Avatar billede kenneth77 Nybegynder
19. februar 2005 - 12:31 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Køre .NET Windows applikationer på maskiner uden framework

Jeg synes, det er lidt fortidsagtigt, at den Windows applikation, man laver, stort set kun kan køre på éns egen maskine, fordi mange maskiner stadigvæk kører uden .NET framework.

Er der nogen, der kender en kompiler, der kan inkludere de framework-funktioner, man bruger, i assembler-koden? Så man altså får en .exe fil, der indeholder alt, og som derfor ikke behøver .NET frameworket for at køre.

Jeg er ret sikker på, at der findes noget lignende til Java, så det ikke kræves, at man har runtime-miljøet installeret, og jeg håbede lidt på, at det samme kunne lade sig gøre i .NET.
Avatar billede arne_v Ekspert
19. februar 2005 - 12:36 #1
.NET kan installeres via Windows Update.

Windows 2003 og alle fremtidige Windows versioner vil komme med .NET præinstalleret.

Så det må være et spørgsmål om tid inden næsten alle har det (på Windows).

Dit egentlige spørgsmål har været oppe og vende nogle gange. Jeg har aldrig set en
god løsning.
Avatar billede driis Nybegynder
19. februar 2005 - 13:11 #2
Som arne_v skriver er frameworket ufravigeligt nødvendigt på brugerens maskine.

Men det kan lade sig gøre at lave en enkelt .msi der indeholder både framework og din applikation, som installerer begge dele på én gang. Det bliver desværre en stor fil på 20~25 MB. Du kan evt. gøre 2 versioner af din installer tilgængelig, én med og én uden framework -- således at de mange der har .NET framework i forvejen ikke behøver at downloade så stor en fil (Hvis programmet distribueres over nettet - hvis det er på CDROM eller andet medie, kan du ligeså godt lave én stor MSI til alle).

Alternativt kan du lave din egen setup bootstrap i C++ som kontrollerer om .NET framework er tilgængeligt. Hvis det er starter den installationen lydløst, hvis ikke viser den en forklarende tekst sammen med et link til Microsoft's side hvor man kan hente frameworket.
Avatar billede kenneth77 Nybegynder
19. februar 2005 - 17:19 #3
Okay, det var svar nok. Hvis I begge to lige smider et svar, kan I få lidt points :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
19. februar 2005 - 17:20 #4
svar
Avatar billede driis Nybegynder
19. februar 2005 - 19:15 #5
svar
Avatar billede khs1a Nybegynder
20. februar 2005 - 17:13 #6