Avatar billede henriksteen Nybegynder
22. marts 2001 - 22:06 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Automatisk generert index i html

Kan jeg (i html/javascript) automatisk vise på en webside - eller i et felt på en side - titler på alle dokumentene i en bestemt folder?

mvh!
henrik steen
Avatar billede repsac Nybegynder
22. marts 2001 - 22:13 #1
html - nej!
JavaScript - muligvis, kender ikke til det, men tror det ikke umiddelbart.
Man kan i php ... kan det bruges?
Avatar billede henriksteen Nybegynder
22. marts 2001 - 22:19 #2
...hmmm...jeg benytter en helt ordinær ISP (i Canada!)
Henrik
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
22. marts 2001 - 22:21 #3
Hvis din folder ikke er beskyttet mod det kan du vel nøjes med at linke til den. Altså noget i stil med http://www.mitDomain.dk/minFolder

Formodentlig må du så heller ikke have en index.htm fil liggende der.
Avatar billede php_novice Nybegynder
22. marts 2001 - 22:22 #4
så skal du bruge noget server sided, som måske php
Avatar billede repsac Nybegynder
22. marts 2001 - 22:29 #5
... ja ... går det så ikke ud på om man med ISP (? - kender ikke til det!) kan lave det?
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
22. marts 2001 - 22:32 #6
ISP - Internet Service Provider - Hans udbyder.
Avatar billede php_novice Nybegynder
22. marts 2001 - 22:32 #7
hvad understøtter din server. php? asp?
Avatar billede repsac Nybegynder
22. marts 2001 - 22:35 #8
I php kan du lave følgende smarte \"trick\" ... snuppet fra php.net ... ;o)
<?php
$handle=opendir(\'.\');
while (false!==($file = readdir($handle))) {
    if ($file != \".\" && $file != \"..\") {
        echo \"$file\\n\";
    }
closedir($handle);
?>
Avatar billede repsac Nybegynder
22. marts 2001 - 22:36 #9
=>nikolaj: oki ... jeg trode det var et prog.sprog ... Men NAJ! ... ;o)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
22. marts 2001 - 22:36 #10
repsac - Det er bare ok. Du skylder mig højest en 80-90 point for den oplysning. *GGG*
Avatar billede repsac Nybegynder
22. marts 2001 - 22:39 #11
=>nikolaj: Godtså ... Skriv et svar et eller andet sted og så får du dine velfortjente 1864384343030465 point ... *LOL* ... ;o)
Avatar billede repsac Nybegynder
22. marts 2001 - 22:39 #12
... så kan vi endelig få nakket EJ ... ;o)
Avatar billede henriksteen Nybegynder
23. marts 2001 - 00:49 #13
Jeg har for eksempel en side som heter artikler.htm og der vil jeg at den skal vise en automatisk generert liste over filer i en bestemt mappe.
Jeg er en novise og kan nesten ingenting om perl/php, men en del om html/java. Kan jeg legge php-scriptet inn i html-koden?
mvh! henrik
Avatar billede repsac Nybegynder
23. marts 2001 - 22:52 #14
I princippet, ja, men du skal serveren du er hostet hos skal \"eksekvere\" php-filen, det er der tricket ligger.
Php er et server side sprog, siden bliver altså ikke genereret hos clienten (som ved java og html), men på webserveren. Det giver en mangfoldighed af funktioner ...
For at bruge \"mit\" script skal du gemme filen så serveren (hvis \"din\" webserver kan \"genkende\" php-filer) med endelsen .php, .php3, .phtml etc. etc.
... serveren skal kunne \"fortolke\" php-sproget for at det kan lade sig gøre.
Hvis det kan det, gemmer du som sagt filen som .php og omgiver php-scriptet med <?php (start på php-kode) og ?> (slut på php-kode). Du kan altså så ofte du vil skifte mellem php og almindelig html ...
Hvis det har gjordt dig interesseret i php kunne jeg da anbefale dig at kigge forbi [www.webcafe.dk] ... ;o)