Avatar billede danisher Nybegynder
08. februar 2005 - 14:40 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

asp.net C# rækkefølge af spørgsmål

Hej alle

Jeg har på nuværende tidspunkt en liste over en række spørgsmål. Den er pt. sorteret efter id fra databasen, men det jeg gerne vil, er at en administrator har mulighed for at sortere dem efter hans egen rækkefølge i et administrationsmodul.

Det brugeren så skal kunne, er at trykke på 2 knapper - op og ned, for ligesom at sige at spørgsmålet skal kunne "bevæge" sig.

Jeg vil derfor høre, om der er nogen der har et forslag til, hvordan sådan noget kunne implementeres. Jeg kunne forestille mig man tilføjede en ekstra attribut i databasen, som indeholdt et tal, som var det tal spørgsmålet var i ræækefølgen?
Men hvordan opdateres den så? Det skal jo helst være sådan at 2 spørgsmål bare bytter plads, og ikke at man skal til at omsortere hele listen?

Håber I kan hjælpe!

På forhånd tak!

Mvh
Avatar billede powernodes Nybegynder
08. februar 2005 - 14:53 #1
Du kan fx. med en "ryk op/ned" blot bytte plads via en OrderID:

orderID  item
  1          A
  2          B
  3          C
  4          D
  5          E

Hvis man rykker C en op hvor B er, skal C og B bytte plads.

Du kommer nok til at bruge 3 UPDATES til databasen hvis det skal køres via SQL da man kun kan update et orderID af gangen.

Lad os sige at NytID er 2, OldID er 3 og tempID er 0:

"UPDATE xxx SET orderID = " + tempID + " WHERE orderID = " + oldID;
"UPDATE xxx SET orderID = " + OldID + " WHERE orderID = " + NytID;
"UPDATE xxx SET orderID = " + NytID + " WHERE orderID = " + tempID;

Result:

orderID  item
  1          A
  2          C
  3          B
  4          D
  5          E
Avatar billede danisher Nybegynder
08. februar 2005 - 14:56 #2
Jamen, det er jo næsten perfekt.

Point?
Avatar billede danisher Nybegynder
12. juni 2005 - 11:29 #3
Lukker