Avatar billede elohite Nybegynder
18. februar 2005 - 09:49 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Print venlige side.

Er der nogen der ved hvordan man laver en print venlig side?

Samt script til at kalde print functionen.
Avatar billede imago-dei Nybegynder
18. februar 2005 - 11:06 #1
Hvis du vil lave en print venlig hjemme side er det smarteste (efter min mening) at gøre det i CSS. Der kan du nemlig med attributten media lave en opsætning der er venlig til skærm og en anden der er print-venlig.

Du indsætter da dit CSS på denne måde

<LINK rel="stylesheet" type="text/css"
    media="print" href="foo.css">

Og så kan du have et andet stylesheet hvor du angiver media="screen"
Se evt. html.dk eller w3schools.com
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
18. februar 2005 - 12:35 #2
Først kan du gøre det at du sætter width: 100% på siden, så vil indholdet tilpasse sig bredden af papiret.

<body onLoad="self.print();"> åbner en printdialog
Avatar billede roenving Novice
18. februar 2005 - 12:47 #3
Den klassiske er vel, at man har en hel del på siden, som ikke giver mening på et print, typisk menuer, små bokse med henvisning til det ene eller det andet, counters osv...

Der kan man bruge imago-deis indgangsvinkel og placere alt det som skal med på print i et element og så lave et print-stylesheet, som skjuler alt andet end elementet !-)

F.eks.

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
    "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
<title>Generisk print-stylesheet</title>
<meta name="Generator" content="Stone's WebWriter 4">
<meta name="keywords" content="roenving,http://www.eksperten.dk/spm/551671">
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<style type="text/css">
html,body{height:100%;margin:0px;border:0px;padding:0px;font-family:tahoma,verdana,arial,sans-serif;font-size:small;}
@media print{
  body *{display:none;}
  #printDiv *{display:inline;}
  #printDiv,#printDiv p,#printDiv div,#printDiv ul,#printDiv textarea,#printDiv td,#printDiv h1,#printDiv h2,#printDiv h3,#printDiv h4,#printDiv h5,#printDiv h6{display:block;}
  #printDiv table{display:table;}
  #printDiv td{display:table-cell;}
  #printDiv li{display:list-item;}
}
</style>
</head>
<body>
<span>En hel masse indhold, som ikke må komme på print, f.eks. menuer, navigation m.m.</span>
<br>
<table><tr>
  <td>En tabelcelle</td>
</tr></table>

<div id="printDiv">Indholdet som skal vises på print:<br>
<table><tr>
  <td>En tabelcelle</td>
</tr></table>
<ul>
  <li>Et liste-item</li>
</ul>
<span>Noget tekst i nogle <i>inline</i> elementer</span>
</div>
</body>
</html>
Avatar billede elohite Nybegynder
23. marts 2005 - 11:41 #4
Bægge er gode svar point til jer bægge være venlige at tryk på svar for at jeg kan give jer pointne
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
29. marts 2005 - 11:11 #5
svar