Avatar billede sbay Nybegynder
16. februar 2005 - 14:31 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Åbne webdokument for bruger

Jeg vil gerne åbne en specifikt dokument når en bruger åbner et et link. Altså, hvis brugeren Test Web logger på og trykker på et bestemt link, skal hans "profiloplysninger" vises i en form. Hvordan styrer jeg det? Hans profiloplysninger ligger i en dertil selvdesignet database

http://www.wwwwwww.dk/TEST/database.nsf/MedlemsInfo?OpenForm

ved dette link skulle Test Web's oplysninger gerne vises, og hvis der ikke er nogle, blot en tom form med mulighed for at oprette informationerne!

Jeg kan ikke gennemskue hvorledes dette gøres - hjælp MEGET velkommen!
Avatar billede sbay Nybegynder
17. februar 2005 - 09:12 #1
okay - skulle bruge OpenDocument og et sorteret view, men hvordan for man overfært loginnavnet til adresselinien/linket?
Avatar billede mmmtm Nybegynder
17. februar 2005 - 10:06 #2
Har du et sorteret view efter login-navn, kan du åbne dokumentet således:
http://www.wwwwwww.dk/database.nsf/Medlemsoversigt/login-navn?OpenDocument
- login-navn kan så være computed text (eller felt).
Avatar billede sbay Nybegynder
17. februar 2005 - 10:26 #3
Jeg har et sorteret view, med Readersfelter. Har lavet brugernavnet om til CommonName- altså blot Test Web - ikke noget med organisation.

Readers = Test Web

Der hvor du skriver login-navn skal det være en dynamisk parameter, så den jo passer på alle der logger ind!!!
Avatar billede mmmtm Nybegynder
17. februar 2005 - 10:38 #4
Login-navn skal være computed (value eller felt). Skriv flg. som pass-thru html på en form: http://www.wwwwwww.dk/database.nsf/Medlemsoversigt/<computed value>?OpenDocument
- <computed value> skal så være @Name([CN];@UserName)
Avatar billede sbay Nybegynder
17. februar 2005 - 11:07 #5
Jeg måske lidt tungnem, men jeg forstår det ikke helt. Har nu oprettet et felt på formen som er computed. Har kaldt feltet USER. Hvordan får jeg brugerens navn overført til adresselinien:

http://www.wwwwwww.dk/database.nsf/Medlemsoversigt/Test+Web?OpenDocument

Og hvorfor skal der laves et http-link som passthru på formen?
Avatar billede mmmtm Nybegynder
17. februar 2005 - 11:59 #6
Hvor aktiveres url'en fra af brugeren ?
Avatar billede mmmtm Nybegynder
17. februar 2005 - 12:02 #7
Hovsa, vrøvler vist lidt. Øjeblik, så skal jeg forklare mig lidt bedre.
Avatar billede mmmtm Nybegynder
17. februar 2005 - 12:12 #8
Du kan lave det som pass-thru på formen.
Skriv (som pass-thru) på formen:
<a href="http://www.wwwwwww.dk/database.nsf/Medlemsoversigt/her skal dit computede felt være?OpenDocument">klik her for at åbne profildokument</a>
Avatar billede sbay Nybegynder
17. februar 2005 - 12:27 #9
hmm - når jeg kører musen henover linket står der bare http://www.wwwwwww.dk/database.nsf/Medlemsoversigt/user?OpenDocument

Burde der ikke stå http://www.wwwwwww.dk/database.nsf/Medlemsoversigt/Test+Web?OpenDocument?????

Det virker i hvert fald ikke!!!
Avatar billede mmmtm Nybegynder
17. februar 2005 - 12:32 #10
Står der @Name([CN];@UserName)i dit computede felt ? Og er der logget ind når du tester ?
Avatar billede sbay Nybegynder
17. februar 2005 - 12:46 #11
Ja, i mit USER-felt står der Test Web. Og jeg er logget ind når jeg prøver linket!!!
Avatar billede mmmtm Nybegynder
17. februar 2005 - 12:54 #12
Altså: Dit USER-felt er computed, og har værdien "Test Web" ?
Så burde det virke. Feltet skal - fysisk - befinde sig der i url'en som beskrevet 4 linjer herover - gør det det ? Det ser ud somom du refererer til feltet istedet.
Avatar billede sbay Nybegynder
17. februar 2005 - 13:15 #13
Sådan! Det var det jeg havde misforstået!!! Nu er FELTET i linien, så virker det. Men jeg vil jo gerne kunne lave linket på f.eks. en flad hjemmeside, men så kan jeg jo ikke sætte feltet ind. Hvad gør jeg så???
Avatar billede mmmtm Nybegynder
17. februar 2005 - 13:21 #14
Hvad er en "flad" hjemmeside ? Kan det ikke ligge på en form ?
Avatar billede sbay Nybegynder
17. februar 2005 - 13:25 #15
Jeg bruger et lille CMS systemt, og der hvor linket skal indtastes, er et textfelt!

