Avatar billede convinius Nybegynder
24. marts 2001 - 15:05 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Kovertering til alm. sprog - Dansk tak :-)

Hej med jer alle c++ hajer.....kunne i ikke forklare det her til mig. Jeg forstår det selv....men jeg vil lige se om jeg har ret.
Hehe....
___________________________________
#include<iostream.h>
//#include<cstring.h>
#include<conio.h>

char id[10][80]; //Dette array holder p† den arbejders navn
char telefon[10][20];//medarejderens telefon nummer
float timer[10];//antal arbejdet timer pr. uge
float timelon[10];//l›n pr. time
int menu();
void enter(),rapport(),medarbejder(),uge();

int main()
{
clrscr();
int choice;

do {
    choice=menu();//menu valg
    switch(choice) {
      case 0:break;
      case 1:enter();
      break;
      case 2:rapport();
      break;
      case 3:medarbejder();
      break;
      case 4:uge();
      break;
      default:cout<<\"try again.\\n\\n\";
    }
    } while(choice !=0);
      return 0;
  }
  //tilbage til brugerens valg.
  int menu()
  {
    int choice;
    cout<<\"\\n \";
    cout<<\"0.Quit\\n \";
    cout<<\"1.Indtast informationer\\n \";
    cout<<\"2.vis rapport\\n \";
    cout<<\"3.vis antal timer pr medarbejder pr dag.\\n \";
    cout<<\"4.Vis antal arbejdet timer pr uge.\\n \";
    cout<<\"\\nv‘lg et af de f›lgende muligheder:\\n \";
    cin>>choice;

    return choice;
  }

  //Indtast informationer.
  void enter()
{ clrscr();
  int i;
  //char temp[80];

  for(i=0;i<2;i++)
    {
    cout<<\"\\n\";
    cout<<\"Indtast id: \";
    cin>>id[i];

    cout<<\"Indtast Telefon nummer: \";
    cin>>telefon[i];

    cout<<\"Indtast antal arbejdet timer i dag: \";
    cin>>timer[i];
    cout<<\"Indtast time lon: \";
    cin>>timelon[i];
    }

  //vis  rapport.
  void rapport()
  {
  clrscr();
  int i;

  for(i = 0 ;i < 2 ;i++)
  {
  cout<<\"\\n\";
  cout<<\"Navn: \";
  cout<<id[i]<<\"\\n\";
  cout<<\"Telefon: \";
  cout<<telefon[i]<<\"\\n\";
  cout<<\"L›n for denne uge: \"
  <<timelon[i]*timer[i];
  cout<<\"\\n\";
  }

  //vis medarbejder
  void medarbejder()
  {
  clrscr();
  int i;

  for(i=0;i<2;i++)
  {

  cout<<id[i]<<\" har arbejdet \"<<timer[i]<<\" timer i dag.\"<<endl;

  }

  //vis antal arbejdet time pr uge.
  void uge()
  {
    clrscr();
    int i;
    for(i=0;i<2;i++)
    {
    cout<<id[i]<<\" har arbejdet \"<<timer[i]*5<<\" timer om ugen\"<<endl;
    }
Avatar billede michaelmyers Nybegynder
25. marts 2001 - 22:55 #1
Øhh...godt nok er jeg ikke nogen haj til C++, men jeg tænkte på om loopene i de forskellige funktioner bruger de rigtigt værdier

du bruger konstant dette loop
for(i=0;i<2;i++)

men så vidt jeg syntes at kunne læse var der så ikke 10 poster i de 4 arrays?
Avatar billede convinius Nybegynder
25. marts 2001 - 23:20 #2
Jeg er en hel ny begynder...så jeg har læst mig frem til alt det her..og stypt det sammen. :-)
Hvis du kan rette nogen fejl...så er du velkommen. Hvad vil det sige...de 10 poster i de 4 arreys.
Avatar billede redsaint Nybegynder
26. marts 2001 - 09:45 #3
Jeg er oxo begynder... Knap nok nået forbi \"Hello World\" programmet... Øhh, \'i\' bliver tildelt en masse opgaver f.eks.

cout<<id[i]<<\" har arbejdet \"<<timer[i]<<\" timer i dag.\"<<endl;

