Avatar billede nadine Nybegynder
15. februar 2005 - 17:41 Der er 45 kommentarer og
1 løsning

Snitz hjælp for dummies?

Jeg vil gerne have et message-board på min hjemmeside, og har foreløbigt (vha. eksperten.dk) fundet frem til at det nok skal være det fra www.znitz.com

Problemet er bare - øøøh... og hvad gør jeg så nu?
Jeg indrømmer det gerne... har været blond engang, og det hjemsøger mig stadig.

Jeg har med andre ord ikke et klap forstand på sådan noget asp og database-hejs, og har brug for hjælp fra start til slut.

Jeg er rimeligt habil til html men der stopper det så også.
Er der en venlig og tålmodig sjæl der vil hjælpe en eks-blondine igennem trin for trin?

Mvh. Nadine

PS: Jeg har min hjemmeside hos surftown hvis det har nogen betydning.
Avatar billede nadine Nybegynder
15. februar 2005 - 17:42 #1
Hmm... www.snitz.com var det *ups*
Avatar billede eagleeye Praktikant
15. februar 2005 - 19:20 #2
Når du har downloaded zip filen, så vælg en folder hvor du kan havde en kopi af koden lokalt på din PC så du kan rette i den op uploade det.

Det følger en readme.html med som også brskriver hvordan man sætter det op, den er også meget god at kigge på.

Først skal database type og placering angives. Nu har du ikke skrevet hvilken type database du ønsker at bruge.

1. Åben  config.asp i din editor, scroll ned til linje 46-48 stykker her skal du vælge hvilken database du bruger. Du slette det lille ping ' foran linjen ud fra den du ønsker at bruge. Hvis du bruger Access så skal de 3 linjer se sådan ud:
'strDBType = "sqlserver"
strDBType = "access"
'strDBType = "mysql"

2. Scroll et par linjer længere ned i linje nr 50-61. Nu skal der vælges en connection string. Bruger du access og det skal køre på et web-hotel så er det muligt du skal bruge en bestemt folder til at ligge database filen og så skal connection strengen tilpasses den. Jeg vil anbefale en connection string som skrive den rigtige sti eks:

strConnString = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=c:\inetpub\dbroot\snitz_forums_2000.mdb" '## MS Access 2000

3. Gem filen.

Så det tid til at upload forumet til din web-server, du kan evt. lave en folder som hedder forum så man kan tilgå det ved at skrive www.ditdomæne.dk/forum

Når du har uploaded alle filer skal du upload filen snitz_forums_2000.mdb hvis du bruger Access til den folder hvor database filerne skal ligge.

Det er tid til at sætte forumet op. Åben en browser og gå ind på setup.asp siden:
http://www.ditdomæne.dk/folder/setup.asp

Så skulle du gerne få en side frem hvor der står noget med "The database needs to be installed !!"

Du klikker på linket:  Click here to create the tables in the database.

Så kommer du til næste side hvor du skal oprette en bruger. Det er den bruger som er administrator.
Her skriver du ønsket brugernavn for admin samt password, det kan med fordel være et brugernavn du ikke vil bruge til at kommentere i forumet

Så kommer du til siden "Please Wait until the installation has been completed !"
Tryk på linket: Click here to check the Database....

Så er forum databasen sat og du kommer til slut siden "Forum setup has been completed"
Tryk på linket: Click here to go to the forum.

Så logger du ind som administrator.

Så tryk på linket: Admin Options  som er under Logout billedet
Så skal man taste administrator brugernavn og password igen.

Så kommer du til "Admin Control Functioner" hvor du kan tilrette forumet til dit behov:

Under linket: Main Forum Configuration
Kan du rette navnet på forumet, ændre logo mm.

Under linket: Feature Configuration
Kan du sætte en masse ting op, blandt andet om man må bruger HTML kode i kommentar

Under linket: Email Server Configuration
Kan du configure email delen, hvilken email komponent du har adgang til.

Hvis du vil lave et nyt Categori skal du så på hoved siden:
http://www.ditdomæene.dk/forum/default.asp
I den mørkeblå bar med: Forum                  Topics Posts Last Post Moderator(s)
Trykker du på den lyserøde folder "Create Category"

Hvis du vil oprette et nyt Forum så skal du trykke på den lyserøde folder ud for den Categori forume skal være i. Udfyld felterne og tryk "Post new forum" for at oprette det.
Avatar billede nadine Nybegynder
15. februar 2005 - 19:26 #3
Gør lige hvad du skriver og vender helt sikkert tilbage med et par spørgsmål :)
Avatar billede nadine Nybegynder
15. februar 2005 - 20:00 #4
Ok... jeg gik i stå her:

"Når du har uploaded alle filer skal du upload filen snitz_forums_2000.mdb hvis du bruger Access til den folder hvor database filerne skal ligge."

