Avatar billede speedpete Nybegynder
14. februar 2005 - 07:48 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hvordan får man en TextBox til at acceptere html-tags?

Jeg arbejder på et simpelt CMS-system, hvor man skal kunne indtaste – i dette tilfælde – en ferieplan. Jeg gemmer teksten i en database, og henter den derfra ind i et label på siden. Men for at teksten ikke skal stå i en lang køre uden linieskift, så vil jeg kunne indtaste <br>, <i>, <b> osv. Det er heller ikke noget problem at gemme den slags tekst i Access – problemet er at få det gennem en TextBox. Der kører åbenbart noget validering, for compilerne protesterer med:

System.Web.HttpRequestValidationException: Der blev konstateret en potentielt farlig værdi for Request.Form fra klienten (ferieBox="<br>")

hvis jeg prøver at indsætte html.

Koden følger her:

<%@ Page Language="C#" %>
<%@ import Namespace="System.Data" %>
<%@ import Namespace="System.Data.OleDb" %>
<script runat="server">

    void ferieopdater(Object obj, EventArgs e)
            {
                  string ferie = ferieBox.Text;
                  OleDbConnection forbindelsesObjekt = new OleDbConnection("Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" + Server.MapPath("Ferieplan.mdb"));
                  try
                  {
                    OleDbCommand  kommandoObjekt = new OleDbCommand();
                    kommandoObjekt.CommandText = "Update Ferie SET plan = '"+ferie+"' WHERE Id=1";
                    forbindelsesObjekt.Open();
                    kommandoObjekt.Connection = forbindelsesObjekt;
                    int result = kommandoObjekt.ExecuteNonQuery();
                    forbindelsesObjekt.Close();

                  }
                  catch(Exception u)
                  {
                    forbindelsesObjekt.Close();
                  }

</script>
<html>
<head>
</head>
<body>
    <form runat="server">
        Indsæt ferieplanen her:<asp:TextBox id="ferieBox" runat="server" TextMode="MultiLine" Width="100%" Height="200px"></asp:TextBox>
        <asp:Button id="Button1" onclick="ferieopdater" runat="server" Text="Opdater Ferieplan"></asp:Button>
        <br />
    </form>
</body>
</html>
Avatar billede jepsen999 Nybegynder
14. februar 2005 - 08:38 #1
Indsæt
<%@ Page validateRequest="false"  %>
i toppen af siden, eller se http://asp.net/faq/RequestValidation.aspx#3
Avatar billede speedpete Nybegynder
14. februar 2005 - 09:52 #2
Mange tak, det ser ud til at løse det.

Et andet spørgsmål i forlængelse af http://asp.net/faq/RequestValidation.aspx#3:
Da jeg ikke ønsker at html-encode det indtastede, men netop ønsker at tillade <br> og deslige, så skal jeg jo kunne sortere <sript> fra. Kan man validere sig ud af det?
Avatar billede jepsen999 Nybegynder
14. februar 2005 - 17:06 #3
Jeg tror ikke der findes en enkelt løsning på det. Man kunne selvfølgelig nøjes med at htmlencode "<script>...</script>"-delen af en besked, men der findes sikkert andre måder at sabotere koden på.

Så jeg tror du enten skal:
1. satse på at den/de brugere der er logget ind ikke bruger <script> eller andre "grimme" tags.
2. lave en positiv-liste over tilladte tags og htmlencode alt andet.
Avatar billede speedpete Nybegynder
07. juli 2006 - 08:59 #4
lukker