Avatar billede slein Nybegynder
16. februar 2005 - 19:51 Der er 27 kommentarer

Billedet skal ikke gentage sig

Hej.Jeg skal ha 1 baggrundsbillede som det eneste på min hjemmeside og jeg skriver det eneste html jeg kan i indexfilen <body background="logo.jpg"> ,men billedet gentager sig og jeg vil bare ha det centreret !er der nogen der kan hjælpe måske ?
Avatar billede alister_crowley Nybegynder
16. februar 2005 - 19:56 #1
CSS :D

<style type="text/css">
body
{
  background: url(logo.jpg) no-repeat center;
}
</style>

sæt det i din <head> </head> sektion, og drop koden i <body>
Avatar billede steffansteffan Nybegynder
16. februar 2005 - 19:58 #2
Prøv og leg med det der:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<title>Untitled Document</title>
<style>
body {
background-color: #FFFFFF;
background-repeat: no-repeat;
background-attachment: fixed;
background-image: url('design.jpg');
background-position: center
}
</style>
</head>

<body>
</body>
</html>
Avatar billede zarthax Nybegynder
16. februar 2005 - 20:00 #3
Et godt sted at lære CSS og HTML: www.html.dk

Ellers vil jeg give Alister ret :)
Dog havde jeg lavet denne lille snippet mens han allrer havde postet:
<body style="background-image: url(logo.gif)no-repeat;">
//zarthax//
Avatar billede slein Nybegynder
16. februar 2005 - 20:01 #4
jeg kender intet til html (er lige startet) så jeg er ikke med på hvad du snakker om desværre.ville du kunne skrive hele tekststrengen som den skal se ud? det ville hjælpe meget
Avatar billede alister_crowley Nybegynder
16. februar 2005 - 20:02 #5
vil heller anbefale dig (ligesom zarthax) at læse

www.html.dk/tutorials/html
www.html.dk/tutorials/css

Men ellers er steffansteffan's eksempel, en fin struktur.
Avatar billede slein Nybegynder
16. februar 2005 - 20:05 #6
ok jeg fik det andet fra html.dk,men det eneste der skal være på siden er et baggrundsbillede og intet andet.
Avatar billede alister_crowley Nybegynder
16. februar 2005 - 20:09 #7
jep, men så læs CSS delen :)
Avatar billede olebole Juniormester
16. februar 2005 - 20:11 #8
<ole>

html.dk er ikke et godt sted at lære HTML/CSS - men det er da en begyndelse. Desværre er deres tutorials temmelig fejlfyldte.
Det værste er dog, at de er tilstrækkeligt selvfede og arrogante til at reagere, når man skriver til dem og påpeger grove fejl. For nogen er det åbenbart vigtigere at få sit navn på nettet, end at skrive noget rigtigt  :o|

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
16. februar 2005 - 20:12 #9
"Det værste er dog, at de er tilstrækkeligt selvfede og arrogante til _ikke_ at reagere" ... skulle der stå  :)
Avatar billede slein Nybegynder
16. februar 2005 - 20:17 #10
ok jeg fatter intet af de links der... jeg forstår det sådan at jeg skal skrive <body background="logo.jpg"no-repeat> men det virker ikke...fjerner jeg no-repeat fra teksten kommer billedet frem men det bliver gentaget ?????
Avatar billede zarthax Nybegynder
16. februar 2005 - 20:21 #11
heh [flove]
det fordi jeg vist har sovet lidt.... :-/
style="background-image: url(gfx/wing.jpg); background-repeat: no-repeat;">
skal der stå... sorry...

ole-->
Hvor foreslår du så man skal lære det henne ???

//zarthax//
Avatar billede zarthax Nybegynder
16. februar 2005 - 20:30 #12
<html>
<head>
<title> bla bla bla </title>
<s<style type="text/css">
body
{
  background: url(logo.jpg) no-repeat center;
}
</style>
</head>

<body>

en masse kode du har lavet

</body>

sådan skal koden se ud, (grundlæggende), nøjagtig som alister siger det.
Måden jeg skrev det på, er blot en anden måde at gøre det på.

