Avatar billede archvile Nybegynder
12. februar 2005 - 19:06 Der er 14 kommentarer

Udfald på cybercity dsl linje

Jeg har cybercity 2560/256 mbit linje med zyxel 650R-31 router, og en gang imellem virker internettet ikke, det sker bare lige pludselig mens jeg surfer.Varigheden er fra nogen sekunder til minutter. Jeg spurgte dem, men de siger at der ikke er noget galt hos dem. Browseren siger noget med dns fejl eller lign.

Jeg har sat mine tcp/ip settings til faste værdier, for ellers virker mit Lan ikke. Dvs jeg kan ikke få lanet til at virke når jeg bruger dhcp. Det er også fint nok, men hvorfor får jeg disse udfald? Har det noget at gøre med leasen hos dns serverne eller gælder det kun når man har dhcp aktiveret?

Jeg bruger disse dns servere: 212.242.40.3 og 212.242.40.51.
cc's hjemmeside er så svær at navigere at jeg ikke pt kan finde teknisk information.

Jeg kan i øvrigt slet ikke pinge min router heller når dette udfald sker, og det er på to maskiner i lanet. Er det mon routeren? det skulle ikke undre mig for jeg synes den er noget billigt l**t. Routeren er iøvrigt blevet opdateret med den opdatering cc lancerede for en måned eller to siden.

Det skal lige siges at jeg har geninstalleret hele molevitten på den computer jeg bruger mest, igår. Så det må være begrænset hvor meget skidt der er. Det er windows 2000 SP 4, jeg bruger zonealarm og diverse antispyware og antivirus programmer. De har ikke detekteret noget. Alle microsofts vigtige opdateringer er installeret. browseren er både internet explorer og firefox 1.0.

Jeg vil sætte pris på om nogen ved noget om dette, eller har oplevet det selv.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
12. februar 2005 - 19:32 #1
Hvis du ikke kan pinge routeren når du har udfald, men ellers kan, ja, så er det på
din side det er galt. Da du, så vidt jeg forstår, har 2 maskiner, med samme reaktion,
er det vel sandsynligt, at det er routeren. Måske genstarter den?

Skift den ud ;)
Avatar billede archvile Nybegynder
12. februar 2005 - 19:51 #2
Erik: Ja du har nok ret. Hvad tror du kan få den til at genstarte? virus i routeren eller hackere evt? Eller bare softwarefejl i routeren?
Det er vel ikke fordi jeg er for langt fra min central, det har jeg læst at mange har problemer med (men dog ikke samme art som her).
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
12. februar 2005 - 19:54 #3
Næppe afstanden til centralen. Den vil kunne genforhandle forbindelsen, hvis den
bliver for dårlig. Bør kunne, i hvert fald.

Hvis du kan opgradere firmware på routeren, kan det måske hjælpe.

En genstart kan skyldes at interne tabeller fyldes op. Billige routere har ikke
så meget plads.

Men jeg gætter bare...
Avatar billede archvile Nybegynder
12. februar 2005 - 20:02 #4
et gæt er bedre end ingenting, det kan lede mig i den rigtige retning ;)

Jeg opgraderede firmwaren for en måned siden.

kan man se disse tabeller tror du? ved at logge ind i routeren. Hvad skal jeg kigge efter?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
12. februar 2005 - 20:05 #5
Det kommer an på routeren. Jeg kender ikke så mange af de små (SOHO). Og det er jo ikke sikkert du kan se det, hvis den er dårlig til at rydde op efter sig. Hvad er det for een. Din egen? CCs?
Avatar billede archvile Nybegynder
12. februar 2005 - 20:10 #6
Det er cc's. Zyxel 650R-31 hedder den, jeg vil prøve at fedte lidt med den og se hvad jeg kan se derinde.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
12. februar 2005 - 20:13 #7
Ukendt for mig - men vent en dag eller 2. Der kommer nok nogen forbi, der ved noget.
Avatar billede archvile Nybegynder
12. februar 2005 - 20:28 #8
Det er helt ok erik. læg et svar så får du nogen af pointene.

Jeg var lige inde i routeren og kigge og der var det som om den gik ned et kort øjeblik. Jeg kunne se lidt efter at dens oppetid var på et par minutter, så der er da noget om at den genstarter. Men er det dhcp tabellerne du snakker om, for det var der noget der hed. der var bare ingen ip numre i den for jeg bruger som sagt ikke dhcp på mine to computere. Der var en dhcp option der hed Server/none/relay. Den stod på server. Hvad mon der sker hvis jeg sætter den til none? Tør ikke prøve uden at vide hvad der vil ske :/
Alle forslag er velkomne. :)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
12. februar 2005 - 20:31 #9
Måske NAT-tabellerne - de laves stort set for enhver forbindelse du laver.
Går den også ned, når du ikke laver noget (eller ikke laver ret meget)?
Jeg samler slet ikke på point. Gem dem til andre ;)
Avatar billede lap Nybegynder
12. februar 2005 - 20:33 #10
Har også set (på wireless), at visse routere har problemer med WPA-kryptering som udløser en genstart
Avatar billede archvile Nybegynder
12. februar 2005 - 20:43 #11
Erik: ja den går også ned når jeg ikke laver noget, når jeg f.eks er væk. Hvordan kan jeg se det spørger du? fordi at jeg har et program der hedder setiathome der sender data hver anden time, og nogen gange brokker det sig over ikke at kunne sende. Ser lige efter NAT tabellerne. Ok så gemmer jeg pointene. :)

lap: Min er ikke trådløs, så jeg ved ikke om den bruger wpa-kryptering?
Avatar billede archvile Nybegynder
12. februar 2005 - 20:52 #12
Kan ikke rigtig se nat tabellerne. kan kun se portforward afdelingen, og der har jeg ikke noget. Så avanceret tror jeg ikke denne router er :p
Avatar billede belle Nybegynder
14. februar 2005 - 02:02 #13
hvis den hele tiden genstarter så ring da til CC's kundeservice og forklar dem det og bed om at få den byttet. det er jo deres ejendom du bare låner/lejer så hvis den ikke virker som den skal så bed om en anden.
Avatar billede archvile Nybegynder
14. februar 2005 - 16:10 #14
belle: det gjorde jeg skam idag. Ham jeg snakkede med sagde at der intet fejl at se på routeren (eller linjen). Han mente det var min hub der gjorde det. Jeg kan ikke få ny router fordi der ikke er fejl på denne. Så nu kører jeg uden hub for at finde ud af om routeren stadig genstarter. Jeg tror allerede den gjorde det da jeg lige var inde at kigge på routerens konfig, meen det tæller ikke, det skal ske mens jeg surfer, eller ikke er til stede så ringer jeg igen.
Hvad mener i? kan det være min hub? Det er en TrendNet te100dx5e plus. Rimelig gammel og billig, men jeg har været glad for den. Kan sådan en brænde af uden videre?