Hvordan ved jeg hvilken folder database filerne skal ligge i?
Avatar billede nadine Nybegynder
15. februar 2005 - 20:12 #5
Når jeg forsøger at følge denne intstruktion: "Åben en browser og gå ind på setup.asp siden: http://www.ditdomæne.dk/folder/setup.asp" får jeg denne besked i et lyseblåt vindue:
________________________________________________________

There has been an error !!

The database could not be opened !!
Check your config.asp file and set the
strConnString so it points to the database.
Also check if strDBType is set to the right databasetype.

Code : 80004005

Error Description :
SQLState: IM002 Native Error Code: 0 [DataDirect][ODBC lib] Data source name not found and no default driver specified
Click here to retry.
Avatar billede eagleeye Praktikant
15. februar 2005 - 20:18 #6
Alt efter hvilket web-hotel du bruger så skal database filer ligge i en bestemt folder, hvilket web-hotel bruger du?

Hos azero skal man ligge filerne i en speciel DB folder og skrive connection stringen sådan her:
strConnString = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=d:\home\brugernavn\db\snitz_forums_2000.mdb" '## MS Access 2000

Du skal udkommenter en af de 3 linjer og bruge den som connection string:
'strConnString = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & Server.MapPath("snitz_forums_2000.mdb") '## MS Access 2000 using virtual path
'strConnString = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & Server.MapPath("/USERNAME/db/snitz_forums_2000.mdb") '## MS Access 2000 on Brinkster
'strConnString = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=c:\inetpub\dbroot\snitz_forums_2000.mdb" '## MS Access 2000
Avatar billede eagleeye Praktikant
15. februar 2005 - 20:25 #7
Du kan prøve at bruge den føste af de 3 til Access da databasen ligger i samme folder som alle asp filerne.

strConnString = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & Server.MapPath("snitz_forums_2000.mdb") '## MS Access 2000 using virtual path
'strConnString = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & Server.MapPath("/USERNAME/db/snitz_forums_2000.mdb") '## MS Access 2000 on Brinkster
'strConnString = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=c:\inetpub\dbroot\snitz_forums_2000.mdb" '## MS Access 2000
Avatar billede nadine Nybegynder
15. februar 2005 - 20:28 #8
Jeg har min hjemmeside hos surftown.

Jeg har udkommenteret(!?) den linie du foreslog - nemlig:
strConnString = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=c:\inetpub\dbroot\snitz_forums_2000.mdb" '## MS Access 2000

Gør jo som du siger - ka jo ik selv *S*
Avatar billede nadine Nybegynder
15. februar 2005 - 20:30 #9
ok - vi poster samtidigt... prøver at udkommentere den første i stedet - og uploader så filen igen.

...fortsættelse følger ;)
Avatar billede nadine Nybegynder
15. februar 2005 - 20:32 #10
Det gik heller ikke...

Nu får jeg beskeden:
_________________________________

There has been an error !!

The database could not be opened !!
Check your config.asp file and set the
strConnString so it points to the database.
Also check if strDBType is set to the right databasetype.

Code : 800A0BB9
Click here to retry.
Avatar billede eagleeye Praktikant
15. februar 2005 - 20:32 #11
Du siger surftown er det ikke Unix maskiner de køre med?
Avatar billede nadine Nybegynder
15. februar 2005 - 20:35 #12
Hmm... hos surftown står følgende under FAQ:
______________________________

Understøttelse af Access database?
Vi understøtter ikke på nuværende tidspunkt Acces databaser, men se følgende program:

klik her

Dette program er Open Source, og giver mulighed for at arbejde grafisk med MySQL.
Endvidere giver det mulighed for at indlæse en Access database og herefter gemme den som MySQL.

Bemærk at vi ikke kan hjælpe med brugen af DBDesigner.
___________________________________________

Det kommer jeg vist også til at skulle have hjælp til... *suk*
Håber ikke du mister tålmodigheden med mig *S*
Avatar billede eagleeye Praktikant
15. februar 2005 - 20:44 #13
Jo så vidt jeg kan se på dere side. De køre med sun ASP så kan du ikke bruge Access databasen så skal du bruge mySQL.

