Avatar billede anette-nissen Nybegynder
17. februar 2005 - 16:28 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Trådløs netværk, hvad er bedst?

Hej Alle..
Vi vil gerne skifte til trådløs, men hvad skal vi invistere i?
Vi har ADSL, 3 bærebare p.c som kan køre trådløs, 1 bærebar p.c som ikke kan og en stationær p.c. som heller ikke kan.
Hvad er bedst, billigst og hurtigst??
På forhånd tak.
Avatar billede kenneth-kjaer Nybegynder
17. februar 2005 - 16:29 #1
Jeg vil anbefale at du lige kikker på dette skatter..
Avatar billede kenneth-kjaer Nybegynder
17. februar 2005 - 16:31 #2
Avatar billede kenneth-kjaer Nybegynder
17. februar 2005 - 16:36 #3
Det er stadig for langsomt, for usikkert, og det koster i forhold til det med kabler.. Så som linket siger brug kabler..
Avatar billede buck Nybegynder
18. februar 2005 - 10:32 #4
I skal ikke være så bange for trådløst...
Mange siger at sikkerheden er et problem. Det er kun fordi de ikke kan finde ud af at sætte det rigtigt op, og derfor går på kompromis.

Trådløst har nogle begrænsninger i forhold til kabel. Det er en dyrere investering. Det er sværere at sætte op. Det har en langsommere båndbredde, og er meget følsomt over for støj.

Til gengæld giver det så friheden ved at være kabel-fri.

En tommelfingerregel er en rækkevidde på 100m minus 20m pr. væg signalet skal igennem.
med 4 bærbare og 1 stationær, lyder det som et større hus, hvorfor det kan være relevant at sætte nogle repeater-stationer op for at forstærke signalet så det når ud i hele huset... Disse kan være forbundet til et "hoved" access-point med kabel eller også være trådløse.

Jeg har gode erfaringer med D-Links trådløse produkter. De fås også til en rimelig pris.
Deres 108Mbps produkter giver en reel hastighed på omkring 40Mbps, og så kan du jo overveje om ikke det er nok.
Hvor hurtig er din internetforbindelse f.eks.?
Køber du 108Mbps, skal du være opmærksom på at de ikke understøtter alle de gamle standarder, f.eks. ikke 22Mbps.
Så du skal først undersøge hvilken standard de trådløse netkort i dine bærbare kører med!
Det vil være synd at investere i noget udstyr som dine bærbare ikke kan snakke med.

Sikkerheden kan sættes op så der er kryptering på data, access-point sender ikke sit netværks-navn ud, og access-point kan sættes op til kun at snakke med angivne MAC-adresser. Og til slut kan sende-effekten skrues ned så signalet ikke kommer længere ud end den fjerneste klient.

Dvs. at hvis James Bond kommer forbi, så skal han først gætte en MAC-adresse på et godkendt netkort som han skal spoofe, han skal bryde en krypteringsalgoritme (eller kende kodeordet), og han skal gætte navnet på netværket.
Når han så alligevel sidder inde i huset, ville han nok foretrække at aflytte et kabel istedet!

Hvis det ikke er sikkerhed nok, så byg et hus i bly.