Avatar billede axkris Nybegynder
26. februar 2005 - 14:49 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Lukning af port 25

Hej alle

Hvad er lige det smarte ved, at TDC med flere, lukkede for port 25, når en virus eller en spammer blot kan sende posten via en anden port?
Avatar billede bjuhl Nybegynder
26. februar 2005 - 14:53 #1
Grunden at port 25 er lukket, er at hvis du kører egen mailserver, så kan din server ikke bruges som mailrelay.

Spam kan ikke selv sende via "en anden port", den skal bruge en SMTP Server for at sende en mail, og hvis du har sat din server op til at bruge port 25 som er normalt, så skal port 25 bruges.
Avatar billede axkris Nybegynder
26. februar 2005 - 14:58 #2
Min pointe er, hvis jeg nu laver en virus, som skal installere en hemmelig spam-mailserver på offerets pc, så sætter, jeg da bare min spam-server op til at bruge end anden port end port 25.
Avatar billede axkris Nybegynder
26. februar 2005 - 15:03 #3
Så med lukningen af port 25 fjerner ISP'erne da kun den mest uintelligente del af spam-viruserne.
Avatar billede halifax Nybegynder
26. februar 2005 - 15:42 #4
Det er såmænd effektiv nok at ISP'erne lukker port 25.

For at din tankegang skal kunne virke, skal du selv være ISP'er, eller den du sender din spam-mailserver til skal selv være ISP.
Og det er han/hun jo ikke, vel. Han er nødt til at sende gennem sin ISP'er, der formentlig har 25 lukket.
Avatar billede axkris Nybegynder
26. februar 2005 - 16:19 #5
Jeg har stadig ikke fatter det ;)

Hvorfor skal man være en ISP for at kunne sende post til andre mennesker via andre porte end 25?
Avatar billede plx Nybegynder
26. februar 2005 - 17:44 #6
Spammeren kan ikke bare sende via en anden port. SMTP serverne rundt om i verden står og lytter på port 25. Dvs mailen *skal* sendes ud gennem port 25.

Ved at spærre porten indgående, undgår man fejlkonfigurerede servere (open relay).
Avatar billede axkris Nybegynder
26. februar 2005 - 19:00 #7
Spammerne kan vel sagtens sende via en anden port!? Jeg kan i hvert fald godt.

Da jeg satte vores egen mailservers smtp-funktion op til at lytte på port 2525 også, så kunne vores TDC-kunder bruge den i stedet for port 25 og derved kunne de sende via vores egen smtp-server. Og så kan spammere vel også??
Avatar billede halifax Nybegynder
27. februar 2005 - 15:33 #8
Du taler om "vores egen mailserver" og "vores TDC-kunder". Taler du som et firma eller som enkeltperson, der har opsat en mailserver? - Uanset hvad er I/du ikke ISP, men har et abonnement hos en ISP'er.

Det kunne være TDC? Hos dem kan en abonnent anmode (få aftale) om at få åbnet for port 25 (eller anden port) og derved via SMTP sende alt, det skal være.

Men udnytter abonnenten aftalen til at udsende spam massmail er han jo nem at identificere, og ISP'en kan annullere aftalen om åben port 25 ved misbrug.
Det er altså en individuel aftale pr. abonnent hos ISP'en og derved kan uvedkommende spammere ikke udnytte det.

På TDC's site kan du finde mere info om at få åbnet porte hos dem.