Avatar billede frogger Nybegynder
23. februar 2005 - 13:54 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Søge celler med tekststreng som indeholder bestemt ord

Jeg har et titusind liniers regneark, som jeg skal forsøge at rydde op i. Jeg vil gerne inddele linierne i kategorier.

Problemet er at det felt, som skal sorteres efter er indtastet manuelt af flere forskellige og derfor ikke med nogen konsekvens.

Hvordan udsøger man de celler/rækker hvor et bestemt ord forekommer i en længere tekststreng?

Noget à la:

=IF(H2 contains "Rumraket";"True";"False")
Avatar billede kabbak Professor
23. februar 2005 - 14:13 #1
=HVIS(ER.FEJL(FIND("Rumraket";A1));FALSK;SAND)
hvor teksten står i A1

=IF(ISERROR(FIND("Rumraket",A1)),FALSE,TRUE)
Avatar billede frogger Nybegynder
23. februar 2005 - 14:14 #2
23/02-2005 14:13:29 ææhhh - måske skulle jeg have gjort min egen research først ;)
Ind i mellem er Excel's egen hjælpefunktion også fantastisk.

=FIND(find_text,within_text,start_num)
Avatar billede frogger Nybegynder
23. februar 2005 - 14:15 #3
Bare kom med et svar Kab  ;)
Avatar billede kabbak Professor
23. februar 2005 - 14:17 #4
et svar ;-))
Avatar billede tobler Nybegynder
23. februar 2005 - 14:20 #5
Prøv med denne makro, den farver de celler der opfylder det krav du indtaster.

Sub Søg()
Søgstr = InputBox(" Søgestreng")
'
    Cells.Find(What:=Søgstr, After:=ActiveCell, LookIn:=xlValues, _
        LookAt:=xlPart, SearchOrder:=xlByRows, SearchDirection:=xlNext, _
        MatchCase:=False).Activate
        ActiveCell.Interior.ColorIndex = 46
        Old = ActiveCell.Address
        Do
    Cells.FindNext(After:=ActiveCell).Activate
    ActiveCell.Interior.ColorIndex = 46
    Loop Until Old = ActiveCell.Address
End Sub
Avatar billede tobler Nybegynder
23. februar 2005 - 14:24 #6
En anden mulighed er Ctrl-F(ind) og vælg find alle, så vises de med celleadresse.
Avatar billede frogger Nybegynder
23. februar 2005 - 14:51 #7
Tak for kommentar Tobler, men Kabbaks svar er lige den retning jeg skulle bruge.
Dog anvender jeg IsNumber i stedet for iserror, men det er hip som hap.

IF(ISNUMBER(FIND("Article";I21));MID(I21;FIND("Article";I21)+7;6);"")

Altså, hvis ordet "Article" findes tekststrengen i celle I21 skrives de 6 chars efter ordet.