Avatar billede ivanravn Nybegynder
16. februar 2005 - 13:39 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

ODBC mellem to access databaser

Jeg har en ACCESS base liggende ude på en server som kører min hjemmeside.

Kan man, sammenkæde tabellerne i den lokale access base på min egen harddisk, så jeg kan opdatere hjemmesiden uden at skulle først downloade hele databasen, lave rettelserne og så uploade den igen ??

Jeg har forsøgt via ODBC, men får hvergang en fejl selvom jeg peger på .mdb-filen på serveren.
Avatar billede terry Ekspert
16. februar 2005 - 19:13 #1
No, sorry its not possible :o( You will need to use ASP or something similar to do this. The question has been up a number of times and I have not yet seen it done.
Avatar billede kjulius Novice
16. februar 2005 - 20:30 #2
Nej, jeg mener heller ikke at det kan lade sig gøre. Du vil skulle have adgang til en netshare, for modsat de fleste større databaser, så har Access ikke mulighed for at lytte til en IP port. ODBC til Access skal sættes op til at pege på en .mdb fil.

Det kræver som sagt, at du skal have mulighed for at bruge en windows share, hvilket du sikkert ikke kan få dit web hotel til at tillade, da det gør serveren meget sårbar overfor angreb.

Derimod vil du kunne linke tabellerne i f.eks. en MySQL database på serveren til tabellerne i din lokale ACCESS, hvis du kan overtale dit webhotel til at åbne en port til dette formål. På MySQLs ODBC driver kan du angive hvilken port der skal bruges. Det er en god ide at vælge en af de mere eksotiske porte (det hindrer ikke angreb på serveren, men gør den alligevel lidt mindre udsat). Hvis du så i tillæg kan få din internetudbyder til at give dig en fast IP adresse (koster normalt lidt extra), så kan web-hotellet også filtrere på denne IP adresse. Det vil også medvirke til at gøre det lettere at overtale dem. Jeg ved ikke hvilket web-hotel du bruger, men du får nok ikke de billige web-hoteller til at yde dig en sådan service...

God service koster stadig mere.

BTW: At man kører MySQL på serveren behøver ikke nødvendigvis at betyde, at man skal bruge PHP i stedet for ASP, selvom den kombination er den mest almindelige. Du kan selvfølgelig stadig bruge ASP, men skal bare referere til en MySQL ODBC driver fra dine ASP sider (og måske bruge en lidt anden SQL syntax).

----

PS. Jeg ser lige, at du skriver du peger på .mdb filen på serveren. Hvordan ser den "pegepind" ud?

For at det skal virke, skal det være noget i stil med \\servernavn\sharenavn\filnavn.mdb - det er ikke godt nok hvis du f.eks. peger via en url som ftp.xxx.dk/filnavn.mdb." target="_blank">ftp://brugernavn:password@ftp.xxx.dk/filnavn.mdb.
Avatar billede ivanravn Nybegynder
16. februar 2005 - 22:34 #3
Mange tak for svarene, det var som jeg selv var inde på ikke muligt. Jeg laver en dbadmin aspside istedet.
Avatar billede terry Ekspert
19. februar 2005 - 09:24 #4
if the question is finished with then can you close please?
Avatar billede terry Ekspert
19. februar 2005 - 12:22 #5
tak ivanravn, og god weekend