Er det ikke muligt at det er her \"fejlen\" ligger, hvis der er nogen?
Avatar billede olebole Juniormester
26. marts 2001 - 12:03 #4
<ole>
Det var helt fint at prøve at tippe mig, men i denne kategori har jeg intet at gøre! :)
Prøv evt. at tippe Erik Jacobsen...han er \'hård\'! Skriv langsomt til ham og brug helst store bogstaver...han er fra kolonierne - i nærheden af Århus :D
Uh-ohhhhh....bare han nu ikke læser dette! *LoooL*
/mvh
</bole>
Avatar billede convinius Nybegynder
26. marts 2001 - 15:44 #5
Jeg har tippet ham.....håber han vil hjælpe mig. For det er faktisk meget vigtigt  at jeg får det til at virke...

Jeg vil have nogen venlige sjæle...hvor er de når man har brug for dem.!

:-)
Avatar billede olebole Juniormester
26. marts 2001 - 17:48 #6
Hvis han kan - og det tror jeg, han kan - vil han sikkert også. Han er en meget venlig mand.
På den anden side, er han for meget nylig blevet far igen - så han er sikkert temmelig optaget for tiden :)
/mvh
Avatar billede convinius Nybegynder
26. marts 2001 - 17:58 #7
Cool.......jamen dog..så siger vi tillykke tillykke til den nye far. Nybagt far  :-)
nåå jaa....hvad tror du han siger til at jeg kommer og passer barnet/babyen  og han hjælper mig imens.  :-)

/Convinius
Avatar billede olebole Juniormester
26. marts 2001 - 18:07 #8
Hmmmmm....hvis jeg kender ham ret, ville han nok (med et lunt glimt i øjet) sige:
\"Ehhhhhh.....passer du mon barn, som du koder? For såååååå...........!\" *ROTFL*
/mvh
Avatar billede convinius Nybegynder
26. marts 2001 - 18:18 #9
Nej nej.....jeg passer barn meget bedre end jeg koder. hehe
Jeg har haft meget med at gøre...og har faktisk passet 4 igennem min ungdom.  :-)
Idag er de Store...altså ca. 8 år...jeg er 18. :-)

Jeg er ikke helt med ...*rotfl*??? hvad betyder det. !
Avatar billede convinius Nybegynder
26. marts 2001 - 18:29 #10
jo rotfl=rottefælde
Avatar billede ultik Nybegynder
26. marts 2001 - 18:36 #11
rolling on the floor laughing, en udvidet LOL ( laughing out loud ) oftest bare benævnt ROFL....
Avatar billede convinius Nybegynder
26. marts 2001 - 19:01 #12
Ret at vide.....men er der ikke snart en der kan hjælpe mig her. Jeg bliver snart psykisk syg.
Avatar billede pstric Nybegynder
26. marts 2001 - 19:57 #13
convinius>> Er det dig der har sendt en mail til mig hvor du gør opmærksom på dette spørgsmål?
Avatar billede convinius Nybegynder
26. marts 2001 - 20:08 #14
Ja pstric....jeg mente at du var en god til c++  *S*

Jeg håber ikke det gjord noget. Jeg er villig til at give flere point...50 tl...hvis i kan hjælpe mig.
Avatar billede jakoba Nybegynder
26. marts 2001 - 23:54 #15
Jeg har indsat nogen kommentarer der måske kan hjælpe lidt

___________________________________
#include<iostream.h>            // her includeres diverse standard subroutiner
//#include<cstring.h>
#include<conio.h>

char id[10][80]; //Dette array holder p? den arbejders navn
            // C++ (og C) skelner ikke mellen stenge og array of char
            // så det er faktisk et array med 10 stk strenge på max 80 tegn
            // strengen er så en arbejders navn (afsluttet med 0)
char telefon[10][20];//medarejderens telefon nummer      ditto
float timer[10];//antal arbejdet timer pr. uge
float timelon[10];//l?n pr. time
            // så alt ialt laves der plads til 10 medarbejderes
            // navne, telefonnumre, antal timer arbejdet og timeløn

int menu();
void enter(),rapport(),medarbejder(),uge();
            // her lover programmøren at definere 5 funktioner med de navne
            // funktionen menu vil returnere en integer værdi
            // de andre vil ikke returnere noget

int main() { // Funktionen main er speciel i C og C++ (og Java).
              // Det er den funktion der automatisk startes når programmet
              // aktiveres og den sætter så alle de andre igang efter behov.

