Avatar billede strandgaard Nybegynder
22. februar 2005 - 21:00 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Automatisering af beregninger i excel med VBA

Hejsa eksperter.

En der har mod på at hjælpe mig lidt med at få automatiseret nogle beregninger i excel med VBA?

Jeg har siddet og rodet med det hele aftenen uden at kunne få det til at virke, så nu har jeg slettet det hele for at begynde forfra, men kunne godt bruge lidt hjælp til at komme ordentligt igang.

Problemet er at jeg har en stor smørre af tal, som jeg gerne vil proppe ind i en beregning der inkludere goalseek/målsøgning. Alt efter hvilke tal jeg propper ind skal der så nogle forskellige variabler med i beregningen - forvirret? det er jeg også lidt....

Nej jeg har styr nok på selve beregningen, og skal nok forklare det nærmere, hvis der er en der har mod på at hjælpe.

På forhånd tak
Strandgaard
Avatar billede strandgaard Nybegynder
22. februar 2005 - 21:27 #1
Ikke nogen der bare kan komme med et lille indspark :-) Der må være nogen der kan lidt mere end mig, jeg har netop pløjet "Excel programmering med VBA" igennem, og der lærer man stort set kun at lave Msgboxe på 1 milliard forskellige måder :-(
Avatar billede strandgaard Nybegynder
22. februar 2005 - 22:29 #2
Her er en lille stump kode som i måske kan hjælpe med, så jeg kan komme lidt videre... (ved godt det ikke virker).

For i = 1 To 2

    Range("E4").GoalSeek Goal:=10, ChangingCell:=Range("E3")
    Range("F4").GoalSeek Goal:=20, ChangingCell:=Range("F3")
Next

Jeg vil gerne lave det således at forløkken kører igennem Goalseek i antal gange, altså så der kun er 1 linie i for løkken. Jeg ved bare ikke hvordan jeg får min tæller til at skifte i mit range således at i = 1 = E og i = 2 = F.

Jeg vil samtidig gerne vide om jeg kan sætte en form for variabel ind på 2-tallets plads, da jeg gerne vil have løkken til at kører igennem alle de rækker jeg har udfyldt i mit regneark, men er der en kommando der kan læse hvor mange rækker jeg aktivt har fyldt?
Avatar billede strandgaard Nybegynder
23. februar 2005 - 09:32 #3
Kom nu eksperter, jeg har brug for lidt hjælp her ;-)
Avatar billede hiks Nybegynder
23. februar 2005 - 11:13 #4
hey

tjek lige den her zip - der tror jeg du har svaret!

http://www.xl-logic.com/xl_files/vba/goalseek.zip

spørg gerne!

/hiks
Avatar billede hiks Nybegynder
23. februar 2005 - 11:14 #5
og hvis du ellers vil se andre funktioner i vba:

http://www.xl-logic.com/pages/vba.html

/hiks
Avatar billede bak Seniormester
23. februar 2005 - 21:56 #6
Jeg forstår ikke helt spørgsmålet....
I din løkke, som du vil have reduceret til een linie, skifter du kolonne Fra E til F
det kan løses sådan:

Set start = Range("E4")
For i = 1 To 2
    start.Offset(0, 1 - i).GoalSeek Goal:=10 * i, ChangingCell:=start.Offset(-1, 0)
Next

dvs at hvis du erstatter 2 -tallet med et 4-tal ville det være fra E til H
Det harmonerer ikke rigtigt med at du bagefter skriver at du vil erstatte 2-tallet med en variabel og så køre det antal rækker igennem. For mig at se vil du køre kolnner igennnem på den må.
Prøv at beskrive problemet lidt bedre !