Avatar billede -slap- Nybegynder
11. februar 2005 - 10:16 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

Dropdownlist (.NET)

hvordan indsætter men data fra en database, eksempel vi skal hente ID'et som skal sættes til value i DropDownlisten, hvor den derefter udskriver "Program_navn"(En kolonne i vores tabel) som passer til ID 1 = Microsoft 2 = IBM osv osv osv
Avatar billede esbenbn Nybegynder
11. februar 2005 - 11:54 #1
Jeg går ud fra at du benytter en alm. combobox.

sæt datasource til den datatabel du vil hente data op fra.
sæt displaymember til kolonne 2 og valuemember til kolonne 1.

det skulle såmænd være det.
Mvh.
Esben
Avatar billede -slap- Nybegynder
11. februar 2005 - 12:22 #2
Du kan vel ikke give mig et eksempel ?
Avatar billede esbenbn Nybegynder
11. februar 2005 - 12:44 #3
du kan bruge følgende kode.
jeg har trukket customers tabellen ind fra northwind. herefter har jeg genereret et dataset "Dataset11"

    Private Sub Form1_Load(ByVal sender As Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles MyBase.Load
        SqlDataAdapter1.Fill(DataSet11)
        With ComboBox1
            .DataSource = DataSet11.Customers()
            .DisplayMember = DataSet11.Customers.ContactNameColumn.ColumnName
            .ValueMember = DataSet11.Customers.CustomerIDColumn.ColumnName

        End With
    End Sub
jeg kan evt. sende dig et test projekt

Mvh.
Esben
Avatar billede -slap- Nybegynder
14. februar 2005 - 08:13 #4
ContactNameColumm og CustomerIDColumm, hvad er det ?
Avatar billede esbenbn Nybegynder
14. februar 2005 - 08:20 #5
Det er fordi jeg har brugt et typed dataset.

der kunne ligeså godt ha stået "ContactName" & "CustomerID".
det er de felter i din datasource du binder kontrollen til.

/Esben
Avatar billede -slap- Nybegynder
14. februar 2005 - 09:00 #6
Sub Button1_Click(sender As Object, e As EventArgs)

        Dim connectionString As String = "server='192.168.1.4'; trusted_connection=true; database='Licenser'"
        Dim dbConnection As System.Data.IDbConnection = New System.Data.SqlClient.SqlConnection(connectionString)

        Dim queryString As String = "SELECT [Programmer].[ID] FROM [Programmer]"
        Dim dbCommand As System.Data.IDbCommand = New System.Data.SqlClient.SqlCommand
        dbCommand.CommandText = queryString
        dbCommand.Connection = dbConnection

        Dim dataAdapter As System.Data.IDbDataAdapter = New System.Data.SqlClient.SqlDataAdapter
        dataAdapter.SelectCommand = dbCommand
        Dim dataSet As System.Data.DataSet = New System.Data.DataSet
        dataAdapter.Fill(dataSet)
        With
        DropDownList1.DataSource = DataSet.Tables("ID")
        DropDownList1.DisplayMember = ("Program_Navn")

        End With

End Sub

sådan her ser min kode ud
Avatar billede esbenbn Nybegynder
14. februar 2005 - 09:11 #7
OK hvad består fejlen i?
får du vist data i combo boxen?

det ser ud til at du mangler at sætte valuemember...

/esben
Avatar billede -slap- Nybegynder
14. februar 2005 - 09:12 #8
Den brokker sig over Displaymember is not a member of System.Data.DataSet
Avatar billede esbenbn Nybegynder
14. februar 2005 - 09:19 #9
det felt har du heller ikke selectet op i din select fra databasen du har kun hentet ID

/Esben
Avatar billede -slap- Nybegynder
14. februar 2005 - 09:21 #10
Well har ikke lavet min select i min "Sub DropDownlist1_SelectedIndex" men i første omgang skal jeg bare have det andet til at virke uden at lave fejl
Avatar billede esbenbn Nybegynder
14. februar 2005 - 09:23 #11
ja men dit dataset indeholde ikke feltet "Program_Navn", da du ikke har det med i din select sætning i din sqldataadapter.

