Avatar billede xitmorphiux Nybegynder
08. februar 2005 - 21:58 Der er 2 kommentarer

jeg sidder og roder med noget matematik et bevis:(a-b)2 = a2 + b2

Hvordan beviser man, at (a-b)2 = a2 + b2 -2ab?
er sq kørt surt i den...
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2005 - 22:06 #1
gang det sammen led for led (a-b)(a-b)=a2-ab-ba+b2
Avatar billede jojosk Praktikant
08. februar 2005 - 23:05 #2
for at "pinde" det extra ud.
a*a=a2
-b*-b=b2 fordi når man ganger to negative tal med hinanden bliver resultatet positivt
-b*a=-ab fordi når man ganger et negativt tal med et positivt resultatet negativt
a*-b=-ab fordi når man ganger et positivt tal med et negativt resultat negativt
altså.

a2+b2+(-ab)+(-ab) når man plusser to negative tal bliver resultatet negativt

a2+b2-2ab

Muligvis blev du mere forvirret,men held og lykke alligevel.