  clrscr();      // fjern alle bogstaver på skærmen
  int choice;    //en variabel
  do {
    choice=menu(); //menu valg  //choice får værdi fra funktionen menu()
    switch(choice) {
      case 0:break;          // valg 0 afslutter programmet
      case 1:enter();        // valg 1 aktiverer funktionen  enter()
      break;
      case 2:rapport();      // valg 2 aktiverer funktionen  rapport()
      break;
      case 3:medarbejder();  // valg 3 aktiverer funktionen  medarbejder()
      break;
      case 4:uge();          // valg 4 aktiverer funktionen  uge()
      break;
      default:cout<<\"try again.\\n\\n\";  // alt andet giver fejlmelding
    }
  } while(choice !=0);    // gentag (fra do) indtil menu() returnerer 0.
  return 0;  // main returnerer 0 for at fortælle at programmet har kørt som det skulle
              // det er en gammel konvention om at alt andet end 0 er en fejlmelding
              // til at fortælle hvad der gik galt. Bruges vist sjældent nutildags.
}; //end main()  !! rigtig indrykning hjælper enormt.

    //tilbage til brugerens valg.
int menu() {      // Her defineres den menu() funktion der blev lovet ovenover
  int choice;
  cout<<\"\\n \";            // først udsktives en menu i 5 linier (\"\\n\" er linieskift)
  cout<<\"0.Quit\\n \";
  cout<<\"1.Indtast informationer\\n \";
  cout<<\"2.vis rapport\\n \";
  cout<<\"3.vis antal timer pr medarbejder pr dag.\\n \";
  cout<<\"4.Vis antal arbejdet timer pr uge.\\n \";
  cout<<\"\\nv?lg et af de f?lgende muligheder:\\n \";
  cin>>choice;            // og så venter funktionen til der indtastes et tal
              //her vil programmet måske gå i skoven hvis der indtastes
              //noget andet end et tal (fx \"XyZ\")
  return choice;          //tallet returneres
}; //end menu()

    //Indtast informationer.
void enter()      // Her defineres den lovede funktion enter()
{ clrscr();
  int i;
  //char temp[80];

  for(i=0;i<2;i++) {  // her indtastes medarbejder data til variablene foroven
                      // for medarbejder nr 0 og medarbejder nr 1
    cout<<\"\\n\";
    cout<<\"Indtast id: \";        // prompt for medarbejdernavn
    cin>>id[i];                  // modtag medarbejdernavn og læg det i array id
                                  //nb: det der modtages er en streng af bogstaver
                                  //  der slutter når der trykkes enter.
    cout<<\"Indtast Telefon nummer: \";  // prompt for telefonnummer
    cin>>telefon[i];                  // modtag og læg det i array telefon

    cout<<\"Indtast antal arbejdet timer i dag: \";  // etc...
    cin>>timer[i];

    cout<<\"Indtast time lon: \";
    cin>>timelon[i];
  }
}; //end enter()

  //vis  rapport.
void rapport() {  // Her defineres den lovede funktion rapport()
  clrscr();
  int i;

  for(i = 0 ;i < 2 ;i++) { // udskriver de 2 første medarbejderes data
    cout<<\"\\n\";
    cout << \"Navn: \"              << id[i]              << \"\\n\";
    cout << \"Telefon: \"          << telefon[i]          << \"\\n\";
    cout << \"L?n for denne uge: \" << timelon[i]*timer[i] << \"\\n\";
            // jeg har skrevet linierne lidt om for at illustrere << operatoren.
  }
}; //end rapport()

  //vis medarbejder
void medarbejder() {  // Her defineres den lovede funktion medarbejder()
  clrscr();
  int i;
  for(i=0;i<2;i++) {
    cout<<id[i]<<\" har arbejdet \"<<timer[i]<<\" timer i dag.\"<<endl;
  }
}; //end medarbejder()  // udskriver lidt andre data om de 2 medarbejdere

