Avatar billede rips Nybegynder
21. februar 2005 - 18:40 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

batterilevetid på digitalt kamera

Hej..

Jeg har et Dimage E323 minolta/konica kamera, som kort sagt sluger batteri.. jeg kan ta 10 billeder og så har det spist 2 af de dyre batterier.. Nogen som har en idé til hvad jeg skal begynde at bruge af batterier, eller om det virkelig kan passe at det skal bruge så meget?

\\KSR
Avatar billede michael_stim Ekspert
21. februar 2005 - 18:42 #1
Sådan er det, du skla have genopladelige batterier ;o)
Avatar billede kalp Novice
21. februar 2005 - 18:44 #2
hehe vil sgu også anbefale nogen genopladelige.. eller måske et nyt kamera.. måske lidt ekstremt at den sluger så meget:o)
Avatar billede michael_stim Ekspert
21. februar 2005 - 18:44 #3
PS. Köb ikke de billige (1400 mah), men de lidt bedre, 2000-2200 mah. Så holder de et godt stykke tid.
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
21. februar 2005 - 18:45 #4
Som de andre siger... kig evt. på www.batterier.dk
Avatar billede rips Nybegynder
21. februar 2005 - 19:02 #5
hvad med det her?? Er der nogen som vil anbefale det?

http://www.batterier.dk/index.htm?ec-802.htm
Avatar billede michael_stim Ekspert
21. februar 2005 - 19:04 #6
Fik ikke noget frem på min comp. Hvor mange mAH er de på?
Avatar billede rips Nybegynder
21. februar 2005 - 19:29 #7
det er et: CR-V3  batteri
Avatar billede michael_stim Ekspert
21. februar 2005 - 19:34 #8
Du skal bare have alm. AA batterier. Altså genopladelige, og de skal helst väre over 2000 mAH.
Avatar billede bennylarsen Nybegynder
21. februar 2005 - 23:04 #9
CR-V3 er udmærkede og genopladelige, men også lidt dyre. til gengæld er de på 3V, hvor de alm. genopladelige kun er ca. 2x1,2V=2,4V.
http://www.batteribyen.dk/advanced_search_result.php?keywords=CR-V3&osCsid=253bde04a4e25e5ed8a5dbb4e9b0c9e4&x=7&y=12
Avatar billede Beach Mester
22. februar 2005 - 00:50 #10
Inden man bør anbefale alternative løsninger (genopladlige batterier) tror jeg det er på sin plads at finde ud af hvor problemet ligger...

Hvor mange billeder siger manualen den kan tage på et sæt alm. alkaline batterier?

Prøv så at indstille kameraet til de settings Minolta har beskrevet i manualen og fyr billeder af forholdsvis hurtigt efter hinanden med et helt nyt sæt ordentlige batterier.

Holder antallet af billeder i forhold til manualen?

Hvis der er mange billeders forskel vil jeg starte med at høre sælger om dette kan være rigtigt (Evt. en mail direkte til minolta i dk).

Holder billedantallet nogenlunde så vil jeg også begynde at gå i byen efter opladelige batterier.

Jeg ser ingen grund til at gå ud og købe en masse gode opladelige batterier hvis du efter 10 billeder stadig skal ind og oplade disse. Dette kan blive tilfældet hvis man sammenligner med nogle ordentlige alm. alkaline batterier hvilkt fører mig til det spørgsmål som ingen endnu har stillet------>

Hvad er det for nogle batterier du har brugt, og hvor gamle er de (udløbsdatoen)???

//Beach
Avatar billede uranus Nybegynder
22. februar 2005 - 09:42 #11
10 billeder lyder af usædvanlig lidt !!! Men hvis du bruger timer på at betragte dine billeder på kameraets skærm, så er det ikke så underligt, for den sluger rigtig meget strøm.

Noget andet kan være temperaturen. Batteri-levetiden bliver reduceret betragteligt hvis det er koldt i vejret. Hold altid kameraet varmt når du er ude at fotografere og tag det kun fremme når du tager billeder ellers hold det inden for jakken, så holder batterierne meget længere.
Avatar billede fgj Nybegynder
23. februar 2005 - 14:23 #12
Vil bare lige tilføje, at det ikke blot er et spørgsmål om bedre økonomi, når du anvender genopladelige (NiMh) fremfor alkaline. Alkaline , selv de bedste, er simpelthen ikke gearet til brug i digitalkameraer, hvor de forholdsvis sjældne, men meget strømstyrkekrævende operationer hurtigt dræner det. Du vil opleve, at genopladelige batterier holder meget længere tid end dine alkaline batterier i kameraet.
Avatar billede Beach Mester
24. februar 2005 - 01:27 #13
fgj--->
Din påstand om at alkaliske batterier har en ringere levetid i forhold til et nikkel cadmium eller nikkel metalhydrid -batteri kan jeg altså ikke lige genkende.

Kan du på nogen måde henvise til en test der overholder IEC´s retningslinier, der et eneste sted viser at et alm. opladeligt batteri der kan købes i handlen i danmark har en større kapacitet end et godt alkalisk batteri???

Alle--->
Jeg er enig i mange ovenstående svar der anbefaler brug af opladelige celler til alm. brug af et digitalt kamera. Men under nogle forhold så er det faktisk umuligt at bruge denne løsning. Dette bør man også huske at have i tankerne:-)

//Beach
Avatar billede fgj Nybegynder
24. februar 2005 - 07:14 #14
Jeg kan ikke huske hvor, men jeg har set en meget grundig artikel, der beskrev hvorfor Alkaline ikke dur i digitale kameraer. Jeg kan ved lidt hurtig søgning kun finde den her:
http://www.dcviews.com/tutors/tt51411.htm
Avatar billede james_t_dk Juniormester
24. februar 2005 - 07:18 #15
Batterier er ikke alt, der er også ladere......

Læs denne artikel. Det er ikke alt der er nævnt i artiklen der kan købes i Danmark.
http://www.imaging-resource.com/ACCS/BATTS/BATTS.HTM
Avatar billede michael_stim Ekspert
24. februar 2005 - 08:16 #16
Hvorfor opstår denne diskusion?? Jeg er 99% sikker på det er batterierne. Selvfölgelig er der 1% chance for det er kameraet der er i stykker. Men lige meget hvordan man vender og drejer den, så skal der under alle omständigheder köbes genopladelige batterier til  kameraet. Er det i stykker, får han jo et nyt, hvor der også skal batterier i, eller?
Så jeg ville bare gå ned og köbe nogle genopladelige batterier og teste.
Avatar billede rips Nybegynder
25. februar 2005 - 17:32 #17
Jeg vil prøve at købe de genopladelige batts. Derefter hvis problemet blir løst give point.. Jeg bruger de batterier  hvor den hurtige kanin er med..