Avatar billede lvborn Nybegynder
09. februar 2005 - 16:58 Der er 6 kommentarer

Validering af checkboks

Hvordan validerer jeg følgende?:

Hvis checkboksen er hakket af skal brugeren udfylde feltet med navnet "ratio". Hvis checkboksen ikke er hakket af må brugeren ikke kunne udfylde feltet med navnet "ratio"

<form method="POST" action="send.asp">
    <p><input type="checkbox" name="sam" value="ON"></p>
    <p><input type="text" name="ratio" size="5" value="0"></p>
    <p><input type="submit" value="Send" name="B1"><input type="reset" value="Nulstil" name="B2"></p>
</form>
Avatar billede fixxxer Nybegynder
09. februar 2005 - 17:38 #1
Et komplet eksempel:

<html>
<head>
<script>
function valider()
{
    var error;

    if (document.getElementById('chkbox').checked && document.getElementById('ratio').value == '')
    {
        error = 1;
        alert('Du skal udfylde "ratio"!');
    }
    else if (!document.getElementById('chkbox').checked && document.getElementById('ratio').value != '')
    {
        error = 1;
        alert('Du kan ikke udfylde "ratio"!');
    }

    if (!error)
    {
        document.minform.submit();
    }
</script>
</head>

<body>

<form method="POST" action="" name="minform">
    <p><input id="chkbox" type="checkbox" name="sam" value="ON"></p>
    <p><input type="text" name="ratio" size="5" value="0"></p>
    <p><input type="button" value="Send" name="B1" onclick="valider();"><input type="reset" value="Nulstil" name="B2"></p>
</form>

</body>

</html>
Avatar billede lvborn Nybegynder
09. februar 2005 - 17:44 #2
Virker perfekt. Tak. Her er de velfortjente points.
Avatar billede fixxxer Nybegynder
09. februar 2005 - 22:00 #3
Du skal markere mit navn i listen ud for tekst feltet, og trykke accepter. Ellers vil spørgsmålet ikke blive lukket.
Avatar billede roenving Novice
11. februar 2005 - 16:04 #4
Hrm, komplet ...

-- og det virker vel også, men det er absolut ikke pænt, for det kan forbedres på adskillige måder:

<html>
<head>
<script>
function valider(f){
  if (f.sam.checked && f.ratio.value == ''){
    alert('Du skal udfylde "ratio"!');
    return false;
  }
  return true;
}
</script>
</head>

<body>

<form method="POST" action="" name="minform" onsubmit="return valider(this);">
    <p><input type="checkbox" name="sam" value="ON" onclick="this.form.ratio.disabled=!this.checked;if(!this.checked)this.form.ratio.value='';"></p>
    <p><input type="text" name="ratio" size="5" value="" disabled="disabled"></p>
    <p><input type="submit" value="Send" name="B1"><input type="reset" value="Nulstil" name="B2"></p>
</form>

</body>

</html>
Avatar billede fixxxer Nybegynder
12. februar 2005 - 11:14 #5
Tja, nu smed jeg det hurtigt sammen, og jeg var faktisk ret overbevist om at man skulle bruge document.getElementById() da de andre metoder er forældede (noget med XHTML) - men det har jeg nok misforstået.
Avatar billede roenving Novice
12. februar 2005 - 11:38 #6
Det med getElementById skulle ikke være en fejl, men vi ved allerede, at vi er i en form, så det kan vi udnytte ...

-- hvordan en xhtml-fortolker skal benyttes på det felt, må vi jo nok vente med endeligt at finde ud af, når der engang kommer en, som virker i almindelige browsere !-)