Så skal du havde udkommenteret denne linje:

strConnString = "driver={MySQL ODBC 3.51 Driver};option=4;server=SERVER_IP;user=UID;password=PWD;DATABASE=DB_NAME;" '##MySQL w/ MyODBC v3.51

og så skal du havde udfyldt SERVER_IP, UID, PWD samt DB_NAME.

Du skal logge i på Surftown control panel, trykke på MySQL Server.
SERVER_IP  skal være det som står ud for Host Navn
DB_NAME  skal være det som står under Database navn

Så mangler UID og Password som kan fåes ved at trykke på DB_NAME, UID skal være den bruger som er admin for databasen. Er der ikke en bruger må du oprette en.

Du har ikke en anden side eller noget andet kode som connnector til databasen?
Avatar billede nadine Nybegynder
15. februar 2005 - 20:52 #14
Jeg har ingen database... iflg. surftown når jeg logger ind og trykker på MySQL Server.

Men jeg kan åbenbart oprette een... Eller - dvs. man kan. Om JEG kan er så ikke helt sikkert jo.
Igen - har ikke forstand på hverken database eller asp.

Prøver at oprette en database på min loginside hos surftown.
Der skal udfyldes alt muligt jeg ikke aaaaaaaaaner hvad skal være, men prøver mig frem.
Avatar billede nadine Nybegynder
15. februar 2005 - 20:56 #15
Nu har jeg (åbenbart) oprettet en database. ...oO( der kan man bare se! ) og den har et navn.

Forsøger at gøre det du skriver igen og ser om det funker.
Avatar billede eagleeye Praktikant
15. februar 2005 - 21:06 #16
Ok man skal først oprette den :)
På samme måde skal nu oprette en bruger som har admin rettigheder det brruger navn og password du giver den bruger skal bruges som UID og PWD.
Avatar billede nadine Nybegynder
15. februar 2005 - 21:15 #17
Har udfyldt SERVER_IP, UID, PWD og DB_NAME som det står hos surftown.

Får nu DENNE besked:
__________________________________

There has been an error !!

The database could not be opened !!
Check your config.asp file and set the
strConnString so it points to the database.
Also check if strDBType is set to the right databasetype.

Code : 80004005

Error Description :
SQLState: S1000 Native Error Code: 1045 [TCX][MyODBC]Access denied for user: 'root@ws1.surf-town.net' (Using password: YES)
Click here to retry.
Avatar billede eagleeye Praktikant
15. februar 2005 - 21:25 #18
det er noget med rettigheder angående mySQL.jeg ved ikke helt hvilke men sger lidt
Avatar billede nadine Nybegynder
15. februar 2005 - 21:28 #19
ok... venter spændt =)
Avatar billede nadine Nybegynder
15. februar 2005 - 21:34 #20
Har kigget her:
http://support.global.surftown.com/index.php?group=DK&language=Danish&_a=knowledgebase&_j=subcat&_i=24

Det står bl.a. følgende:
"Der er ikke mulighed for ODBC adgang."

Nu lagde jeg jo mærke til at der står ODBC i den der linie jeg skulle rette i filen config.asp
Har det noget med det at gøre eller tænker jeg for selvstændigt nu?
Avatar billede eagleeye Praktikant
15. februar 2005 - 21:38 #21
Ja det kan være, du kan prøve at bruge den anden.
Avatar billede nadine Nybegynder
15. februar 2005 - 21:40 #22
kunne du være lidt mere specifik? Den anden ???
Avatar billede nadine Nybegynder
15. februar 2005 - 21:44 #23
i øvrigt... under host navn står der både noget med bogstaver og noget med tal i parantes. Jeg har skrevet det der står med bogstaver - er det korrekt?
Avatar billede eagleeye Praktikant
15. februar 2005 - 21:44 #24
Ja der er to conenction string til MySQL

'strConnString = "driver=MySQL;server=SERVER_IP;uid=UID;pwd=PWD;database=DB_NAME" '## MySQL w/ MyODBC v2.50
'strConnString = "driver={MySQL ODBC 3.51 Driver};option=4;server=SERVER_IP;user=UID;password=PWD;DATABASE=DB_NAME;" '##MySQL w/ MyODBC v3.51

Den anden har ikke ODBC i sig, men jeg tror ikke det gør nogen forskel om det er den ene eller den anden.
Avatar billede eagleeye Praktikant
15. februar 2005 - 21:46 #25
Du kan enten skrive det som står emd bogstaver mydbX.surftown.dk  eller du kan skrive IP adressen som står i parateserne (xxx.xxx.xxx.xxx)
Avatar billede nadine Nybegynder
15. februar 2005 - 21:56 #26
Jeg synes nu der er tre connection strings hvor der står noget med MySQL - har i hvert fald prøvet med dem alle tre, og får den der fejl "Code : 80004005" hver gang.