Ellers skal jeg til at lave krumspring med at man først ser en form, hvorefter man kan redigere oplysningerne - det er jo bare det lange vej...
Avatar billede mmmtm Nybegynder
17. februar 2005 - 13:36 #16
Er dit CMS ikke i Notes ? Og hvorfor skal linket indtastes ? Skulle du ikke bare have beregnet en url, udfra en brugers log-in ??
Jeg er lettere forvirret nu !
Avatar billede sbay Nybegynder
17. februar 2005 - 13:42 #17
:-)

Jo, CMS-systemet er i Notes, men "eksterne" links (til databaser uden for de 4 der er i CMS) bruger javascript.
Avatar billede mmmtm Nybegynder
17. februar 2005 - 13:58 #18
Jamen, så skal du da bare lægge koden i tekstfeltet i dit CMS (?)
"<a href=http://www.wwwwwww.dk/database.nsf/Medlemsoversigt/"+@name([CN];@UserName) +">"+"klik her for at åbne persondokument" +"</a>"
Avatar billede mmmtm Nybegynder
17. februar 2005 - 14:00 #19
..altså som default value i programmers pane.
Dersom din form åbnes i readmode, behøver du ikke at ændre det til at være beregnet/computed.
Avatar billede sbay Nybegynder
17. februar 2005 - 14:18 #20
Linket i CMS:

http://www.qqqqq.dk/qqqq/TEST/qqqqq.nsf/LookupIDForWeb/@name([CN];@UserName)?OpenDocument

linket kommer til at se sådan ud i server-loggen:

17-02-2005 14:19:58  HTTP Web Server: Lotus Notes Exception - Entry not found in index [qqqqq/TEST/qqqqqq.nsf/LookupIDForWeb/@name(%5BCN%5D;@UserName)?OpenDocument]
Avatar billede pr0gm4n Nybegynder
17. februar 2005 - 14:59 #21
Med fare for ikke lige at have fattet hvad det her går ud på.

Så vil jeg umiddelbart foreslå, at det personlige dokument selvfølgelig er beskyttet med acl'en på den pågældende base.

Når brugeren indtaster sit navn, bliver dette efter at det er submittet lavet om til en url, der peger på det pågældende dokument. Dernæst vil vedkommende blive bedt om at logge på - Men hvis du benytter sessionbased authentication, så burde du kunne pre-udfylde login navnet med det brugeren lige har tastet ind.

Denne løsning gør også at brugeren efterfølgende vil kunne komme direkte til sit dokument ved blot at angive sit navn i feltet (som kan være pre-udfyldt).
Avatar billede mmmtm Nybegynder
17. februar 2005 - 15:00 #22
Har du lagt koden "<a href= osv..." som default value i tekstfeltet i din cms ? Altså ikke "indtastet" - men fra designeren ! ?
Avatar billede sbay Nybegynder
17. februar 2005 - 15:15 #23
mmmmtm>>> hvis jeg kopiere det direkte fra designeren forsvinder feltet bare!!!

Navigationen på sitet foregår som følger:

Brugeren kigger på sitet.
Brugeren trykker på LOG PÅ.
Brugeren indtaster navn og password.
Brugeren har nu adgang til 4 nye menupunkter.
Brugeren vælger det nye punkt medlemsinfo, som er et "almindeligt" link
Nu skal brugeren så have vist egne data/dokument
Avatar billede mmmtm Nybegynder
17. februar 2005 - 15:24 #24
Du skal ikke kopiere fra designeren. Du skal åbne din cms-formular (med de 4 menupunkter) i designeren, og kopiere koden:
"<a href=http://www.wwwwwww.dk/database.nsf/Medlemsoversigt/"+@name([CN];@UserName) +">"+"klik her for at åbne persondokument" +"</a>"
ind som "default value" for feltet (medlemsinfo ?) i programmers pane..
Avatar billede pr0gm4n Nybegynder
20. februar 2005 - 14:39 #25
Lad være med at bruge "@name([CN];@UserName)" direkte i din URL. Du risikere at der er nogen special tegn i folks navne eksempelvis ü eller é som kan give problemer. Enten foretag en søg eller erstat på sådanne forekomster eller endnu nemmere brug @password som scrambler navnet til 32 hex tegn.

Husk så lige at det skal du også gøre i dit opslagsview.
Avatar billede mmmtm Nybegynder
03. marts 2005 - 14:55 #26
Lykkedes det ?
Avatar billede sbay Nybegynder
03. marts 2005 - 15:26 #27
Nej, ikke endnu :-(  Men arbejder vidre med det!