harddiskene, hvilket jo nok vil betyde at det skal være en form for device driver eller windows hook eller service...

Har forsøgt at søge efter det både her på eksperten og google, dog uden held...
Er der nogen der har forslag og/eller eksempler på dette?

Desuden kan denne form for kontrol/modifikation bruges som accesscontrol til hvilke brugere der skal have lov til at læse/skrive data på hdd..
Avatar billede doc404 Novice
27. februar 2005 - 21:32 #1
Ganske enkelt svar. Det kan du ikke med Delphi.

Du skal skrive en Device Driver og det er kun ske med C/C++ eller Assembler.
Avatar billede doc404 Novice
27. februar 2005 - 21:36 #2
Du vil ikke finde noget brugbart på nettet - har selv søgt. Der er firmaer der sælger toolkits til formålet eller udvikler driver iht. til specs.

Det tætteste jeg har set af info omkring emnet er Windows NT Device Driver Development, skrevet af Peter G. Viscarola og W, Anthony Mason (OSR Open System Resources Inc.)
Avatar billede kammeyer Nybegynder
01. marts 2005 - 09:24 #3
Hvad er det der skulle afholde Delphi fra at kunne lave device drivere?
Prøv evt. at spørge på borland.com om lidt info - om det kan lade sig gøre.
Avatar billede doc404 Novice
01. marts 2005 - 10:20 #4
Delphi kan ikke lave device driver - tro mig. Jeg har været turen igennem.
Avatar billede kammeyer Nybegynder
01. marts 2005 - 12:11 #5
Det er ikke noget svar - hvad er det der gør at delphi ikke kan lave device drivere?
Avatar billede doc404 Novice
01. marts 2005 - 12:43 #6
Der er flere grunde.

1. Delphi's compiler generere PE (Portable Excutable) kode og ikke LE (Liniear Excutable) kode som krævers i en Device Driver.

2. Delphi er grundliggende afhængig af Windows BASE API som der ikke er adgang til i Device Drivers fordi de køre i Kernel mode - Delphi genererer kode til at køre i User mode. Det *kunnne* man måske kode sig ud af - ved at skrive halvdelen i inline-assembler kode og hacke de binære filer...

3. Device Driver Development indeholder hundredevis af header filer som skal oversættes først. Når du er færdig med det, er der ikke noget der hedder Device Drivere mere.

4. Device Driver kodning er mere eller mindre sort magi - og DDK'en er ikke til megen hjælp. Man er simpelthen nød til at støtte sig til venlige mennesker på nettet - og de koder alle i C. Der er ingen hjælp at hente, fordi ingen nogensinde har påtaget sig opgave at bruge Delphi til Device Driver kodning.

5. Borland kunne i løbet af to dage ændre deres compiler og linker, så den kunne generer device drivere - men det gør de ikke. Dels skulle de samtidig oversætte hele DDK'en til Pascal style - og kunne måske sælge et par hundrede ekstra om året.
Avatar billede kammeyer Nybegynder
01. marts 2005 - 13:30 #7
Ja, se der er et svar jeg kan bruge :)  Takker :D
Avatar billede djones Nybegynder
02. marts 2005 - 10:53 #8
doc404>> takker for svaret... lader spsm køre lidt, for at se om der er andre der mener noget andet ;-)

Kan være jeg stiller spsm i c/c++ forummet, for jeg har tænkt mig at få tilegnet mig viden nok til selv at kunne gøre det...
Er der nogen der evt kender til et opensource projekt der gør noget lignende, uanset programmeringssproget?