Hvordan kommer jeg videre?
Avatar billede eagleeye Praktikant
15. februar 2005 - 21:56 #27
For øvrit har du rette det jeg skrev i første post de 3 linjer som vælger database skal se sådan her ud:

'strDBType = "sqlserver"
'strDBType = "access"
strDBType = "mysql"
Avatar billede eagleeye Praktikant
15. februar 2005 - 22:01 #28
samt du har helt ret det skal ikke være den ODBC driver :)
Du skal bruge den første af dem:

strConnString = "driver=MySQL;server=SERVER_IP;uid=UID;pwd=PWD;database=DB_NAME" '## MySQL w/ MyODBC v2.50
'strConnString = "driver={MySQL ODBC 3.51 Driver};option=4;server=SERVER_IP;user=UID;password=PWD;DATABASE=DB_NAME;" '##MySQL w/ MyODBC v3.51
Avatar billede nadine Nybegynder
15. februar 2005 - 22:21 #29
Ja jeg gør som du siger - men det funker ik *river hår ud af hovedet i frutstration*

Her er hvad der er "udkommenteret" i config.asp filen:

strDBType = "mysql"

og

strConnString = "driver=MySQL;server=mydb2.surftown.dk;uid=birgitte;pwd=mitpasswordher;database=dynisem_base1" '## MySQL w/ MyODBC v2.50

Fejlmeddelelsen når jeg i min browser skriver www.minhjemmeside.com/forum/setup.asp er så:
The database could not be opened !!
Check your config.asp file and set the
strConnString so it points to the database.
Also check if strDBType is set to the right databasetype.

Code : 80004005

Error Description :
SQLState: S1000 Native Error Code: 1045 [TCX][MyODBC]Access denied for user: 'birgitte@ws1.surf-town.net' (Using password: YES)
Avatar billede eagleeye Praktikant
15. februar 2005 - 22:23 #30
Den bruger du har oprette via Surftown til mySQL databasen har den fået "Bruger rolle" = dba ?
Avatar billede nadine Nybegynder
15. februar 2005 - 22:24 #31
jeps - det stod der jo man skulle.
Avatar billede nadine Nybegynder
15. februar 2005 - 22:28 #32
Jeg kan godt komme ind på databasen via http://mydb2.surftown.dk/phpMyAdmin/index.php

Er det måske her jeg skal gøre et eller andet??
Avatar billede nadine Nybegynder
15. februar 2005 - 22:30 #33
når jeg prøver at klikke på det mest åbenlyse derinde (via http://mydb2.surftown.dk/phpMyAdmin/index.php ) får jeg følgende fejlmeddelelse:

Database `dynisem_base1`  running on mydb2.surf-town.net

Error

SQL-query :

CREATE DATABASE `` dynisem_base1 ``

MySQL said:

You have an error in your SQL syntax.  Check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near 'dynisem_base1``' at line 1

Back
Avatar billede eagleeye Praktikant
15. februar 2005 - 22:31 #34
Når du prøve så reloader du ikke setup.asp siden  men skriver adressen i browseren igen? Det er som om hvis der er fejl så bliver den ved når man relaoder siden.
Avatar billede nadine Nybegynder
15. februar 2005 - 22:36 #35
Jeg har prøvet begge dele - et utal af gange... funker ik =(
Avatar billede eagleeye Praktikant
15. februar 2005 - 22:39 #36
hmm det lyder underligt jeg har fået hul igennem med denne connection string:

strConnString = "driver=MySQL;server=mydb1.surftown.dk;uid=******;pwd=******;database=******" '## MySQL w/ MyODBC v2.50
Avatar billede nadine Nybegynder
15. februar 2005 - 22:43 #37
ja nu står der jo så bare mydb2.surftown.dk ved mig - ved ikke om det har nogen betydning.

Men ville det hjælpe hvis du fik brugernavn og password?
Kan jo bare ændre det når du har hjulpet færdig hvis det er, og skriver det seføli ik herinde *G*
Avatar billede eagleeye Praktikant
15. februar 2005 - 22:50 #38
Jeg ved ikke hvor meget det hjælper, er det koden til mysql databasne? Det jeg ikke helt forstår er hvis du har oprette en bruger med dba retiighed at det så ikke virker for det er det samme jeg har gjort.

