Avatar billede baardj Nybegynder
25. februar 2005 - 12:17 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Username i sidehoved/sidefod

Kan man (og i givet fald: hvordan) i et regneark i sidehoved og/eller sidefod placere et felt, som indsætter brugerens brugernavn (login-navn). Man kan i Word, men kan man også i Excel?

Mvh
Avatar billede kabbak Professor
25. februar 2005 - 12:24 #1
Private Sub Workbook_BeforePrint(Cancel As Boolean)
Dim wshNetwork
Set wshNetwork = CreateObject("WScript.Network")
'Range("A1") = wshNetwork.UserName
'Range("A2") = wshNetwork.userdomain
'Range("A3") = wshNetwork.ComputerName
ActiveSheet.PageSetup.LeftFooter = wshNetwork.UserName
'dette lille script finder både brugernavn,domæne samt computernavn.

End Sub

sættes i ThisWorkbook modulet
25. februar 2005 - 12:25 #2
Indsæt denne kode i projektmappens modulark:
Alt-F11, dobbeltklik på "ThisWorkbook i venstre side, og indsæt koden i vinduet til højre.

Private Sub Workbook_BeforePrint(Cancel As Boolean)
    ActiveSheet.PageSetup.RightFooter = Environ("username")
End Sub
Avatar billede baardj Nybegynder
25. februar 2005 - 13:19 #3
Tak til både kabbak og erikjuul.  Begge forslag virker, men det er desværre ikke helt nok. Der er umiddelbart 2 problemer:

1)Hvis jeg går ind i modularket og retter i Sub'en - f.eks. hvis jeg retter RightFooter til leftFooter - Ja så har jeg username, stående i begge sider!!!!

2)hvis jeg looger ud, en anden bruger logger ind og bruger min projektmappe, så er det stadig mit username, der står i sidefoden -hvordan skiftes det automatisk?
Avatar billede kabbak Professor
25. februar 2005 - 13:21 #4
det sker ved udprint og ved vis udskrift
Avatar billede kabbak Professor
25. februar 2005 - 13:28 #5
hvis det skal ske med det samme, så gør følgende

I et nyt modul

Public Sub NYBruger()
Dim wshNetwork
Set wshNetwork = CreateObject("WScript.Network")
'Range("A1") = wshNetwork.UserName
'Range("A2") = wshNetwork.userdomain
'Range("A3") = wshNetwork.ComputerName
ActiveSheet.PageSetup.LeftFooter = wshNetwork.UserName
'dette lille script finder både brugernavn,domæne samt computernavn.

End Sub

I ThisWorkbook modulet

Private Sub Workbook_BeforePrint(Cancel As Boolean)
NYBruger
End Sub

i hvert arkmodul

Private Sub Worksheet_Activate()
NYBruger
End Sub
Avatar billede baardj Nybegynder
25. februar 2005 - 13:58 #6
Til Kabbak (dette indlæg vedrører din korte kommentar fra 13.21.26 - jeg har ikke afprøvet dine forslag fra 13.28.17)

Jeg er delvist enig - men selv om jeg udskriver/vælger vis udskrift, så har jeg stadig usernavnet placeret flere steder efter en rettelse.

Men jeg har så konstateret at jeg blot kan gå ind under Vis Sidehoved/sidefod og slette "det gamle usernavn".

Det med brugerskift virker fint (når blot sikkerhedsniveauet er lavt)

Kan du ikke lige sende et tomt svar så jeg kan tildele dig point?
Avatar billede kabbak Professor
25. februar 2005 - 13:59 #7
et svar