Avatar billede steckel Nybegynder
11. februar 2005 - 21:00 Der er 16 kommentarer

Hvordan kan man blive i frame??

Jeg er igang med at lege med frames, og synes det måske kan virke for mig, men har et lille problem.

Hvis jeg nu højre klikker på et link på min hjemmeside og og trykker på "åben i nyt vindue" så kommer den side jo op uden de frames jeg har sat op..

Hvordan gør man så de altid kommer ind i framen??
Mener så jeg bare har en frame de popper ind i?
Avatar billede alister_crowley Nybegynder
11. februar 2005 - 21:03 #1
Du kan ikke undgå det, når folk vælger "åben i nyt vindue", det er ulempen ved frames, og netop det som gør dem elendige.

Du kan dog sætte noget irreterende javascript på, som eksperterne alligevel kan omgå.
Men hvis du endelig vil bruge frames, så husk på:

At bruge korrekt doctype.
Google hader dig, pga. indexing af dine sider bliver elendig.
Avatar billede steckel Nybegynder
11. februar 2005 - 21:06 #2
Det er skam fordi jeg gerne vil have i bunden af vinduet ligger en lille menu bar, som ikke bliver rykket ned hvis siden er for stor, men bliver der hvor der...
også selv om man scoller ned af...

Forstår du eller skal jeg lave en lille side som eks.??
Avatar billede alister_crowley Nybegynder
11. februar 2005 - 21:19 #3
jeg ved godt hvad du mener, men du kan jo bare bruge position: fixed; og overflow: auto; (det sidste er et IE hack, fordi at IE ikke forstå ordenligt CSS)

f.eks. på http://dust.thedeathart.dk/?cms=about kan du se at menuen bliver der hele tiden, selvom der er scroll.

Det er meget mere optimalt at gøre det via. CSS.
Derudover har jeg ikke kunne finde et javascript til formålet.
Avatar billede steckel Nybegynder
11. februar 2005 - 21:34 #4
okay, og det virker også hvis den skal ligge i bunden??
Vil jeg så lige prøve efter jeg har spist... ;)
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
11. februar 2005 - 21:40 #5
eller lave menuen så den automatisk følger med når man scroller som mange bannereklamer har gjort på fx edbpriser for et stykke tid siden :)
Avatar billede steckel Nybegynder
11. februar 2005 - 21:45 #6
okay, hvordan gør man det?? altså så den køre med ned? og altid vil ligge i bunden af siden??
Avatar billede alister_crowley Nybegynder
11. februar 2005 - 23:54 #7
elskermad.dk

Det lagger(blinker) hvis du bruger JS, position: fixed; er smartere fordi at så slipper man for lag.
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
12. februar 2005 - 00:05 #8
okay :) hvordan virker det? evt. eksempel (og sorry jeg "overtager" spørgsmål, men tror også det er hvad spørger ønsker :))
Avatar billede alister_crowley Nybegynder
12. februar 2005 - 00:10 #9
har du set linket højere oppe ?
Avatar billede steckel Nybegynder
12. februar 2005 - 01:30 #10
hmmm... nu er det sådan at jeg gerne vil have en menu bar i bunden af siden ligesom på den her side http://www.steckel.dk/test/ <-- den bund menu den rykker sige ikke. og det er sådan jeg gerne vil have det...
Avatar billede steckel Nybegynder
12. februar 2005 - 01:34 #11
Jeg har aldrig brugt frames før, men da du alister_crowley fra råder mig at bruge frames, vil jeg da gerne gerne vide hvordan jeg ellers kan lave det... :D for jeg ved overhovede ikke hvordan jeg ellers kan lave det.

Ellers vil jeg skam gerne vide hvordan jeg får et script der gør at alle siderne bliver i den index frame... :-/ selv om jeg heller ikke selv er meget for frames..
Avatar billede alister_crowley Nybegynder
12. februar 2005 - 03:15 #12
Har lavet et eksempel her:

http://www.thedeathart.dk/diverse/eksperten/590187/

Eneste ulempe er når brede er 100% går den udover scrollbaren, men prøver lige at lave et fix til senere.
Avatar billede alister_crowley Nybegynder
12. februar 2005 - 03:20 #13
sådan, fixed :D
Avatar billede roenving Novice
12. februar 2005 - 11:53 #14
Du kan også benytte den teknik, jeg bruger:

http://roenving.users.whitehat.dk/WD5Opacity.html

-- bemærk ændringen i adresselinjen, og se kode/forklaring ved at trykke på teksten nede til venstre !-)
Avatar billede steckel Nybegynder
12. februar 2005 - 13:25 #15
alister_crowley

det er lige sådan en jeg skal bruge, øhhh... hvordan laver jeg den??
For har prøvet at kopier den fra din side, men det virker stadig ikke når jeg laver det, for så køre den bare med op, når jeg scoller...
Avatar billede steckel Nybegynder
09. februar 2006 - 01:25 #16
mangler et svar, så vi kan få lukket det her! ;)