Kan du logge på phpmyadmin uden problem?
Avatar billede nadine Nybegynder
15. februar 2005 - 23:00 #39
Jeg er da snart villig til at udlevere koder til det hele du - inkl. min cykel-lås hvis det ku hjælpe - bare det funker!
Er da ved at blive vanvittig...

Ja altså via det link der står hos surftown - http://mydb2.surftown.dk/phpMyAdmin/index.php - kan jeg logge ind som dynisem_birgitte vælge mydb2.surf-town.net og så med mit password.
Det bringer mig til en side hvor databasen dynisem_base1 er - når jeg klikker på den står der:
________________________

No tables found in database.

    *
      Create new table on database dynisem_base1 :
      Name :
      Fields :
_____________________________________

og der er 4 faneblade hvoraf jeg kan klikke på de to første - hhv. Structure og SQL.
Avatar billede eagleeye Praktikant
15. februar 2005 - 23:05 #40
Når det nu er surf town og de køre med php så har du ikke overvejet phpBB forum?
Link: http://www.phpbb.com/
Avatar billede nadine Nybegynder
15. februar 2005 - 23:10 #41
Jo... men har ikke kunnet finde eksempler på hvordan det ender med at se ud og hvad man kan tilføje og/eller fjerne, ej heller nogle brugere (fra eksperten) der har talt om at det skulle være godt.

Mener du det er løsningen - eller alternativet (for løsningen er det jo ikke) ??
Jeg er jo mildest talt på herrens mark her.
Avatar billede eagleeye Praktikant
15. februar 2005 - 23:18 #42
Der er mange der bruger det forum de har selv gang i det på denne side, den tager godt nok lidt tid at loade:
http://www.phpbb.com/phpBB/

Og her også en masse omkring det på dansk http://www.phpbb2.dk/forum/
Klik i Forum-navigator "forum"

phpBB og snitz kan det ca. samme og de ser meget ens ud. Det ene er lavet i PHP og det andet er lavet i ASP. Jeg vil mene det er et seriøst alternativ.

Jeg har indtil vidre løbet i 3 fejl i snitz forum hos surftown, surftown bruger nemlig sun Chili!ASP om er kodet udfra hvordan microsoft ASP virker, så det kan godt drille lidt..
Avatar billede nadine Nybegynder
15. februar 2005 - 23:20 #43
"Jeg har indtil vidre løbet i 3 fejl i snitz forum hos surftown, surftown bruger nemlig sun Chili!ASP om er kodet udfra hvordan microsoft ASP virker, så det kan godt drille lidt.."

Ja det fattede jeg ikke en bjælde af *G*

Forsøger mig med phpbb i stedet så.
Tak fordi du brugte en hel aften på dette her - er du sød at svare så jeg kan komme af med de 200 points? =)
Avatar billede eagleeye Praktikant
15. februar 2005 - 23:27 #44
Ok ;)

Jeg prøve at upload snitz forum til en surftown hjemmeside jeg har adgang til :)
Da jeg fik hul igennen kom der en fejl i en af filerne som var et array index der gik ud over array størrelsen. En anden fejl hvor en if sæning tjekkede på et forkert tal og nu er det en fejl på et recordset jeg ikke helt kan gennemskue.

Det er micosoft som har lavet ASP og det kunne kun køre på Windows maskiner. Så har Sun Microsystems lave en "gratis" udgave af ASP som de kalder Chili!ASP og den kan så køre på Unix maskiner. Men desværre virker de ikke helt ens selvom Sun har gjort meget ud af det.
Avatar billede nadine Nybegynder
15. februar 2005 - 23:48 #45
Ok - jamen så gik der da tid med det *GG*

Tusind tak for hjælpen under alle omstændigheder.
Nu er jeg træt og går i seng.
Håber jeg kan plage dem fra phpbb2.dk når jeg ikke kan finde ud af dét heller imorgen *G*

Sov godt =)

KH Nadine
Avatar billede eagleeye Praktikant
16. februar 2005 - 00:25 #46
hehe ja eller så kan du prøve at sprøge her. Jeg har prøvet det på et tidspuntk:

1. upload til en folder.
2. Via FTP prgram sæt Unix CHMOD til 666 for config.php (SITE chmod 666 config.php)
3. Åben www.domæne.dk/<folder>/install/install.php
4. Udfyld formen med data i alle felterne, vælg mySQL version 4.x
5. Efter formen kommer en ny side hvor man trykker Finish Installation
6. Gør som den skriver slet folderen install og contrib på web-hotelet.
7. Sæt CHMOD til 644 for filen config.php

Ja det er vist ved at være senge tid.