//zarthax//
Avatar billede zarthax Nybegynder
16. februar 2005 - 20:30 #13
<s<style type="text/css"> skal være <style type="text/css">
Avatar billede slein Nybegynder
16. februar 2005 - 20:38 #14
aaah mange tak
Avatar billede slein Nybegynder
16. februar 2005 - 20:40 #15
hvordan får du dine point zarthaz ?
Avatar billede zarthax Nybegynder
16. februar 2005 - 20:45 #16
he he.. det er nu alister der skal have dem, da han var først med det rette svar ;)
Avatar billede olebole Juniormester
16. februar 2005 - 20:48 #17
zarthax >> Web-kodning er et fag og de færreste, der skriver tutorials, har lært faget. Derfor er der _meget_ få steder på nettet, hvor man kan lære det ordentligt.

Det afgjort bedste er at bruge mange, mange timer på W3C. Der er dog visse steder, hvor man tager, det man skriver, lidt mere seriøst ... f.eks:

http://www.w3schools.com - som er oprettet og vedligeholdt af en nordmand (sitet har ikke noget med W3C at gøre) - er et rimeligt sted.

http://www.blooberry.com - af Brian Wilson (nej, ikke det gamle Beachboys medlem) er også fint. Ham har jeg været i kontakt med flere gange og han er altid mere end villig til at rette fejl og mangler, øjeblikkeligt.
Avatar billede slein Nybegynder
16. februar 2005 - 20:48 #18
ok men hvordan gør jeg ....
Avatar billede alister_crowley Nybegynder
16. februar 2005 - 20:52 #19
mig points ?-)

nej tak, samler ikke på dem.

Btw. olebole, de 2 links er jo på engelsk, html.dk er på dansk.... det er derfor vi anbefaler den. Personligt har jeg faktisk ikke lært deres html/css tutorials, men deres asp/ssi/asp.net tuts er nu fine nok.
Avatar billede zarthax Nybegynder
16. februar 2005 - 20:52 #20
ole-->
Lureren :) den vil jeg lige lure, takker :)

slein--> Du venter på at alister lægger et svar. derefter markerer du hans navn i den boks der kommer nederst på siden, (over "kommenter") og trykker på accepter svar.
Det er forøvrigt en procedure du bør foretage med mange af de spørgsmål du har åbnet gennem tiden, og ikke lukket igen.
Husk også på, at 200 point, er for det næsten uløselige problem... dette indlæg kunne godt gå for 20 point, selvom jeg er overbevist om at der er mange der ville svare dig for mindre eller ingenting ;-)

//zarthax//
Avatar billede Slettet bruger
16. februar 2005 - 20:57 #21
Ikke for at jeg skal blande mig, men da han er helt nybegynder, syntes jeg bl. a. også vi lige skal have doctype med, derfor denne.

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
            "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

<html>
<head>
    <title>Baggrund </title>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
    <style type="text/css">
    body
{
    font: normal 12px Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif;
    background-color: #B3AEB5;
    background-image:url(IMG342.jpg);
    background-attachment:fixed;
    background-repeat:no-repeat;
    background-position: center;
}
</style>
</head>
<body>

</body>
</html>

kan det accepteres ?
Avatar billede Slettet bruger
16. februar 2005 - 20:59 #22
Nå der havde jeg vist ikke læst alt -- undskyld !!!!
Avatar billede Slettet bruger
16. februar 2005 - 21:03 #23
Og så forstår jeg ikke hvorfor <steffansteffan's svar (nr.2) er avvist, det er faktisk det mest fyldestgørende
Avatar billede alister_crowley Nybegynder
16. februar 2005 - 21:06 #24
15 points = meget nemme spm, ligesom dette her
30 points = 90% af alle spm
60 points = mere komplicerede opgaver, hvor der skal produceres ny kode eller lign.
100 points - mindre opgaver, f.eks. at få lavet et banner
200 points - totalløsning, som dog ikke betales med penge

Sværer = Betal med kolde kontanter.

/me svarer dog gratis på alting, og det er der mange andre som også gør.
Avatar billede olebole Juniormester
16. februar 2005 - 22:14 #25
alister_crowley >> sproget på WWW er engelsk og alle programmerings sprog bygger på engelsk. Det er derfor noget nær en tvingende nødvendighed, man er rigtig god til engelsk, hvis man skal programmere. Er man det ikke, får man det i hvert fald meget svært.
Desuden opstår der ofte yderligere fejl og misforståelser i forbindelse med oversættelser, så oversatte tuts er sjældent at fortrække
Avatar billede roenving Novice
17. februar 2005 - 00:17 #26
-- og jeg vil så gentage:

Der er uudholdeligt mange tavetosser på html.dk, men som start-punkt er det rigtigt godt ...

w3schools.com har færre fejl !-)
Avatar billede -kenner- Nybegynder
19. februar 2005 - 20:01 #27