/Esben
Avatar billede -slap- Nybegynder
14. februar 2005 - 09:24 #12
hm hvordan fixer jeg så det ?
Avatar billede -slap- Nybegynder
14. februar 2005 - 09:25 #13
nååå ligemeget :)
Avatar billede esbenbn Nybegynder
14. februar 2005 - 09:26 #14
Dim queryString As String = "SELECT ID, [Program_Navn] FROM Programmer"

skift din querystring ud med denne.... hvis dit felt i databasen altså hedder Program_Navn

/Esben
Avatar billede -slap- Nybegynder
14. februar 2005 - 09:27 #15
hmm du kan vel ikke give mig en retningslinje ?
Avatar billede -slap- Nybegynder
14. februar 2005 - 09:28 #16
ja det havde jeg også gjort, men det ændrede ikke noget
Avatar billede esbenbn Nybegynder
14. februar 2005 - 09:29 #17
Sub Button1_Click(sender As Object, e As EventArgs)

        Dim connectionString As String = "server='192.168.1.4'; trusted_connection=true; database='Licenser'"
        Dim dbConnection As System.Data.IDbConnection = New System.Data.SqlClient.SqlConnection(connectionString)

        Dim queryString As String = "SELECT [Programmer].[ID], [Program_Navn] FROM [Programmer]"
        Dim dbCommand As System.Data.IDbCommand = New System.Data.SqlClient.SqlCommand
        dbCommand.CommandText = queryString
        dbCommand.Connection = dbConnection

        Dim dataAdapter As System.Data.IDbDataAdapter = New System.Data.SqlClient.SqlDataAdapter
        dataAdapter.SelectCommand = dbCommand
        Dim dataSet As System.Data.DataSet = New System.Data.DataSet
        dataAdapter.Fill(dataSet)
        With DropDownList1
            .DataSource = DataSet.Tables(0)
            .DisplayMember = ("Program_Navn")
            .ValueMember = "ID"
        End With
End Sub

ovenstående kode burde du kunne skifte ud med din nuværende
/Esben
Avatar billede esbenbn Nybegynder
14. februar 2005 - 09:30 #18
Jeg tror ikke din datatable i datasettet hed "ID" men nok nærmere "Programmer"

/Esben
Avatar billede -slap- Nybegynder
14. februar 2005 - 09:32 #19
Den kan ikke genkende DisplayMember og Valuemember i 'System.Web.UI.WebControls.DropDownList'.
Avatar billede esbenbn Nybegynder
14. februar 2005 - 09:34 #20
NÅÅ jamen så er det jo Windows forms du arbejder med så hører dit spørgsmål hjemme under ASP.Net....
Avatar billede -slap- Nybegynder
14. februar 2005 - 09:35 #21
hmmm sorry then :)men min overskift hedder jo også (.NET) VB.Net
Avatar billede esbenbn Nybegynder
14. februar 2005 - 09:38 #22
JA men .Net er en betegnelse for versionen af programmeringssproget... og ikke at det er en Webapplikation du laver....
Avatar billede -slap- Nybegynder
14. februar 2005 - 09:38 #23
men nu hvor vi er igang ved du så hvad jeg skal gøre ? når den nu ikke genkender dem i 'System.Web.UI.WebControls.DropDownList'.
Avatar billede -slap- Nybegynder
14. februar 2005 - 09:40 #24
hmm ok jeg er stadigvæk meget grøn omkring alt det der .NET ting.
Avatar billede esbenbn Nybegynder
14. februar 2005 - 09:46 #25
der er en properti der hedder dataValueField og en der hedder DataTextField.
jeg tror det er dem der skal bruges
/Esben
Avatar billede -slap- Nybegynder
14. februar 2005 - 09:49 #26
wuuhuuu Tak :)
Avatar billede -slap- Nybegynder
14. februar 2005 - 09:52 #27
men Esben hvordan fortæller jeg min VB kode at den skal linke til den DropDownBox jeg har i mit ASPX/HTML del?
Avatar billede -slap- Nybegynder
14. februar 2005 - 09:53 #28
bliver det gjort med "With" ?
Avatar billede esbenbn Nybegynder
14. februar 2005 - 10:02 #29
With bliver brugt til at forkorte din kode... dvs. hvis du skrive "with dropdown1"
så kan du benytte dig af alle de properties din dropdown udbyder inden for with blokken.
/Esben
Avatar billede -slap- Nybegynder
14. februar 2005 - 10:04 #30
yes yes