Avatar billede janbr Nybegynder
14. februar 2005 - 14:11 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

2 webservere - 2 ip-adresser - hvordan skal dette klares

Hej
Jeg har 2 webservere kørende i mit netværk. Disse 2 har hver sin opgave og de må ikke blandes sammen. Derfor har jeg fået ekstra ip-adresse således at de kan skelnes fra hinanden.
Nu er problemet så hvordan får jeg routet den rigtige vej i mit netværk således at fx. ip 1.1.1.1 går til server 1 og 2.2.2.2 går til 2. Min router er en DI-604, men det er muligt at skifte hvis det er løsningen.
Avatar billede edthebob Nybegynder
14. februar 2005 - 14:15 #1
Jeg fatter slet ikke problemet?

De har været deres IP-adresse, hver deres opgave... Hvordan skulle de nogensinde kunne blivet blandet?
Avatar billede japping Nybegynder
14. februar 2005 - 14:23 #2
Server1 skal have ip 1.1.1.1 og server2 ip 2.2.2.2. Dvs samme ip som dine 2 faste ip-adresser.
Avatar billede janbr Nybegynder
14. februar 2005 - 14:23 #3
Sandt, men de har jo port 80 forespørgelser begge to - dvs hvor skal routeren sende forespørgslen hen.
Kan man da give sin webserver den globale ip, selvom den er i LAN-netværket??
Avatar billede edthebob Nybegynder
14. februar 2005 - 14:39 #4
Jeg fatter stadig ikke helt hvad problemet er men:

Hvis du kører noget snask med interne/eksterne adresser på din router, skal du jo sætte noget NAT'ing op på din router.

Og du bliver nødt til at have 2 eksterne IP adresser, for at kunne adressere hver sin server på interne adresser. Du kan ikke sortere på trafik som rammer din router på port 80, med mindre du har forskellige ip-adresser med også.

Hver server skal have hver sin IP, som du skriver de har, og hvis du så ikke kører NAT, er det lige ud af landevejen, hvis du gør, ja så skal du konfigurere lidt i din router.

Det lyder for mig som om du egentligt ikke har et problem ;)
Avatar billede janbr Nybegynder
14. februar 2005 - 15:00 #5
Ingen problem - det lyder da dejligt.
MEN vil du så ikke lige skære det ud i pap for tumpen her :(

Jeg har 2 eksterne ip:
fx. 80.100.100.80 og 80.200.200.80 (de er fiktive)
og så har jeg de to webservere i mit lokale netværk
192.168.0.101 og 192.168.0.102

Hvad gør jeg så.........
Er det NAT'ing der er løsning eller hvad......
Avatar billede edthebob Nybegynder
14. februar 2005 - 15:11 #6
Se nu gi'r det mening.

Der kører enten en dynamisk eller en statisk NAT tabel på din router.

Når folk så rammer din router på 80.100.100.80, ved din router at når port 80 trafik rammer dens yderside IP, skal det oversættes til f.eks. 192.168.0.101, mens at port 21 trafik (et eksempel) skal dirigeres over til 192.168.0.102.

Du skal ind og konfigurere din router til at NAT'e 80.200.200.80 over til din alternative interne IP adresse, så spiller det bare derudaf. Du skal ind og rode i din router's NAT konfiguration, jep.

Det burde ikke være det store konfigurations trylleri, da du jo allerede har 1 opsat regel, nemlig til din primære webserver. Mere tricky bliver det måske at få adgang til administrations interfacet, men det er jo en anden snak. Klø på, du har løsningen lige om hjørnet ;)
Avatar billede kenp Novice
14. februar 2005 - 15:11 #7
Det kan godt lade sig gøre men jeg tvivler på at du kan få din dlink til at have gøre det du vil.

Med mindre at du kan lave staticroute i den.
Avatar billede plx Nybegynder
14. februar 2005 - 15:43 #8
Du skal nok have fat i en anden router. di604 kan kun klare en enkelt ip på wan siden
Avatar billede leif Seniormester
14. februar 2005 - 17:10 #9
Du skal have fat i en Router som understøtter flere Eksterne IP adresser, det gør Draytek blandt andet !
Avatar billede janbr Nybegynder
15. februar 2005 - 08:14 #10
Ok - der skal altså en ny router til. En der kan håndtere flere ip, og gerne flere end 2 (jeg har 8 stk). Smid lige et svar i løbet af dagen så får I nogle point.
Avatar billede leif Seniormester
15. februar 2005 - 10:33 #11
Draytek understøtter så vidt jeg husker normalt 10 på deres "almindelige" modelleer !
Avatar billede edthebob Nybegynder
15. februar 2005 - 11:52 #12
Kan ikke hjælpe på routere mht. hvad de kan styre ;)
Avatar billede edthebob Nybegynder
15. februar 2005 - 14:17 #13
Her er et svar, sorry.