  //vis antal arbejdet time pr uge.
void uge()  {  // Her defineres den lovede funktion medarbejder()
  clrscr();
  int i;
  for(i=0;i<2;i++) {
    cout<<id[i]<<\" har arbejdet \"<<timer[i]*5<<\" timer om ugen\"<<endl;
  }
}; //end uge()        // og endnu lidt andre data

// det her er lidt farligt. i main() kan brugeren jo vælge at skrive rapporter
// for de to medarbejdere før de er blevet indlæst med funktionen enter()
Avatar billede convinius Nybegynder
27. marts 2001 - 08:51 #16
WoooW  -  jokoba.....jeg ved ikke hvad jeg skal sige. Du er min helt.....Hvordan skal jeg dog takke dig.!!  TAK TAK TAK.
Du har ikke et barn jeg kan passe *LOL*  (det var bare en diskuttion mig og olebole havde.  :-) )
Avatar billede jakoba Nybegynder
27. marts 2001 - 13:34 #17
\"hørte\" jer godt :) tillykke til EJ.
men jeg har ikke problemer med børnepasning. Jeg giver dem bare tilbage til deres forældre når de ikke er sjove mer :-)).
Avatar billede convinius Nybegynder
27. marts 2001 - 17:23 #18
-->
Det er jo nok fordi du ikke har børn selv...ellers så ville du tage mit tilbud.  :-)

ja børn har det med at være sjove i en kort periode.  :-) men så er de altså også rigtige sjove, når de endelig vil lege og ikke alt anden som spise skiftes og jeg ved ikke hvad.

Hvor gammel er du egentlig jakoba.?

Du er vel ikke en af de 12 årige drenge der er total hardcore...!!  det håber jeg ikke for dig, for så vil du blive et geni om ikke ret mange år, og vil tjene lige så mange penge som verdens rigeste mand.  :-)
Avatar billede convinius Nybegynder
27. marts 2001 - 17:26 #19
Nå  pyyhaaa  du er 50.  :-)
en ung mand, der har mange foran sig  :-)
Det er da altid noget du ikke er teenager.  :-)
Avatar billede jakoba Nybegynder
27. marts 2001 - 20:17 #20
Ja jeg er såment godt tilfreds med min alder. Jeg har \"fortjent\" den :-))
Desværre er IT industrien knap så glad for sådan nogen oædinge.
Avatar billede convinius Nybegynder
27. marts 2001 - 21:24 #21
Min far sagde at verden først starter når man er 40....det er bare fordi han er 42.  :-)
men det kan godt være der er noget om snakken.  *S*....det ved du alt om.  Men så viden som du er, så vil jeg da godt springe op til 50 år.  :-)

Avatar billede ultik Nybegynder
27. marts 2001 - 22:16 #22
hmm, ikke en fornærmelse eller noget, men jeg tror du ville fortryde det hvis du sprang direkte til 50, så hellere nyde det når den tid kommer tror jeg sq
Avatar billede jakoba Nybegynder
27. marts 2001 - 22:42 #23
ultik >> Helt klart \"man kan tidsnok blive stor\".
Avatar billede convinius Nybegynder
27. marts 2001 - 22:53 #24
okay så lad gå da.......det er nu meget rart i den gifte alder jeg snart kommer ind i ....*S*
-Nå men nu må jeg videre og begrave mig ned i mine projekter. jeg har rimlig mange bolde i luften.  !!
Avatar billede olebole Juniormester
28. marts 2001 - 02:15 #25
Erik og jeg talte engang om at lave en \'Eksperten 45+\' klub - den ville blive lille og eksklusiv, men svært hyggelig. Eller måske \'EGV\'....\'Eksperten\'s Gamles Virrehoveder\' :D
/mvh
Avatar billede jakoba Nybegynder
28. marts 2001 - 06:38 #26
Der er såmænd nok basis for det, jeg spotter flere og flere herinde der Er Godt Voksne og prøver at lade Ekspertisen Gå Vidre. Lidt bange for hvordan det ville udvikle sig i en organisation hvor man prøver at organisere og formalisere det.
Avatar billede olebole Juniormester
28. marts 2001 - 09:18 #27
Det var nu også mest for sjov...så vi ikke hænger på gadehjørnerne med vores laptop og en mobil  *LoooL*