Avatar billede mermermer Nybegynder
09. februar 2005 - 15:36 Der er 4 kommentarer

null værdi i strenge

Jeg modtager nogle stringe, som fra tid til anden indeholder nogle NULL værdier.

Jeg vil gerne sub. dem med space.

Men lige meget hvad, så kan jeg ikke læse dem. De forsvinder
og tekstformatet går i stykker.

Nogen der kan hjælpe.
Avatar billede efry Nybegynder
09. februar 2005 - 23:02 #1
Hvis jeg forstår dig korrekt indeholder strengen et eller flere tegn med værdien Null.

Erstat dem med Space således:

I = Instr(Streng, Chr$(0))
Do while I > 0
  Mid(streng, I, 1) = " "
  I = Instr(streng, Chr$(0))
Loop
Avatar billede mermermer Nybegynder
10. februar 2005 - 08:55 #2
Det har jeg prøvet, men problemet er at Instr ikke kan se lige netop det der null !!!
Avatar billede supertekst Ekspert
10. februar 2005 - 12:41 #3
if IsNull(streng) = true then
.....
Avatar billede efry Nybegynder
10. februar 2005 - 15:00 #4
Prøv at checke om strengen indeholder tegn og bagefter kan du skrive din streng ud som en række hex-værdier

If len(streng)=0 then
  Debug.Print "Strengen er tom"
Endif

Hermed kan du checke om strengen er tom

For I = 1 to len(Streng)
  Debug.Print hex(asc(mid(streng,I,1))) & " "
Next I

Herefter kan du se om strengen virkelig indeholder Null værdier og hvor de forekommer.

Derefter kan du checke med den foregående procedure (9/2-2005) om ikke Instr også finder Null i de korrekte positioner.

Det er formodentligt ikke blot tale om Null for Instr har altid kunnet finde Null såvel som alle andre tegn.