Avatar billede kimg Nybegynder
23. marts 2001 - 18:43 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Template

Jeg har lavet en template/skabelon, der indeholder menu,banner,header og footer, som jeg gerne vil have med på alle sider, når jeg så opretter en ny side skal det hele med over, samt det nye indhold, placeres i midten, hvordan kalder jeg min template/skabelon og hvordan kan jeg styre at min tekst skal indsættes i midten, gerne med eksempler og er det muligt at kalde template fra html fil

Kim
Avatar billede webmasterdk Praktikant
23. marts 2001 - 18:50 #1
hvis du har din template, skal du bare kopiere din template til det antal filer du skal bruge, og saa lave en fil der indeholder, teksten, og derefter bare lave en include med tekst og billeder fra en anden fil
Avatar billede blood Nybegynder
23. marts 2001 - 18:55 #2
Eks.

www.server.dk/template/tempfil.php //I den laver du det hvor du vil have teksten ind <? include \"side.php\"; ?>

www.server.dk/forside/index.php //I den fil indsætter du følgene <? include \"../template/tempfil.php\"; ?>

www.server.dk/forside/side.php //I den fil indsætter du alt din tekst

www.server.dk/side2/index.php //I den fil indsætter du følgene <? include \"../template/tempfil.php\"; ?>

www.server.dk/side2/side.php //I den fil indsætter du alt din tekst

Fårstår du?
Avatar billede thomas_it Nybegynder
23. marts 2001 - 18:56 #3
Man skal da ikke kopiere sin template???..bare 1 template er nok til hele hjemmesiden... :)
Avatar billede kimg Nybegynder
23. marts 2001 - 18:58 #4
Kan jeg kalde template fra en html fil, og min template fil skal den hedde etogandet.php eller?
Avatar billede kimg Nybegynder
23. marts 2001 - 19:00 #5
blood> på den måde skal jeg så lave en template til alle filer, jeg ville helst nøjes med en template fil
Avatar billede blood Nybegynder
23. marts 2001 - 19:00 #6
Du kan ikke kalde en php fil ind i en html fil

For html bliver kørt på brugerens computer
og php bliver kørt på serveren og derefter bliver den sendt ud til brugeren
Avatar billede blood Nybegynder
23. marts 2001 - 19:02 #7
Nej det skal du ikke

Du har kun en temp fil og det er www.server.dk/template/tempfil.php
og index.php filerne går så ind og henter den tempfil og køre den i index.php så Browseren tror det høre med til filen
Avatar billede kimg Nybegynder
23. marts 2001 - 19:12 #8
Jeg er ikke helt med, jeg skal så lave en mappe til hver index fil, dvs. at hver fil jeg laver kræver 2 filer, eller har jeg misforstået det hele?

Avatar billede codebase Praktikant
23. marts 2001 - 20:21 #9
kan du ikke bare include din template/skabelon.
Og så laver du funktions kald.

MakeTop();
makeMenu();
IF bla.. include din tekstfil
makeBottom();

_codeb@se.
Avatar billede codebase Praktikant
23. marts 2001 - 20:22 #10
skulle være et svar!
:)
_codeb@se.
Avatar billede blood Nybegynder
23. marts 2001 - 20:51 #11
kimg >> Du har det helt regtigt
Avatar billede spiri Nybegynder
24. marts 2001 - 12:55 #12
Hvorfor ikke bruge template.inc fra PHPlib, og så lave ihtml templates. På denne måde adskiller du din php kode fra din html kode samtidig med at du får template fordelene.

Se evt:
http://www.phpbuilder.com/columns/david20000512.php3

og:
http://www.devshed.com/Server_Side/PHP/PHPLib/

Dette er virkelig en fed måde at bruge templates på, da det er meget nemt for andre (og dig selv) at overskue og opdatere.
Avatar billede jd Nybegynder
24. marts 2001 - 15:22 #13
Hvis man nu er smart, laver man en .htaccess med følgende i::

php_value auto_prepend_file header.php
php_value auto_append_file footer.php

Så vil header.php og footer.php blive inkluderet omkring alle filer der parses af PHP.
Avatar billede kimg Nybegynder
25. august 2001 - 08:22 #14
Havde totalt glemt at jeg ikke havde lukket spørgsmålet

Kim