Avatar billede coolioclm Nybegynder
23. februar 2005 - 22:59 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Session opdatering af JSP sider i Frames

Jeg har lavet en simpel index.jsp som er inddelt i tre frames:
1: Login.jsp
2: Menu.jsp
3: Main.jsp

Når der logges ind valideres brugeren og en session variabel bliver sat, som indikere om brugere er logget ind.
Men når jeg nu følger et link i min menu.jsp som linker til en ny side: billeder.jsp, så har jeg ikke adgang til min session variabel. Der bliver returneret null, nå jeg spørger efter den.
Er det en fejl at bruge frames med JSP, når login fungere på denne måde?
Er der en nem måde at komme rundt om dette problem?
Avatar billede arne_v Ekspert
23. februar 2005 - 23:01 #1
Du bør godt kunne bruge frames med JSP.

Et gæt kunne være at:
  - din browser ikke accepterer cookies
  - din index.jsp ikke har lavet URL rewriting på linksene
Avatar billede coolioclm Nybegynder
23. februar 2005 - 23:03 #2
Jeg bruger ikke cookies, så det skulle ikke være det.
Hvad betyder det at den laver URL rewriting på linksene?
Avatar billede arne_v Ekspert
23. februar 2005 - 23:12 #3
Session kan kun styres på 2 måder:
  - cookies
  - URL rewriting
Avatar billede arne_v Ekspert
23. februar 2005 - 23:17 #4
ikke

foobar.jsp

men

<%=response.encodeURL("foobar.jsp")%>
Avatar billede coolioclm Nybegynder
23. februar 2005 - 23:17 #5
URL rewriting er at sende sessionen videre gennem URL'en ik?
Men hvis jeg har to jsp sider, sætter en session variabel i JSP-1, og forwarder til JSP-2 så har jeg da session variablen til rådighed i JSP-2, uden at jeg har tilføjet noget til URL.

Men jeg har ikke session variablen til rådighed på en helt tredje side, som ligger i en anden frame?
Avatar billede arne_v Ekspert
23. februar 2005 - 23:20 #6
Hvis du forwarder: ja.

Hvis du lader browseren sende en requets for JSP-2 så skal den sende noget
med som identificerer sessionen. Enten en cookie eller en id appended til URL.
Avatar billede coolioclm Nybegynder
24. februar 2005 - 00:00 #7
Yes, now i worked !

Nu er det eneste problem at sessionen forsvinder når en bruger opdatere hjemmesiden.
hvis det var en index.html ville dette ikke ske men så kunne vi ikke have samme session.
Ville det smarteste være at lave en front som bare forwardede videre til index.jsp? og ville det virke?
Avatar billede arne_v Ekspert
24. februar 2005 - 07:20 #8
Hvis du havde en index.jsp som lavede en redirect til realindex.jsp
(med encodeURL naturligvis) så ville det nok virke
Avatar billede coolioclm Nybegynder
24. februar 2005 - 18:15 #9
Opret et svar arne, så får du dine point !!!!!
Avatar billede arne_v Ekspert
24. februar 2005 - 18:17 #10
kommer her