Avatar billede jesperthomsen1980 Nybegynder
15. februar 2005 - 14:24 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Søgeskabelon

Hej Eksperter
Hvordan laver man en søgefunktion, som kan søge på dele af ordet. Den jeg har lavet nu søger på den hele streng, hvilket ikke er en fordel.
Den skal helst kunne indtaste noget af ordret, hvorefter den finder alle lignende.
Altså: Søg på Pe og resultatet kan være: Peter; Lilleper etc

Som jeg har det nu indsætter jeg søgeordet i den SQL statement, hvilket måske ikke er en god ide.

Hvordan kan jeg løse ovenstående opgave på bedste måde?

Hvis dette er et stor arbejde, da jeg måske ikke kan bruge det kode jeg har skrevet, vil det være godt med et hint i hvilken retning jeg skal så...

På forhånd tak
Avatar billede jesperthomsen1980 Nybegynder
15. februar 2005 - 14:25 #1
Sidste del af min sql statement:

WHERE PostNr = " & Valgint

Ikke god, da Valgint er en String, som skal være nøjagtig den samme for den finder nogle poster
Avatar billede burningice Nybegynder
15. februar 2005 - 14:59 #2
brug % som svarer til en joker

WHERE PostNr = %"& Valgint &"%
Avatar billede burningice Nybegynder
15. februar 2005 - 15:00 #3
well, det kommer selvfølgelig an på hvilken database du bruger. Hvis det er MySQL understøtter den full text indexing, hvilket betyder at du kan bruge en Match() kommando til at søge i tekst med.
Avatar billede jesperthomsen1980 Nybegynder
15. februar 2005 - 15:03 #4
Jeg benytter en Access database
Avatar billede jesperthomsen1980 Nybegynder
15. februar 2005 - 15:05 #5
Faktisk et dårligt eksempel jeg kom med.

Denne er vist bedre, da det er en string og ikke en int som ovenstående:

WHERE EfterNavn = '" & valg & "'"
Avatar billede burningice Nybegynder
15. februar 2005 - 15:08 #6
well.. fremgangsmåden er nøjagtig den samme... brug % som joker

WHERE EfterNavn = '%" & valg & "%'"
Avatar billede jesperthomsen1980 Nybegynder
15. februar 2005 - 15:12 #7
Vil jeg med denne kunne skrive L i søgefeltet dvs Valg = "L", og så vil den finde alle poster i databasen hvor der i feltet efternavn er bogstavet L?

Eller gælder % kun for et bogstav?
Avatar billede burningice Nybegynder
15. februar 2005 - 15:19 #8
% gælder for alt... ligesom når du søger efter filer på computeren
*.txt vil give dig ALLT filer der ender med txt
på samme måde vil %L% give dig alle efternavne hvor L ingår.

du skal forresten bruge LIKE istedet for lig med, det glemte jeg at nævne

WHERE EfterNavn LIKE '" & valg & "'"
Avatar billede jesperthomsen1980 Nybegynder
15. februar 2005 - 15:22 #9
FEDT - egentlig ikke så komppliceret jeg var bage for det ville blive...

Mange tak for hjælpen

Smid lige et svar...!
Avatar billede burningice Nybegynder
15. februar 2005 - 15:28 #10
:) svar